Prečo kúpiť |
---|
Výborné terénne schopnosti Často bohatá výbava Spoľahlivosť a robustná konštrukcia Silné motory |
O vozidle
Mohutný automobil s viac ako päťmetrovou dĺžkou sa vyznačuje drsným dizajnom, ktorý určite budí rešpekt. V interiéri je situácia trochu umiernenejšia a napríklad použité materiály naznačujú úžitkové zameranie vozidla – tvrdé a na pohľad obyčajné plasty tu prevládajú. Vozidlá po facelifte sú na tom z estetického hľadiska v oblasti interiéru určite lepšie. Jazda s veľkým pick-upom je dosť špecifická. Auto má lichobežníkovú nápravu vpredu, a tuhú vzadu, táto kombinácia znamená dobrú ovládateľnosť na ceste, aj tak však prichádzajú v zákrutách výrazné náklony, a pomerne skoré tendencie k opúšťaniu stopy. Správanie je však dobre čitateľné. K pohonu zadných kolies možno pripojiť aj tie predné, a auto má kvôli lepšej priechodnosti terénom aj redukčnú prevodovku, a diferenciál s obmedzenou svornosťou a uzávierkou. Limitujúca je v teréne dĺžka vozidla, respektíve jeho veľmi dlhý rázvor, ktorý obmedzuje prechodové uhly. Posádke vie Navara ponúknuť veľmi solídny komfort – jazda býva vcelku pohodlná, a nerovnosti filtruje vozidlo dobre, hoci občas je poznať nervozita zadnej pevnej nápravy. Navara môže mať prekvapivo bohatú výbavu s celým radom komfortných prvkov.
O pohon veľkého pick-upu sa starajú výhradne vznetové motory. Pred modernizáciou išlo o štvorvalec s objemom 2,5 litra a výkonom 106 alebo 126 kW. Motor prekvapí aj v slabšej verzii solídnou dynamikou a celkovou pružnosťou a ťažnou silou, ktorá umožňuje Navarre voziť náklad s hmotnosťou až zhruba 800 kilogramov podľa prevedenia, a ťahať ťažké prívesy. Po facelifte v roku 2010 sa pod kapotou objavil modernizovaný štvorvalec 2,5 dCi – jeho základný výkon 106 kW bol zachovaný, silnejší variant však nanovo disponuje veľmi solídnymi 140 kW. Výnimočne sa potom môžeme stretnúť aj so šesťvalcovým turbodieselom 3,0 dCi s výkonom dosť slušných 170 kW. S ním je Navara naozaj svižným vozidlom s vysokou prepravnou i ťažnou kapacitou.
Výbava
Predovšetkým pracovne zameraný a v teréne schopný pick-up prekvapí záujemcov aj solídnou výbavou. V tej síce chýbajú vyslovene luxusné prvky, avšak klimatizácia, elektrické ovládanie dverí, centrálne zamykanie, alebo aj tempomat nie sú ničím neobvyklým, hoci niektoré z týchto prvkov sú dostupné až pri vyšších stupňoch výbavy.
Design
Nissan Navara je drsne vyzerajúci pick-up, ktorý dáva jasne najavo svoje pracovné a terénne zameranie. Autá po facelifte vyzerajú o niečo modernejšie, a Navara v akomkoľvek prevedení bude na ceste budiť určite solídny rešpekt. Za vonkajším dizajnom však trochu zaostáva prevedenie interiéru.
Spotreba
Väčšinou je Navara k zohnaniu s niektorou verziou dvoj a pol litrového turbodieselového štvorvalca. Ten vie byť vzhľadom k hmotnosti a jazdným odporom auta prekvapivo úsporný, avšak oproti bežným vozidlám je pochopiteľne spotreba vysoká.
Jazdné vlastnosti
Rámová konštrukcia s tuhou zadnou a lichobežníkovou prednou nápravou nie je to pravé pre špičkové jazdné vlastnosti na ceste. Tie by však od pracovného pick-upu očakával málokto, dôležité tak je, že správanie auta je dobre čitateľné, a prichádzajúci limit podvozku prezrádzajú výrazné náklony karosérie aj pískanie pneumatík skôr, ako dôjde ku kritickej situácii.
Bezpečnosť
Pri veľkých pick-upoch je z hľadiska bezpečnosti problémom ich samotná konštrukcia. Rám je vlastne jediným pevným a bezpečnostným prvkom, karoséria mu v tomto prípade príliš nepomáha. To dokázali aj nárazové test Euro NCAP, ktoré Navara absolvovala hneď dvakrát. Najprv s tragickým skóre jedinej, naviac ešte preškrtnutej hviezdičky, po úpravách (od VIN VSKCVND40U0016577) potom automobil získal tri hviezdičky. Aj tak sa rám pri mohutnom náraze zlomil, a prenikol do priestoru kabíny pre cestujúcich.
Praktickosť
Navara je predovšetkým vysoko praktický a užitočný automobil. Svojou prepravnou kapacitou prekonáva všetky klasické off-roady, a preto je často používaná ako montážne vozidlo do ťažko prístupných miest, alebo ako zásobovacie auto v horských oblastiach.
Komfort
Jazdný komfort v Nissane Navara je prekvapivo solídny. Odpruženie je naladené komfortne, a tuhá zadná náprava neposkakuje výrazne ani pri nezaťaženom aute. Pravda, na sériu nerovností je jej nervozita poznať, a posádka ju pocíti. Ku komfortu prispievajú pohodlné sedadlá a tiež dobrá výbava pick-upu.
Prevádzkové náklady
Základ konštrukcie Nissanu Navara je vcelku jednoduchý, a auto sa vyznačuje dobrou spoľahlivosťou aj celkom vysokou trvanlivosťou. Aj tak je vzhľadom k vyššej spotrebe paliva, a predsa len vyšším cenám náhradných dielov potrebné počítať s vyššími prevádzkovými nákladmi.