Prečo kúpiť |
---|
Dobrý vnútorný priestor Variabilný interiér Pohodlné sedadlá Spoľahlivosť Solídne jazdné vlastnosti |
O vozidle
Opel Meriva bol v roku 2002 jedným z prvých vozidiel kategórie malých MPV na trhu. Konštrukčne vychádza Meriva z techniky Opelu Corsa, podvozok bol len patrične predĺžený a upravený. Mohlo by sa ako aj zdať, že jazda s Merivou bude trochu neistá a nepohodlná, opak je však pravdou. Podvozok je vyladený výborne, takže auto je zároveň dostatočne komfortné a pritom veľmi isté tak v priamom smere, ako aj v zákrutách. Napriek vysokej stavbe netrpí Meriva prílišnou citlivosťou na bočný vietor a z hľadiska vodiča prekvapí aj príjemne presné riadenie s rozumnou spätnou väzbou. Meriva jednoducho veľmi dobre jazdí a príjemne sa riadi, čo je pri malom rodinnom aute významné plus. Rodiny však bude zaujímať predovšetkým vnútorný priestor Merivy. Aj ten je prekvapivo veľký, hoci dozadu sa pohodlne usadia skôr dvaja než traja cestujúci. Pre kolená je tu dostatok miesta aj s prednými sedadlami úplne posunutými dozadu, nad hlavou je potom miesta nadbytok. Interiér sa takisto môže pochváliť naozaj vysokou variabilitou. Zadnú trojicu sedadiel možno posúvať, a meniť tak podľa potreby objem batožinového priestoru v rozmedzí 350 až 405 litrov. Po zložení prostredného sedadla možno krajné sedadlá posunúť do samostatnej pozície ďalej od dverí, čo výrazne zvýši komfort sedenia na nich. Zadné sedadlá možno sklopiť tak, že vytvoria s podlahou batožinového priestoru jednoliatu ložnú plochu, potom odvezie Meriva až 1410 litrov nákladu. Pod podlahou batožinového priestoru sa navyše nachádza ešte úložné miesto pre drobnosti. Meriva je tak veľmi praktickým vozidlom s prekvapivou mierou pohodlia a priestoru. Vráťme sa ešte k sedadlám. Tie vyzerajú na prvý pohľad trochu subtílne, ale v skutočnosti sú veľmi pohodlné a poskytujú telu dobrú oporu. Posádka v nich nebude trpieť ani pri dlhých cestách.
Základnou pohonnou jednotkou pre Merivu bol z počiatku už trochu archaický motor 1,6 litra s ôsmimi ventilmi. Výkon 64 kW ani celkový prejav motora nenadchnú, navyše je tento motor pri inak veľmi spoľahlivej Merive asi jediným trochu väčším problémovým článkom. Ďaleko lepšou voľbou je tak nástupnícky motor 1,4 s výkonom 66 kW, ktorý pre pohon malého MPV celkom stačí. Výborná je zážihová tisícšesťstovka s výkonom 74 kW, ktorá je trvanlivá, dynamická a má rozumnú spotrebu paliva. Vodiči, ktorí túžia po ešte väčšej dynamike, môžu siahnuť po motore 1,8 s výkonom 92 kW alebo po ostro ladenej verzii OPC s preplňovanou tisícšesťstovkou o výkone veľmi solídnych 132 kW. Tá je však celkom vzácnym javom. Turbodiesely reprezentoval od začiatku malý motor 1,3 CDTi s 55 kW a sedmnácťstovka v dvoch prevedeniach. To prvé s označením DTI malo prekvapivo rovnaký výkon ako malý motor, má však predsa len trochu viac sily. Modernejšia verzia 1,7 CDTi potom poskytuje výborných 74 kW a je pre Merivu jednou z ideálnych pohonných jednotiek. V roku 2006 sa tiež objavila ešte silnejšia verzia motora s výkonom 92 kW.Výbava
Výbava Merivy patrí v základe k tým chudobnejším a nie je možné si auta priplatiť za veľa ktovieako vyspelých prvkov. Väčšine užívateľov však bude ponuka ojazdených vozidiel stačiť, autá s rozumnou výbavou nie sú ničím neobvyklým.
Design
Opel Meriva je tvarovo vcelku jednoduché malé MPV, ktoré sa nijako nijako nesnaží maskovať svoje predovšetkým praktické zameranie. Tvary sú konzervatívne a nenápadité, avšak stále celkom elegantné. Jednoduchosť vzhľadu sa premieta aj do interiéru, ktorý sa pýši dobrým spracovaním, ale mohol by pôsobiť elegantnejšie a hodnotnejšie.
Spotreba
Meriva prvej generácie je napospol vybavená úspornými motormi s dostatočnou silou pre pohon vozidla. Ako ideálny sa javí predovšetkým turbodiesel 1,7 CDTi s výkonom 74 kW, ktorý je silný a veľmi úsporný zároveň. nie je na tom zle ani benzínová tisícšesťstovka so zhodným výkonom, hoci tu pochopiteľne nemožno očakávať rovnakú spotrebu ako pri dieseloch.
Jazdné vlastnosti
Opel Meriva má na malé MPV aj nečakane dobré jazdné vlastnosti. Správanie auta je veľmi dobre čitateľné, vodič má vďaka dosť presnému a komunikatívnemu riadeniu dobrý prehľad o celkovom dianí, na rozdiel od mnohých malých áut je tiež Meriva pri jazde na diaľnici stabilná. Ani z dnešného pohľadu sa tak Meriva vo svojej kategórii nestratí, a svojím jazdným prejavom sa tak radí na špičku.
Bezpečnosť
Prvá generácia modelu Opel Meriva prešla nárazovými testami organizácie Euro NCAP v roku 2003 a získala pritom hodnotenie štyroch hviezdičiek z maximálnych piatich. Auto sa môže pochváliť na MPV tuhou konštrukciou karosérie, ktorá dobre ochráni posádku. Bezpečnostná výbava je z dnešného pohľadu skôr základná.
Praktickosť
Na pomery malých áut je Meriva nebývalo praktická a ani mnohé modernejšie malé MPV sa im nemôžu vyrovnať. Zadné sedadlá sú posuvné, čo mení objem batožinového priestoru v rozmedzí 350 – 405 litrov. Pod podlahou kufra je ešte ďalšie úložné miesto na drobnosti. Sedadlá v zadnej rade možno usporiadať do pohodlnejšej konfigurácie bez prostredného sedadla. Tiež je možné ich úplne sklopiť, a získať tak vcelku dlhú rovnú ložnú plochu.
Komfort
Ku všetkým kladom Merivy možno pripočítať aj veľmi dobrý cestovný komfort. Pasažieri si môžu užívať priestrorný a vzdušný interiér a budú sa im páčiť aj pohodlné sedadlá s dobrou oporou pre telo. Aj odpruženie je celkom komfortné, hoci základ je trochu tuhší.
Prevádzkové náklady
Opel Meriva je spoľahlivé malé MPV. To znamená v podstate ideálne prevádzkové náklady. Nároky na palivo nie sú vysoké, spoľahlivosť znamená, že Meriva nemusí príliš často do servisu a náhradné diely sú naviac dostupné za rozumné ceny.