![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Prečo kúpiť |
---|
Dobrý vnútorný priestor Široká ponuka karosárskych verzií Elegantný dizajn, atraktívny kupé Jazdný komfort Nízke ceny |
![](https://www.aaaauto.cz/data/photo/thumb/11376_430x0x75.jpg)
O vozidle
Renault Mégane nahradil v roku 1995 dosluhujúci model 19. Ide o typického zástupcu nižšej strednej triedy, ktorý sa môže pochváliť až nezvyčajne širokou ponukou jednotlivých verzií. V podstate snáď neexistuje karosársky variant, ktorý by u prvej generácie Méganu chýbal. Najprv sa predstavil klasický hatchback s piatimi dverami, po jeho boku potom vystupoval aj trojdverový variant s podstatne dynamickejšími tvarmi a menej praktickým interiérom. Postupne pribudla aj verzia Classic, čo bol sedan a kombi bolo označované Grandtour. Od kupé bola odvodená aj verzia s otvorenou strechou. V rade Mégane sa tiež prvýkrát v automobilovej histórii objavilo kompaktné MPV. Voz so zvýšenou stavbou niesol označenie Mégane Scénic a stal sa veľkým hitom. Tento automobil však popisujeme samostatne.
Mégane môžeme označiť za typický Renault prelomu tisícročí. Vzhľadovo zaujímavý a elegantný automobil za súpermi v prevedení interiéru trochu zaostával. Ani spracovanie, ani použité materiály nepatria k prednostiam vozu. Rovnaké je to vlastne s celkovou mechanickou spoľahlivosťou, ktorá je tiež podpriemerná. Z dnešného pohľadu však patrí prvý Mégane medzi nenáročné automobily s vcelku jednoduchým servisom, takže trochu problematickejšie technika nemusí vadiť. Pochvalu si nezaslúži ani riadenie a radenie, oboje sa zrovna nevyznačuje presnosťou. Jazdné vlastnosti môžeme označiť skôr za priemerné. Mäkké naladenie podvozka znamená väčšie náklony v zákrutách a trochu horšia čitateľnosť správania. Stopu však drží Mégane dobre a je vcelku istý a nezákerný. Pochvalu si naopak zaslúži dobrá ponuka vnútorného priestoru a naozaj veľký batožinový priestor u verzií sedan a kombi. Mäkké sedadlá Méganu niekomu náramne vyhovujú, inému nie.
Vcelku dobrá je tiež ponuka motorov. Tá sa časom rôzne menila, a dnes tak na trhu môžeme stretnúť celkom 12 rôznych verzií. Výkonovým základom je tisícštyristovka s 51 kW, skvelou voľbou je potom jej silnejšia verzia s výkonom 70 kW, ktorá je už dostatočne dynamická a pritom má priaznivú spotrebu paliva. Staršie motory 1,6 litra s výkonmi 55 a 66 kW nie sú tak zaujímavé, zato tisícšesťstovka s výkonom 79 kW už si pozornosť zaslúži. Najsilnejšími motormi boli dvojlitre, ten s 84 kW nie je veľmi zaujímavý, lepší je šestnásťventilový so 108 kW, ktorý má veľmi solídnu dynamiku. Paleta dieselových motorov tiež prechádzala postupnou modernizáciou. Základom bol najprv atmosférický motor 1,9 D sa 47 kW, preplňované prevedenie malo 66 kW. Z hľadiska dynamiky, spotreby aj spoľahlivosti sú však lepšou voľbou novšie motory. Tie zastupovali najprv agregáty 1,9 dTi výkonom 59 alebo 72 kW a nakoniec výborný 1,9 dCi so 75 kW. Ten je zo všetkých najkultivovanejší aj najspoľahlivejší.
Výbava![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Mégane prvej generácie pochádza ešte z čias, keď v nižšej strednej triede neboli príliš obvyklé najrôznejšie komfortné prvky výbavy. Preto je nutné počítať skôr s chudobnejšou zostavou prvkov, aj keď klimatizáciu alebo napríklad centrálne zamykanie možno mať vcelku bez problémov.
Design![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Renault Mégane prvej generácie je dodnes vzhľadovo vcelku pohľadné auto. Ladné a elegantné tvary prechádzajú u trojdverového kupé do výrazne športového poňatia, na svoje si tu tak prídu vyznávači rôznych štýlov. Vzhľad Méganu pôsobí nadčasovo aj vďaka vyváženým proporciám.
Spotreba![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Väčšina motorov Méganu má vcelku rozumnú spotrebu paliva a nie je pritom nutné sústrediť so len na ponuku turbodieselov. U väčších prevedení sedan a kombi ich však možno vyslovene odporučiť, spotreba so zaťažením totiž príliš nerastie. U hatchbacku si môžete pokojne vystačiť so zážihovými jednotkami, len u dvojlitrov ich potrebné počítať s vyššou spotrebou.
Jazdné vlastnosti![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Jazdné vlastnosti Méganu určite nie sú zlé, radia sa však skôr k priemeru svojej triedy a doby. Kvôli mäkkému odpruženiu a väčším náklonom karosérie v zákrutách je správanie trochu horšie čitateľné, avšak držanie stopy je bezproblémové a celkovo sa Mégane chová nezákerne.
Bezpečnosť![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Nárazové testy Euro NCAP absolvoval prvý Mégane dvakrát. V roku 1998 to bola ešte pôvodná verzia, v roku 1999 potom faceliftované vozidlo. Obidva získali štvorhviezdičkové hodnotenie, avšak novší model sa môže pochváliť celkovo lepším skóre. V súčasnosti môžeme bezpečnosť hodnotiť skôr priemerne.
Praktickosť![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Mégane je praktický predovšetkým z toho hľadiska, že si zákazník môže vybrať ideálny karosársky variant presne pre seba. V kupé nie je veľa miesta a jeho batožinový priestor pojme len málo batožiny, hatchback sa chváli objemom 350 litrov, sedan dokonca ohromnými 510 litrami. Kombi potom pojme solídnych 485 litrov a ponúkne veľkú variabilitu. Samotný vnútorný priestor je dobrý a posádka tu určite nebude trpieť nedostatkom miesta.
Komfort![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Mégane prvej generácie sa chváli veľmi dobrým jazdným komfortom, ktorý mu prináša mäkké naladenie podvozka. Filtrovanie nerovností je na veľmi dobrej úrovni. Za touto mierou komfortu však zaostáva prevedenie interiéru a akustický komfort pri vyšších rýchlostiach.
Prevádzkové náklady![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Renault Mégane prvej generácie nepatrí medzi zrovna spoľahlivé vozidlá, avšak prevádzkové náklady zostávajú v rozumných medziach. Je to vďaka spotrebe paliva aj v súčasnosti nízkym cenám tak samotných vozidiel, ako aj náhradných dielov a prípadných opráv.