Prečo kúpiť |
---|
Atraktívny dizajn Agilné jazdné správanie Úsporné motory Komfortné sedadlá s dobrou oporou |
O vozidle
V roku 2011 zavelil Peugeot k výraznému obratu v triede malých automobilov. Kým autá tu doteraz neustále rástli, typ 208 je menší ako predchodca 207 a vracia sa k hodnotám dnes už takmer legendárneho typu 206. Menšie rozmery znamenajú aj nižšiu hmotnosť, čo má v praxi množstvo pozitívnych dôsledkov. Predovšetkým sa v porovnaní s predchodcom podarilo dosiahnuť podstatne obratnejšie správanie, ktoré príde v mestskej premávke, kam je 208 určená predovšetkým, iste veľmi vhod. Len je trochu škoda, že veľmi atraktívne tvarovaná karoséria je z pozície vodiča trochu horšie prehľadná, a to aj napriek veľkorysému preskleniu a celkovo dobrému rozhľadu z vozidla. Horší prehľad o tom, kde auto končí a začína, je daný predovšetkým dosť zaoblenými rohmi, ktoré opticky auto ešte odľahčujú a zmenšujú. Po stránke vzhľadu tak pôsobí 208 nielen atraktívne, ale aj veľmi sympaticky. Je to jednoducho celkom pekný automobil, podobne ako práve predovšetkým nežnejšou časťou populácie obdivovaný model 206.
Zmenšenie vozidla sa v interiéri prakticky neprejavilo na ponuke miesta pre posádku, auto tu jednoducho lepšie využíva obstavaný priestor. Pravdou však je, že vzadu nad hlavou rozhodne nie je miesta nadbytok, vyšší cestujúci sa tu budú trochu tiesniť. Interiér inak príjemne prekvapí kvalitným spracovaním a opäť lákavým dizajnom, prehľadnosť ovládacích prvkov ale za konkurenciou mierne zaostáva. Čo sa nemusí páčiť všetkým vodičom, je trochu netradične umiestnený prístrojový štít. Ten totiž nie je umiestnený pod volantom, ale vyššie na palubnej doske, bližšie k čelnému oknu. Pre vodičov priemerného vzrastu to bohužiaľ môže znamenať, že volant s trochu obmedzeným rozsahom nastavenia bude spodnú časť prístrojového štítu zakrývať. Čo sa naopak páčiť bude veľmi, sú sedadlá. Tie sú veľkoryso tvarované, a na francúzsky automobil trochu tvrdšie. Majú dobré bočné vedenie, a telu poskytnú skvelú oporu aj na dlhých cestách.
Nižšia hmotnosť 208 prináša aj zníženú spotrebu paliva motorov. Malý Peugeot je ponúkaný s celkom širokou paletou maloobjemových jednotiek. Výrobca nezabúda ani na vznetové prevedenia, tie sú ale z praktického hľadiska možno trochu zbytočné, aj benzínové verzie sú úsporné a navyše technicky jednoduchšie, a jazdne zábavnejšie. Základom je nový litrový trojvalec s výkonom solídnych 50 kW, ktorý pre mestskú jazdu bohato postačí, mimo mesto sa trochu zadýcha až na diaľnici – priaznivo sa tu prejavuje nízka hmotnosť. Druhým krokom je tiež trojvalcový motor, tentoraz s objemom 1,2 litra a výkonom 60 kW. Ďalším stupňom je tisícštyristovka so 70 kW, ktorá už dokáže s malým Peugeotom veľmi slušne cvičiť. Tento motor bol však trochu prekvapivo z českej a slovenskej ponuky pre rok 2013 vyradený, a tak bude aj u nás vzácnejší. Známa tisícšesťstovka VTi má výkon 88 kW. Špičkovou benzínovou verziou je potom prevedenie 208 GTi s preplňovaným motorom 1,6 THP s výkonom 147 kW. Ponuka vznetových agregátov začína ústrojenstvom 1,4 HDI s výkonom 50 kW. Túto verziu je možné mať aj v mikrohybridnom prevedení e-HDI – to je vybavené robotizovanou prevodovkou 2-Tronic. Nasledujú dva výkonové stupne vznetovej tisícšesťstovky e-HDI, slabšia s 68 kW, silnejšia potom s 84 kW.
Výbava
Výbava 208 je na malý automobil solídna, dôraz je tu (vo vyšších stupňoch) kladený predovšetkým na multimediálne možnosti auta a jeho schopnosť takto zaujať mladšiu generáciu vodičov. Inak je ale zoznam prvkov celkom bežný a ničím nevybočuje zo zavedených koľají.
Design
Svojím vzhľadom sa Peugeot 208 vrátil k ľúbivým a príjemným tvarom, ktoré doslova vyvolávajú dobrú náladu. Lákavý dizajn pritom nie je iba znakom exteriéru, ale aj interiéru. Peugeot 208 je tak jedným zo vzhľadovo najvydarenejších vozidiel svojej kategórie.
Spotreba
Oproti predchádzajúcemu modelu 207 typ 208 výrazne ubrala na hmotnosti. To sa v spojení s modernými pohonnými jednotkami prejavuje aj v priaznivej spotrebe paliva. Žiadny z motorov nemá prehnaný apetít, základné trojvalce vedia spotrebou naozaj príjemne prekvapiť. Až sa zdá, že vznetové prevedenia možno nemajú príliš veľký význam.
Jazdné vlastnosti
Znížená hmotnosť znamená, že Peugeot 208 je z hľadiska jazdného prejavu podstatne agilnejším automobilom než predchodca aj množstvo konkurentov. Čo sa samotných jazdných vlastností týka, nájdeme ale v danej triede istejšie vozy, 208 predsa len na nerovnostiach trochu znervóznie. Ovládanie auta príjemne malým volantom je ale presné, a vozidlo vodiča dobre počúva aj varuje pred prichádzajúcimi limitmi.
Bezpečnosť
V nárazových testoch Euro NCAP si Peugeot 208 v roku 2012 vyslúžil plné päťhviezdičkové hodnotenie a to by mu zostalo aj podľa prísnejších pravidiel pre rok 2013. Aj napriek nižšej hmotnosti sa podarilo konštruktérom zlepšiť ochranu posádky, a to nielen vďaka bohatšej bezpečnostnej výbave, ale tiež vďaka pokročilejšej konštrukcii.
Praktickosť
Z hľadiska ponuky vnútorného priestoru na tom nie je 208 prakticky o nič horšie než jej predchodca. Len cestujúci vzadu musia počítať s trochu menšou ponukou miesta nad hlavou. Prepravná kapacita pre batožinu asi nie je tým hlavným, čím by mal malý Peugeot zaujať, ale objem batožinového priestoru 311 litrov je solídny.
Komfort
Jazdný komfort 208 je na solídnej úrovni, podvozok je naladený trochu mäkšie než napríklad pri nemeckej a českej konkurencii. Avšak aj napriek špičkovým sedadlám má komfort aj svoje tienisté stránky. Podvozok totiž nedokáže ideálne odfiltrovať rázy od nerovností na vozovke, a aj odhlučnenie mierne zaostáva za niektorými súpermi.
Prevádzkové náklady
Na dnešné pomery stále vcelku jednoduchá konštrukcia (s nižšou mierou uplatnenia preplňovaných jednotiek) a nižšia hmotnosť auta majú pozitívne dôsledky v oblasti prevádzkových nákladov. Spotreba paliva je nízka a aj menšie namáhanie komponentov auta, čo spoločne s celkom rozumnými cenami servisu aj náhradných dielov prispieva k nízkym prevádzkovým nákladom.