Prečo kúpiť |
---|
Široká ponuka verzií Skvelý vnútorný priestor Úsporné a silné motory |
O vozidle
Renault patrí k výrobcom, ktorí spektrum osobných dodávkových vozidiel pokrývajú dvoma rôznymi modelmi. Menším dodávkam, ktoré sa stále dobre prepletú mestskou prevádzkou, konkuruje model Traffic, väčšia alternatíva s vyššou prepravnou kapacitou je Renault Master. Ten plní úlohu najväčšieho modelu osobnej divízie automobilky Renault a zároveň najmenšieho modelu divízie nákladných áut. Master druhej generácie vyrábaný v rokoch 1997–2010 má súrodenca v podobe modelu Opel Movano, podobne veľkou dodávkou je napríklad Mercedes Sprinter. Master taktiež konkuruje veľkým verziám Fordu Transit alebo Fiatu Ducato a jeho sesterských modelov z koncernu PSA. V roku 1998 získal Renault Master titul Van of the Year, a to predovšetkým vďaka tomu, že dodávkové vozidlo nemá výraznejšie slabiny a Renaultu sa podarilo jeho pracovisko úrovňou komfortu veľmi priblížiť bežným osobným autám.
Dodávkový charakter sa pritom výrobca pochopiteľne nesnažil potlačiť, Master je jednoducho veľká dodávka a nehrá sa ani na nič iné. K dispozícii je celkom v troch rôznych dĺžkach karosérie a troch rôznych výškach. Objem nákladového priestoru sa pohybuje od 8 metrov kubických až po 13,9 metra kubického. Renault ponúkal aj samostatné podvozky s možnosťou inštalácie ľubovoľnej nadstavby, samotné verzie karosérie sú tiež rôznorodé, môžu mať rôzne presklenia a usporiadanie dverí a interiéru. Okrem čisto úžitkového vozidla tak môže byť Master napríklad aj minibusom. Renault Master druhej generácie bol k dispozícii s pohonom predných kolies, pohon zadných kolies priniesla ešte len odvodená verzia Renault Mascott s vyššou nosnosťou.
Výbava
Renault Master druhej generácie ešte nepatrí k dodávkovým vozidlám, pri ktorých by boli obvyklé rôzne komfortné prvky výbavy z osobných vozidiel. U novších modelov je však výbava solídna a klimatizácia nemusí byť úplnou raritou.
Design
Renault Master druhej generácie je klasické dodávkové auto, u ktorého nebol na vonkajší vzhľad kladený príliš veľký dôraz. Dizajn sa vždy hlásil k rodine vozidiel Renault a po modernizácii v roku 2003 vyzerá Master predsa len ďaleko viac k svetu.
Spotreba
Veľkú dodávku značiek Renault a Opel poháňajú výhradne vznetové motory, aj keď u prvej generácie tomu tak nebolo. Diesely sú väčšinou dostatočne silné a na veľkú dodávku príjemne úsporné. Silnejšie motory pritom nie sú na palivo o mnoho náročnejšie než tie slabšie, takže predovšetkým pre vyťažované vozy sú lepšou voľbou. Užívatelia tiež u Mastera hlásia veľmi dobrú spoľahlivosť.
Jazdné vlastnosti
Od dodávkových automobilov nemožno očakávať sústredenie na športové jazdné vlastnosti, napokon bolo by to u nich kontraproduktívne. Z hľadiska dodávok je tak dôležitejšia ovládateľnosť a stabilita – oboje je u Mastera na veľmi dobrej úrovni. Trochu horšie je však manévrovateľnosť verzií s najdlhším rázvorom.
Bezpečnosť
Nárazovými testami Euro NCAP neprešla ani väčšina najmodernejších dodávok, u staršieho Renaultu Master sa teda tiež výsledky nedozvieme. Isté je, že u konštrukčne staršej dodávky bola prioritou praktickosť a bezpečnosť posádky sa toľko neriešila. Z hľadiska bezpečnosti nepatria dodávkové vozidlá k najbezpečnejším a Master so základnou bezpečnostnou výbavou nebude výnimkou.
Praktickosť
Master patrí k najväčším bežným dodávkovým vozidlám a zákazníci si ho mohli zhotovovať v celom rade konfigurácií. K dispozícii sú tri rôzne dĺžky karosérie a tri jej výšky, existujú verzie s rôznou úrovňou presklenia karosérie. Rôzne môžu byť konfigurácie posuvných bočných dverí a tak podobne. Pre prepravu veľkých aj menších nákladov je Master perfektné auto. Napríklad aj vďaka tomu, že má príjemne nízko položenú podlahu nákladového priestoru.
Komfort
U dodávok je dôležitý priamo komfort pracovisko vodiča. Master má predovšetkým po modernizácii celkom moderný interiér, ktorý bude pre vodičov príjemným miestom. Jazdný komfort ako taký zlepšuje dobre tuhá karoséria, ktorá zbytočne nerezonuje a príliš sa nekrúti.
Prevádzkové náklady
U veľkých dodávok nemožno očakávať, že budú jazdiť so spotrebou rodinných kombikov. Ale Master vie príjemne prekvapiť, jeho vcelku silné turbodiesely majú naozaj rozumnú spotrebu paliva. Pochopiteľne je potrebné počítať s jej nárastom s rastúcim zaťažením vozidla, u silnejších verzií bude rozdiel menší.