Prečo kúpiť |
---|
Veľký vnútorný priestor Dobré odhlučnenie Jazdný komfort Bohatá výbava |
O vozidle
Renault Koleos je prvým kompaktným SUV francúzskej automobilky. Jeho pôvod je však trochu zvláštny, Koleos totiž vznikol v spolupráci s kórejskou automobilkou Renault Samsung Motors a na tamojšom trhu sa predáva ako Samsung QM5. V Kórei sa Koleos tiež vyrába. Vzhľad automobilu je možno práve kvôli zameraniu na rozdielne trhy až prílišným kompromisom. Nie, nenájdeme tu žiadne ázijské výstrelky a kudrlinky, na druhú stranu pôsobí Koleos až príliš fádnym dojmom a zadné partie nie sú zrovna moc pekné. Trochu lepšia je z celkového pohľadu situácia po facelifte, ktorým Koleos prešiel v roku 2011 a počas ktorého dostal novú, modernejšiu tvár s väčšou maskou chladiča a naopak menšími, decentnejšími svetlometmi.
Nech už je to s estetikou akokoľvek, hlavnou prednosťou SUV Koleos je priestorný a variabilný interiér. Na kompaktnej platforme tu vzniklo vzdušné SUV s výraznou mierou presklenia a veľmi dobrým komfortom. Miesta je dostatok tak vpredu, ako aj na zadných sedadlách, pri nich by však cestujúci ocenili dlhšie sedáky s vyššie položenou prednou hranou. Tento nedostatok je však daňou za variabilitu interiéru, ktorá pripomína mnohé MPV. Zadné sedadlá možno totiž ľahko sklápať priamo z batožinového priestoru. Jednoduchým pohybom pákou priamo z neho sa sklopia sedáky a následne aj operadlá, vznikne tak krásne dlhá rovná ložná plocha. S tou je v jednej rovine aj spodná časť otvoreného veka batožinového priestoru – áno, veko je dvojdielne. To má svoje výhody, ale tiež nevýhody – pri rýchlom nakladaní dvojdielna konštrukcia zdržiava a dosiahnuť niekedy do prednej časti batožinového priestoru pre drobné predmety tiež nemusí byť jednoduché. Batožinový priestor štandardne pojme slušných 450 litrov nákladu, po sklopení kapacita vzrastie na 1380 litrov.
Interiér Koleosu je komfortný, auto sa môže pochváliť dobrou výbavou a tiež veľmi dobrým odhlučnením. Aj jazdný komfort je veľmi dobrý, podvozok zvláda filtrovať nerovnosti veľmi zdatne. Jazdné vlastnosti síce za špičkou segmentu zaostávajú, ale Koleos si aj tu vedie slušne. Štandardne má inteligentný pohon všetkých kolies, kde sa dá voličom nastaviť len pohon prednej nápravy, automatický 4x4 alebo pevne zvolený režim náhonu na všetky kolesá. Môžeme sa však stretnúť aj s verziami s pohonom iba prednej nápravy.
Pod kapotou sa takmer výlučne stretneme so vznetovými motormi dCi. Jedinou, a treba povedať, že veľmi vzácnou, výnimkou je štvorvalec 2,5 16V s výkonom 126 kW. To naozaj nie je oslnivá pohonná jednotka, či už z hľadiska výkonu, alebo spotreby paliva. Zato dvojlitrové turbodiesely sú na tom samozrejme o mnoho lepšie. Základné prevedenie má výkon 110 kW, silnejšia verzia potom 127 kW, na týchto číslach sa navyše nič nezmenilo ani po facelifte.
Výbava
Renault Koleos sa snaží zákazníkov zaujať na danú kategóriu bohatou výbavou. Už v základe nájdeme rad komfortných prvkov, príplatková výbava potom môže priniesť aj prvky z oveľa väčších a drahších automobilov. Dobre vybavený Koleos s niektorými zaujímavými prvkami výbavy nie je na trhu ojazdených vozidiel ničím neobvyklým.
Design
Renault Koleos je z hľadiska dizajnu nie príliš podarené kompaktné SUV. Na svoju kategóriu pôsobí možno až príliš obyčajne, nemá ani športový ani drsný výraz. Dizajn zadných partií navyše nie je príliš vydarený. Určitá neutrálnosť a nenápadnosť však môže byť pre niekoho aj výhodou.
Spotreba
Kompaktné SUV s vyššou hmotnosťou, pohonom všetkých kolies a väčším odporom vzduchu ako bežné hatchbacky má pochopiteľne tiež vyššiu spotrebu paliva. Preto rozhodne nemožno počítať s rekordnými hodnotami, na druhú stranu peňaženku Koleos nezruinuje. A smädný zážihový motor sa v ponuke takmer nevyskytuje.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti Renaultu Koleos nepatria k špičke segmentu, ale kritiku si tiež nezaslúžia. Auto počúva vodiča celkom štandardne, riadenie je však odťažité a nekomunikatívne. Náklony v zákrutách sú výraznejšie, ale nie prehnané.
Bezpečnosť
Vysoká miera bezpečnosti je jednou zo silných stránok Koleosu. Robustná stavba vozidla spoločne s bohatou bezpečnostnou výbavou znamenajú, že v nárazových testoch Euro NCAP si Koleos v roku 2008 vyslúžil plný počet piatich hviezdičiek.
Praktickosť
Koleos je veľmi praktické SUV. Zadné sedadlá možno totiž ľahko sklápať priamo z batožinového priestoru. Jednoduchým pohybom pákou priamo z neho sa sklopia sedáky a následne aj operadlá, vznikne tak krásne dlhá rovná ložná plocha. S tou je v jednej rovine aj spodná časť otvoreného veka batožinového priestoru – áno, veko je dvojdielne. Zato má svoje výhody, ale tiež nevýhody – pri rýchlom nakladaní dvojdielna konštrukcia zdržiava a dosiahnuť niekedy do prednej časti batožinového priestoru pre drobné predmety tiež nemusí byť jednoduché. Batožinový priestor štandardne pojme slušných 450 litrov nákladu, po sklopení kapacita vzrastie na 1380 litrov.
Komfort
Jazdný komfort Renaultu Koleos je na solídnej úrovni. V priestornom interiéri sa posádka cíti príjemne, len cestujúci vzadu by ocenili lepšiu oporu stehien. Príkladné je odhlučnenie tak podvozku, ako motora aj aerodynamického hluku. Podvozok tiež zvláda dobre filtrovať nerovnosti.
Prevádzkové náklady
Vcelku štandardná koncernová technika a relatívne úsporné turbodiesely sú dobrým základom pre prijateľné prevádzkové náklady Renaultu Koleos. Toto veľké SUV sa môže chváliť tiež vcelku solídnou spoľahlivosťou.