O vozidle
Renault Clio druhej generácie, vyrábaný od roku 1997, je tak trochu rozporuplné auto. Jedni na neho nedajú dopustiť a tvrdia, že ide o robustné auto, iní sa sťažujú na jeho horšiu spoľahlivosť. Pravda však leží niekde uprostred. Clio bolo na svoju dobu veľmi sympatickým malým vozidlom s pohodlným podvozkom, avšak zároveň nezákerným a čitateľnými jazdnými vlastnosťami. Na týchto faktoch sa naviac dodnes veľa nezmenilo, dokazuje to napokon aj fakt, že aj po nahradení druhej generácie Clia tou treťou sa druhá naďalej úspešne vyrábala a predávala ako lacnejší model ako Clio Storia. Rokmi preverená technika by teda nemusela príliš hnevať. Pravda je taká, že Clio malo od počiatku dobre dimenzované mechanické časti a tie nebudú spôsobovať ťažkosti, predovšetkým u motorov je však treba s pribúdajúcim vekom a kilometrami predsa len dôkladnejšiu starostlivosť – to platí predovšetkým pre vznetové agregáty. U Clia platí, že čím jednoduchší model, tým menej problémov môže mať. Za mnoho problémov totiž môže elektroinštalácia. Trochu v protiklade k tomuto faktu je dobrá výbava, predovšetkým u verzií po facelifte, ku ktorému došlo v roku 2001. S týmto rokom sa okrem dizajnu zmenila aj množstvo ďalších vecí. Hodnotnejšie pôsobí interiér, ktorý navyše dostal pohodlnejšie sedadlá, tie boli dovtedy dosť malé a mäkké. Zlepšila sa aj bezpečnosť, Clio tiež dostalo výrazne lepšie brzdy. Modely po modernizácii sú teda určite výhodnejšia kúpa.
Na malý automobil môžeme pod kapotou Clia nájsť až prekvapivo širokú ponuku motorov. Zážihové motory mali najprv osemventilové rozvody a objem 1,2, 1,4 a 1,6 litra. Výkon bol 43, 55 a 66 kW. Z hľadiska dynamiky aj spotreby paliva sú však zaujímavejšie modernejšie šestnásťventilové motory, ktoré pri rovnakom objeme dávajú výkony 55, 72 a 79 kW. Predovšetkým šestnásťventilová tisícdvestovka si zaslúži vašu pozornosť, je to svižný a pritom veľmi úsporný agregát, ktorý bude v Cliu slúžiť dlho a spoľahlivo. Silnejšie motory sú potom naozaj dynamické. Diesely najprv zastupovali neokrôchané a menej spoľahlivé agregáty 1,9 D a 1,9 dTi s výkonmi 47 a 59 kW. S faceliftom však prišli veľmi úsporné a kultivované motory 1,5 dCi so 48 alebo 60 kW, existovala aj verzia s výkonom 74 kW, tá sa však u nás nepredávala. Z dnešného pohľadu len motory dCi vyžadujú viac starostlivosti a častejšiu výmenu oleja ako predpisuje výrobca, doporučuje sa tankovať kvalitnú naftu. Ak sa k nim takto správal predchádzajúci majiteľ, môžu fungovať veľmi spoľahlivo a odvďačia sa veľmi nízkou spotrebou paliva.
Renault pripravil v druhej generácii aj športové verzie Clia, ktoré sa môžu pochváliť veľmi agilným jazdnými vlastnosťami a charakteristickými motormi s dobrým záťahom. O pohon verzie RS, tiež občas nazývané Cup, sa staral dvojliter s výkonom 124 a po modernizácii 132 kW. Extrémnou a veľmi vzácnou špecialitou, ktorá však šoférsky nenadchne, je unikátne šesťvalcové Clio V6 Renault Sport s motorom uloženým za prednými sedadlami a pohonom zadných kolies. Veľmi nedotáčavý a zakerný automobil disponoval s výkonom od 169 alebo 188 kW po modernizácii. Zábavnejšia ako RS však táto verzia rozhodne nebola, a tak je dnes skôr zberateľskou raritou.
Verzia Storia vyrábaná od roku 2005 mali len obmedzenú paletu motorov. Zostali tu tisícdvestovka (osemventilová sa 43 a šestnásťventilová s 55 kW) a turbodiesel 1,5 dCi so 47 kW.
Výbava
V čase predaja Clia druhej generácie bola výbava vozidla vcelku nadštandardná, no z dnešného hľadiska nebudí ktovieaký rozruch. Bezpečnostná výbava bola dobrá, a na trhu ojazdených áut nájdeme v množstve vozidiel napríklad aj klimatizáciu.
Design
Dizajn Clia sa Renaultu darí, snáď až na trochu usadlú tretiu generáciu, naozaj triafať. Druhé Clio je tak dodnes vcelku ľúbivým malým autom a dlhovekosť jeho dizajnu potvrdzuje fakt, že verzia Storia sa s malými optickými úpravami vyrábala až do roku 2012. Vo výrobe tak druhá generácia prežila viac ako 15 rokov.
Spotreba
Pôvodné osemventilové motory nemôžeme príliš za spotrebu chváliť, šestnásťventilové verzie sú však o poznanie úspornejšie aj živšie. Veľmi úsporné dokážu byť tiež turbodiesely. U Clia tak nie je problém vybrať vhodnú motorizáciu, ktorá bude z nádrže upíjať striedmo.
Jazdné vlastnosti
Druhá generácia Renaultu Clio bola na svoju dobu veľmi vydareným vozom a dokazujú to aj jazdné vlastnosti. Napokon, športové verzie dokážu svojím jazdným prejavom nadchnúť aj dnes a niečo z ich poslušnosti a presnosti zdedilo aj civilnejšie prevedenie.
Bezpečnosť
Hoci vzhľadom a jazdnými vlastnosťami Clio druhej generácie osloví aj dnes, v oblasti bezpečnosti je situácia predsa len trochu horšia. A to aj napriek tomu, že časom dochádzalo k zlepšovaniu bezpečnostnej výbavy a vo svojej dobe získalo Clio v nárazových testoch Euro NCAP solídne skóre štyroch hviezdičiek.
Praktickosť
V dobe vzniku druhej generácie Clia sa mohol model pochváliť solídnym vnútorným priestorom predovšetkým vďaka nadštandardnému rázvoru kolies. Dnes už sú vozidlá tejto triedy trochu ďalej, ale Clio si nevedie úplne zle. Len je dosť málo miesta nad hlavou vzadu. Batožinový priestor s objemom 255 litrov je vcelku obvyklá miera.
Komfort
Clio druhej generácie poskytne v bežných verziách aj vcelku slušný jazdný komfort, avšak kvôli nemu, je lepšie vyhľadávať modely po facelifte, ku ktorému došlo v roku 2001. Tie totiž majú okrem komfortného podvozku z pôvodného prevedenia predovšetkým výrazne vylepšená sedadlá.
Prevádzkové náklady
Clio je vcelku robustný malý hatchback, ktorého mechanické časti sa vyznačujú dobrou výdržou. Napriek tomu môže byť kvôli niektorým problémom častejším návštevníkom servisov. Pokiaľ však motorom doprajete kvalitné palivo a pravidelnú starostlivosť, zásadných výdavkov za ich opravy by ste sa mali vyhnúť – samozrejme za predpokladu, že kupujete auto, ktorému venoval predchádzajúci majiteľ rovnakú starostlivosť. Spotreba väčšiny motorov je priaznivá.