Prečo kúpiť |
---|
Pôvabný dizajn Bohatá ponuka verzií Priestranné kombi Pohodlné sedadlá |
O vozidle
Tretia generácia Renaultu Mégane sa objavila v roku 2008 a v podstate znamená tak trochu návrat k filozofii prvej generácie. Aspoň čo sa dizajnu a karosárskych variant týka. Po extravagantnej druhej generácii totiž automobilka stavila síce na dynamický a ľúbezný dizajn, ten ale nepôsobí dosť nezvyčajne. Klasický päťdverový hatchback má elegantné tvary, päťdverová verzia, ktorú Renault predáva ako kupé, má podstatne dynamickejšie linky. Súčasťou série sú aj verzie kombi (s predĺženým rázvorom) a kupé-kabriolet.
Mégane vždy platil za dostupnejšiu alternatívu k nemeckej produkcii, mnoho motoristov sa mu však vyhýba kvôli povesti nespoľahlivej značky. Našťastie sa Renault z predchádzajúcich neúspechov poučil a hoci ojazdený Mégane nebude úplne bezproblémové auto, miera výskytu porúch sa už pohybuje v podstate v bežnom rozsahu. Vzhľadom k častému tlaku na cenu je u Méganu dobré zamyslieť sa nad vhodnou verziou. Populárna verzia Generation má totiž od tej bežnej (a drahšej) úplne odlišné naladenie podvozku, ktoré vozidlu dáva skôr hojdavú charakteristiku a nie veľmi isté jazdné vlastnosti. Z hľadiska ponuky motorov sú klasikou atmosférické verzie 1,6 litra, ktoré síce neprekvapia dynamikou, majú však priaznivú spotrebu a tiež sú vcelku spoľahlivé. Atmosférický dvojliter kombinovaný s prevodovkou CVT je v našich končinách raritou. Obľuba benzínových motorov príliš nestúpla ani s príchodom preplňovaných jednotiek 1.2, 1.4 a 2.0 Tce. Platí u nich, že ich spotreba bude záležať na jazdnom štýle. Spotrebu asi nebudú riešiť majitelia ostrej verzie RS, ktorá okrem preplňovaného dvojlitra prináša aj výrazne prepracovaný podvozok a celkovo býva hodnotená ako jeden z najzábavnejších hot hatchov.
Z hľadiska spotreby sú ideálnou voľbou vznetové motory. Avšak základná tisícpäťstovka ponúkaná postupne v celkom piatich verziách, dokáže majiteľa občas trochu potrápiť so spoľahlivosťou. Novšie 1.6 dCi sa zatiaľ montuje krátko, spoľahlivou voľbou bývajú väčšie turbodiesely 1.9 dCi a 2.0 dCi. Tie však nie sú na trhu príliš obvyklé, pretože ide o najdrahšie modely série, ktoré nie sú u Renaultu prvými kupcami úplne vyhľadávané.
Výbava
Renault Mégane tretej generácie má v základe bohatú bezpečnostnú výbavu a súčasťou je taktiež mnoho komfortných prvkov ako bezkľúčový prístup do auta alebo štartovanie tlačidlom. Za radu ďalších komponentov je však potrebné priplácať, viac-menej však platí, že prvky, ktoré naozaj využijete, dostanete už v nižších stupňoch vybavenia.
Design
Tretia generácia Renaultu Mégane dostala príjemný dizajn, ktorý je však výrazne umiernenejší než u druhej generácie. Dizajnovo výraznejšie je trojdverové prevedenie kupé, ktoré je dynamickejšou voľbou. Dynamicky pôsobí aj kupé-kabrio verzie.
Spotreba
Vznetové motory pod kapotou Méganu sú tradične úsporné, platí to predovšetkým pre tisícpäťstovky dCi. Rozumné nároky na palivo má aj atmosférický motor 1,6 litra, úsporné dokážu byť tiež nové jednotky TCe, u ktorých však pri nároku na dynamiku spotreba stúpa. Ostatné jednotky príliš úsporné nie sú.
Jazdné vlastnosti
Mégane nepatril nikdy jazdnými vlastnosťami na absolútnej špičky triedy, ale tiež za ňou nikdy výraznejšie nezaostával. V aktuálnom prevedení však existuje verzie Generation, ktorá má celkovo mäkšie naladenie podvozku a menej isté jazdné vlastnosti. Naopak, druhým, naozaj ostrým extrémom, je podvozok športovej verzie RS.
Bezpečnosť
V kvalite a jazdných vlastnostiach môže Mégane na svojich súperov občas strácať, ale z hľadiska bezpečnosti patril tento model vždy na vrchol. Tretia generácia sa môže pochváliť päťhviezdičkovým hodnotením v nárazových testoch Euro NCAP a to nielen vďaka bohatej základnej bezpečnostnej výbave (vrátane bočných a hlavových airbagov), ale aj tuhému skeletu karosérie.
Praktickosť
Kým kupé tretej generácie Méganu veľa miesta posádke (predovšetkým vzadu) neponúkne, ostatné karosárske prevedenia sú na tom lepšie. Hatchback má ponuku miesta vcelku štandardnú, len vzadu by mohlo byť opäť viac miesta. Naopak kombi s predĺženým rázvorom poskytne veľkorysý priestor aj cestujúcim vzadu. Batožinový priestor kombíku Grandtour navyše pojme slušných 479 litrov nákladu. Hatchback pojme tiež pekných 372 litrov, ani objem 344 litrov u kupé nie je zlý. Len prevedenie kupé-kabrio nie je dosť praktické, so zloženou strechou sa do neho zmestí len 211 litrov nákladu.
Komfort
Okrem ostrého prevedenia RS rozhodne nepatrí Renault Mégane k hatchbackom zameraným na precízne a ostré jazdné vlastnosti. Väčší dôraz sa kladie na komfort, ku ktorému prispievajú aj veľmi dobré sedadlá, ktoré majú sedák primeranej tuhosti a poskytujú telu dobrú oporu.
Prevádzkové náklady
Mégane patrí medzi lacnejšie vozy a ani náhradné diely na neho nepatria medzi ktovieako drahé. To isté platí aj pre servis. No predsa len mierne vyšší výskyt porúch oproti konkurencii môže prevádzku auta trochu predražiť. Vznetové motory sú napospol úsporné, u 1.5 dCi ale opäť existuje možnosť častejšieho výskytu porúch.