Prečo kúpiť |
---|
Dobrý vnútorný priestor Veľmi pohodlné sedadlá Jazdný komfort Dobré jazdné vlastnosti |
O vozidle
Peugeot 3008 je ďalším vozidlom, ktorý sa snaží vypĺňať doposiaľ prázdne medzery v ponuke automobiliek. Stojí totiž na pomedzí segmentu kompaktných MPV a SUV. Ak by sme si mali vybrať, zaradíme ho skôr medzi SUV, ale tie, ktoré kladú podstatne menší dôraz na jazdu mimo spevnené cesty a väčší na priestor pre posádku. Súperiť tak tento kompaktný Peugeot môže napríklad s populárnym Nissanom Qashqai alebo aj českou Škodou Yeti.
Pri automobiloch zatiaľ okrajových tried v poslednej dobe zvolil Peugeot celkom netradičné štylistické riešenie a nie je tomu inak pri 3008. Mohutná maska chladiča s výrazným mriežkovaním aj bacuľatá a trochu netradične tvarovaná zadná časť nemusia z estetického hľadiska vyhovovať každému, 3008 je však rozhodne originálne vozidlo a to sa pre zmenu dnes nosí. Ide o originálny počin aj v rámci samotnej značky. V interiéri je situácia podstatne bežnejšia, palubná doska, použité materiály a celkové spracovanie však patrí na vrchol produkcie značky a v mnohom aj tejto automobilovej triedy. Za volantom zaujme vodič trochu netradičnú, ale veľmi návykovú pozíciu. Sedí sa tu síce vyššie nad vozovkou, takže má vodič dobrý prehľad, zároveň však pozícia sedadla voči volantu aj zvyšku palubnej dosky pripomína mnohé podstatne luxusnejšie cestovné kupé kategórie GT. Kto by čakal prehnanú výšku interiéru, mýli sa, ale miesta je tu samozrejme vo všetkých smeroch dostatok a ani vzadu nebudú mať vyšší cestujúci problémy sa pohodlne usadiť. Skvelá sú sedadlá, ktoré sú rozmerné, pohodlné a pritom poskytujú telu zodpovedajúcu oporu. Batožinový priestor je predovšetkým netypický svojim dvojitým vekom. Spodná časť sa vyklápa smerom dole a s podlahou vytvára rovnú plochu. Otvorenú časť možno zaťažiť až 200 kilogramami nákladu, takže sa netreba báť o jej trvanlivosť pri manipulácii s nákladom. Lenže pri potrebe rýchlo len niečo "hodiť" do kufra je dvojité otváranie trochu na obtiaž. Podlaha batožinového priestoru má celkom tri polohy, spodná je pre maximálnu využiteľnosť, stredná je práve v rovine s vekom a vyššia rozdelí batožinový priestor na dve menšie časti.
Technika 3008 vychádza z modelu 308, podvozok je však svojím naladením na Peugeot až nezvyčajne pevný. Pritom tlmenie nerovností zvláda 3008 lepšie než väčšina jeho technicky spriaznených stajňových súrodencov, je to dané aj novým systémom tlmenia náklonov Dynamic Rolling Controll, vďaka ktorému môžu tlmiče robiť svoju prácu pri bežnej jazde a o náklony v zákrutách sa nestarať.
Pod kapotou 3008 nájdeme výhradne silnejšie motory z ponuky 308. Základom je tak agregát 1,6 VTi s výkonom 88 kW, ktorý sa však predsa len pre hmotnejšie SUV tak nehodí. Však je tiež v súčasnosti jedinou ponúkanú zážihovou jednotkou, agregát 1,6 THP s výkonom 115 kW bol z ponuky na našom trhu vyradený. Aj v ojazdených autách potom úplne jasne prevládajú turbodiesely. Základný 1,6 HDI (alebo mikrohybridné e-HDI) má 84 kW a príjemne nízku spotrebu paliva. Dvojlitrové HDI sa dodáva v prevedení s výkonom 110 kW v kombinácii s manuálnou prevodovkou a 120 kW v prípade inštalácie automatu. Špecialitou je potom hybridné prevedenie Hybrid 4, ktoré ako jediné prináša pohon všetkých kolies. Kombinuje dvojlitrový HDI so 120 kW a elektromotor na zadnej náprave.
Výbava
Netradičný crossover od Peugeotu sa zákazníkov snaží zaujať tiež už celkom bohatou štandardnou výbavou. V tej tak nechýba klimatizácia s klimatizovanou priehradkou pri spolujazdcovi, centrálne zamykanie, palubný počítač a ďalšie bežné praktické prvky. Vyššie verzie výbav potom môžu mať aj dosť zaujímavej komfortné a bezpečnostné prvky výbavy.
Design
Pri automobiloch zatiaľ okrajových tried v poslednej dobe zvolil Peugeot celkom netradičné štylistické riešenie a nie je tomu inak pri 3008. Mohutná maska chladiča s výrazným mriežkovaním aj bacuľatá a trochu netradične tvarovaná zadná časť nemusia z estetického hľadiska vyhovovať každému, 3008 je však rozhodne originálne vozidlo a to sa pre zmenu dnes nosí. Ide o originálny počin aj v rámci samotnej značky.
Spotreba
Peugeot 3008 je vybavený modernými agregátmi, ktoré prinášajú viac ako prijateľnú spotrebu paliva. Benzínové motory (predovšetkým preplňovaný THP) majú slušnú dynamiku a spotreba je pritom stále primeraná, vznetové prevedenia vedia byť potom naozaj vyslovene sporivé. A ešte viac môže ušetriť hybridné prevedenie Hybrid4.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti sú príjemným prekvapením Peugeotu 3008. Výrobca si totiž vďaka novému riadeniu podvozku mohol dovoliť ho naladiť na trochu tvrdšiu nôtu, takže v zákrutách je auto stabilné a nakláňa sa len minimálne. Prekvapivo slušnú spätnú väzbu prináša tiež riadenie. Napriek mohutnému vzhľadu SUV má 3008 poháňanú iba prednú nápravu, pohon všetkých kolies ponúkajú len hybridné verzie.
Bezpečnosť
Peugeot 3008 je svojím vzhľadom robustnejší automobil, ktorý pôsobí z hľadiska ochrany posádky solídnym dojmom. A praktické výsledky predpoklady potvrdzujú, v nárazových testoch Euro NCAP získal Peugeot 3008 plný počet hviezdičiek. Stalo sa tak v roku 2009. V základnej výbave je štandardom šestica airbagov.
Praktickosť
Na pomery SUV je Peugeot 3008 praktický automobil. Jeho batožinový priestor má objem 432 litrov, po sklopení zadných sedadiel pojme 1241 litrov nákladu. Zaujímavosťou je nielen dvojité veko batožinového priestoru, ktorého spodná časť sa vyklápa do roviny s podlahou (keď je v strednej polohe). To môže uľahčovať manipuláciu s nákladom, nosnosť veka je 200 kg. Na druhú stranu, pri potrebe rýchlo niečo naložiť môže byť dvojité veko trochu prekážkou. Batožinový priestor možno podlahou rozčleniť tiež na dva menšie celky.
Komfort
Hoci je podvozok 3008 trochu tuhší, jazdný komfort pri 3008 nijako netrpí. Filtrovanie nerovností zvláda vozidlo veľmi dobre a elegantne. Pochvalu zasluhuje aj prevedenie interiéru, výborné odhlučnenie, a predovšetkým veľmi komfortné sedadlá.
Prevádzkové náklady
Peugeot 3008 používa celkom štandardnú techniku koncernu PSA, a tak sú aj vďaka celkom nízkej spotrebe paliva prevádzkové náklady veľmi podobné tým pri bežných kompaktných hatchbackoch. Len niektoré drobné špeciality môžu celkové náklady zdvihnúť mierne nad ich úroveň.