Prečo kúpiť |
---|
Špičkové terénne vlastnosti Veľký vnútorný priestor Robustná konštrukcia a spoľahlivosť Schopnosť ťahať ťažké prívesy |
O vozidle
Nissan Patrol patrí medzi tie najdrsnejšie terénne automobily, ktoré možno zakúpiť. Od roku 1997 až do roku 2013 sa vyrábala jeho piata generácia, jej predaj bol však v Európe ukončený už niekoľko rokov pred jej definitívnym koncom. Šiesta generácia, ktorá na trh nastúpila v roku 2010, je bohužiaľ určená len pre krajiny Blízkeho východu. Tá piata je teda poslednou možnosťou, ako získať naozajstný off-road od Nissanu. Patrol sa radí k súperom tradičných japonských terénnych vozidiel, ako je Toyota Land Cruiser alebo Mitsubishi Pajero. Oproti nim je však predovšetkým v piatej generácii výrazne väčší a má ešte lepšie schopnosti poradiť si mimo akokoľvek civilizované cesty. Je to dané jeho klasickou off-roadovou koncepciou. Auto tak dostalo rámový podvozok, a na rozdiel od mnohých súperov obe tuhé nápravy, mnohí konkurenti majú tú prednú s nezávislým zavesením. Modernejšie prevedenie síce vylepšuje správanie na vozovke, Patrol ale robí všetko pre maximálne schopnosti v teréne – tuhá náprava zvyšuje možnosti kríženia náprav. Štandardne sú pri Patrole poháňané zadné kolesá, pohon tých predných sa priraďuje ručne. Samozrejmosťou je tiež redukčná prevodovka, zámok zadného diferenciálu, a tiež možnosť vypnúť stabilizátor zadnej nápravy. Stabilizátor zlepšuje chovanie auta na vozovke, a potláča náklony karosérie, avšak v teréne je opäť limitujúcim z hľadiska kríženia náprav. Patrol teda kompromisy nerobí ani v tomto prípade. Mohutná a robustná konštrukcia auta sa pozitívne prejavuje na jeho nezvyčajne vysokej trvanlivosti. Nakoniec, mnoho Patrolov jazdí ako upravené expedičné špeciály, ktorých schopnosti jazdy v teréne sú ešte vylepšované dodatočnými úpravami.
Mohutný off-road so zaoblenými tvarmi karosérie sa dodával v kratšom troj-a dlhšom päťdverovom prevedení. Menšia verzia je v teréne trochu obratnejšia, aj tak je ale treba počítať s ohromnými rozmermi auta. Šírka dosahuje dva metre a päťdverová verzia meria na dĺžku viac ako päť metrov. Patrol je naozaj autom, ktoré vzbudzuje rešpekt. Jeho správanie na vozovke je dané off-roadovými zameraním. Tuhé nápravy tak dávajú posádke výrazne vedieť o prejazde priečnych nerovností, na druhú stranu bežné výmole a rozbité sekcie auto prejde bez akéhokoľvek povšimnutia. V zákrutách sa práve vďaka zadnému stabilizátoru karosérie veľmi nenakláňa, a správanie auta je celkom dobre čitateľné, je tak treba počítať s jeho veľkou hmotou. Interiér Patrolu pôsobí na dnešnú dobu možno už trochu zastaraným dojmom (lepšie sú na tom autá po modernizácii v roku 2005), rozhodne je však veľmi priestorný a praktický. Je tu množstvo odkladacích miest, a päťdverová varianta môže mať v batožinovom priestore ešte dvojicu ďalších sedadiel, takže celkovo pojme až sedem cestujúcich. Sedadlá sa odtiaľto dajú v prípade potreby úplne vybrať.
Čo sa dynamiky týka, obrie terénne vozidlo nie je rozhodne žiadnym atlétom. O pohon auta s hmotnosťou cez 2,3 tony sa totiž stará trojlitrový turbodiesel so skromnejším výkonom 116 a neskôr 118 kW. Patrol tak zrýchľuje s rozvahou, maximálnou rýchlosťou sa nachádza na dohľad od diaľničného limitu, a spotreba je pritom vcelku vysoká. No motor vyniká trvanlivosťou a celkovou ťažnou silou. Aj keď za vozidlo pripojíte príves s hmotnosťou celkom až 3,5 tony, motor si s tým bude robiť pramálo starostí a spoľahlivo potiahne celú súpravu ďalej. A to tak v prevedení s manuálnou päťstupňovou prevodovkou, ako s trochu archaickejším štvorstupňovým automatom.
Výbava
Výbava Patrolu sa týka predovšetkým jeho schopností v teréne, ale auto nezabúda ani na komfortné prvky. Avšak napríklad zďaleka nie všetky dostupné autá musia byť vybavené klimatizáciou aj niektorými ďalšími vymoženosťami, preto je dobré výbavu pred kúpou vozu preskúmať.
Design
Nissan Patrol patrí k najmohutnejším terénnym autám na trhu. A o piatej generácii to platí dvojnásobne. Nisan pritom tento obrí off-road zabalil do vcelku elegantných zaoblených tvarov, ktoré však stále dávajú jasne najavo, že tento automobil si hravo poradí s akýmkoľvek terénom. Trochu zastaralejšie bude pôsobiť prevedenie interiéru.
Spotreba
Patrol sa v našich podmienkach predával s jediným motorom – neúnavným a spoľahlivým trojlitrovým štvorvalcovým turbodieselom s výkonom 116 a neskôr 118 kW. Vzhľadom k hmotnosti auta a jeho jazdným odporom nemožno očakávať rekordnú spotrebu paliva, tá sa však dokáže držať v prijateľných medziach.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti na vozovke rozhodne nepatria k parádnym disciplínam Patrolu, no na druhú stranu sa nemá vozidlo začo hanbiť. Správanie je čitateľné, náklony v zákrutách prekvapivo malé. Patrol exceluje v teréne, kde je vďaka tuhým nápravám, redukcii, uzávierke zadného diferenciálu a vypínatelnému stabilizátoru na zadnej náprave doslova k nezastaveniu.
Bezpečnosť
Veľký terénny Nissan nárazovými testami Euro NCAP nikdy neprešiel. Dá sa ale očakávať, že by jeho hviezdičkový zisk nemusel byť extrémne vysoký, na druhú stranu ťažký a mohutný automobil v praxi ochráni posádku pri strete veľmi dobre. Podpisuje sa na tom aj tuhá rámová konštrukcia vozidla. Bezpečnostná výbava býva skôr základná.
Praktickosť
Nissan Patrol sa môže pýšiť veľmi priestorným interiérom s prekvapivo dobrou variabilitou. Päťdverová verzia môže mať až sedem miest, pričom zadné sedadlá je možné buď zložiť k stene, alebo je úplne vybrať. Podľa toho sa potom líši využiteľný objem batožinového priestoru. V klasickom päťmiestnom usporiadaní sa po hranu okien zmestí 668 litrov batožiny, po sklopení sedadiel pojme až 2287 litrov nákladu.
Komfort
I přes své výrazně terénní zaměření nezapomíná patrol na jízdní komfort. Ten je sice kvůli tuhým nápravám specifický, přejezd příčných nerovností se projevuje výrazně, ovšem různé díry a výmoly dovede auto velmi dobře vyžehlit. Překvapivě dobrá je i hlučnost, byť cestování vysokými rychlostmi už není příliš komfortní.
Prevádzkové náklady
Hoci je Nissan Patrol veľmi trvanlivé a do istej miery nezničiteľné vozidlo, je potrebné pri ňom počítať s vysokými prevádzkovými nákladmi. Tie spôsobuje tak vysoká spotreba paliva, ako predsa len náročnejší servis s vyššími cenami náhradných dielov.