Prečo kúpiť |
---|
Jazdný komfort Nízké ceny Veľký vnútorný priestor Odolné turbodiesely Atraktívne kupé |
O vozidle
Peugeot 406 je klasickým francúzskym predstaviteľom strednej triedy svojej doby. Je to teda komfortný automobil s dostatkom miesta pre posádku aj batožinu a so širokou ponukou motorov. Prekvapením je, že na rozdiel od mnohých iných francúzskych modelov ho netrápi vysoká nespoľahlivosť, hoci v štatistikách patrí k ľahkému podpriemeru. Celkovo ide o veľmi trvanlivý automobil, ktorý je dnes k dispozícii za veľmi priaznivé ceny. Relatívne dlhý výrobný cyklus znamená, že 406 je k dispozícii v mnohých prevedeniach s rôznou technikou. Tá staršia je veľmi trvanlivá a relatívne jednoduchá na údržbu, novšia technika zase prináša podstatne viac komfortu a lepšie jazdné výkony. Komfortný podvozok automobilu je ďalším prekvapením, komfortom totiž nie sú nijako obmedzované jazdné vlastnosti. V zákrutách tak 406 drží veľmi dobre zvolenú stopu a jeho správanie je čitateľné, vodič si však zábavu neužije, a to kvôli menej presnému riadeniu s len malou spätnou väzbou. Priestorný interiér vozidla je tiež veľmi komfortný, avšak mäkké sedadlá nemusia vyhovovať zďaleka každému. Čo sa spracovania týka, nie je na tom interiér tiež vôbec zle, oveľa lepšie sú na tom však vozidlá vyrábané po facelifte od roku 1999. Tie majú lepšie spracovanie, elegantnejšiu palubnú dosku a o niečo lepšie použité materiály. Okrem klasického sedanu a veľkého priestorného kombi sa Peugeot 406 vyrábal aj v atraktívnom prevedení kupé, navrhnutým štúdiom Pininfarina.
Paleta pohonných jednotiek je vcelku široká a zákazníci môžu vyberať z konštrukčne jednoduchších a veľmi odolných starých motorov alebo výkonnejších a kultivovanejších moderných agregátov. Najprv sa do výroby dostali modely s motormi 1,8 litra a 2,0 litra, oba v šestnásťventilovom prevedení. Menší má výkon 81 kW, väčší 97 kW. Pri oboch sa vie spotreba držať v rozumných medziach, a obidva poskytujú autu solídnu dynamiku. Neskôr sa objavila aj tisícosemstovka s ôsmimi ventilmi a výkonom zníženým na 66 kW. Postupne sa paleta výrazne rozrástla. Základnú tisícosemstovku nahradil motor 1,6 16V s výkonom 65 kW. Dvojliter označovaný HPI má 100 kW, preplňovaná verzia staršieho motora potom 108 kW. Štvorvalec 2,2 litra má výkon 116 kW. Pre kupé sú potom špecialitou trojlitrové šesťvalce s výkonom 140 a neskôr 152 kW.
Paleta dieselov je trochu užšia, ale aj tak dostačujúca. Základom ponuky sa stali jednotky 1,9 DT s výkonom 66 kW a silnejšia 2,1 DT s 80 kW. Tieto turbodiesely sa vyznačujú síce veľmi neohrabaným chodom, avšak veľmi vysokou trvanlivosťou a nízkou spotrebou paliva. Postupne boli tieto motory nahradené modernejšími agregátmi HDI so vstrekovaním paliva common-rail. Základom je 2,0 HDI s výkonom 66 kW, druhým stupňom rovnaký motor naladený na 80 kW. Najsilnejšou alternatívou je motor 2,2 HDI s výkonom 80 alebo 98 kW.
Výbava
Vzhľadom k veku nemožno očakávať, že pri Peugeote 406 budú vo výbave ktovieaké moderné vymoženosti, avšak klasická komfortná a bezpečnostná výbava tu k dispozícii je. Niektoré verzie môžu mať aj zaujímavejšie prvky.
Design
Peugeot 406 je vcelku elegantný sedan alebo kombi strednej triedy. Tvary sú vyvážené, a hoci na nich už je trochu vidieť vek, stále nepôsobia zastaralo. Osobitnú pochvalu si zaslúži vzhľadovo naozaj podarené kupé, ktoré patrí dodnes k veľmi atraktívnym vozidlám.
Spotreba
Silné šesťvalce v Peugeote 406 majú vysokú spotrebu, avšak väčšina štvorvalcových motorov má priaznivú spotrebu paliva. Platí to aj pre benzínové jednotky 1,8 alebo 2,0 litra. Pochopiteľne úspornejšie sú turbodiesely. Tie staršie konštrukcie navyše vynikajú skvelou trvanlivosťou.
Jazdné vlastnosti
Hoci je Peugeot 406 predovšetkým komfortným automobilom, jeho jazdné vlastnosti sú tiež veľmi solídne. Auto sa síce v zákrutách viac nakláňa, ale dobre drží zvolenú stopu a jeho správanie je predvídateľné. Len vodič nemá príliš dobrú spätnú väzbu od riadenia.
Bezpečnosť
Konštrukčne je Peugeot 406 už staršie automobil, ktorý bol vytvorený ešte v čase, keď sa na bezpečnosť nekládol taký dôraz. V nárazových testoch Euro NCAP získal model v roku 1997 skóre iba dvoch hviezdičiek, v roku 2001 ho potom vylepšil na tri hviezdičky. Z dnešného hľadiska je bezpečnosť iba základná.
Praktickosť
Peugeot 406 je priestorný, veľký a pohodlný automobil, ktorý ponúka posádke dostatok miesta vo všetkých smeroch. Sedadlá sú rozmerné, ale pre niekoho možno až moc mäkké. Batožinový priestor sedanu pojme ľahko podpriemerných 430 litrov, pri kombi Break s dlhšou karosériou je však kapacita výrazne zaujímavejších 526 litrov.
Komfort
Peugeot 406 poskytuje posádke veľmi dobrý cestovný komfort. Interiér je priestorný, sedadlá rozmerné a pre niekoho možno až príliš mäkké. Odpruženie je tiež komfortné, takže 406 dobre filtruje nerovnosti vozoviek a posádka je od okolia izolovaná.
Prevádzkové náklady
Z veľkých francúzskych áut patrí Peugeot 406 k spoľahlivejším autám. Jeho rokmi preverená technika funguje väčšinou dobre a opravy nebývajú náročné. Náhradných dielov je stále dostatok a sú dostupné za rozumné ceny. V kombinácii s priaznivou spotrebou paliva sú náklady na prevádzku prijateľne nízke.