O vozidle
Renault Thalia prvej generácie je sedan odvodený od bežného modelu Clio druhej generácie. Vznikol vlastne tým, že na existujúcu elegantnú karosériu Clia dizajnéri dosť nerozumne nalepili veľký batožinový priestor. Tento komplet, oproti Cliu patrične zjednodušený vo výbave aj ponuke motorov, potom začal Renault montovať vo svojej tureckej továrni a voziť aj do Európy ako veľmi lacný model. Nastal tak trochu paradox, Thalia s veľkým kufrom sa totiž predávala lacnejšie než menšie Clio. Aj preto bola Thalia prvej generácie na našom trhu veľmi populárna, v niektorých fázach predaja išlo o vôbec najlacnejší nový automobil, aký sa dal na našom trhu zaobstarať. Dnes tomu pochopiteľne zodpovedajú ceny ojazdených vozidiel, ktoré sa držia príjemne nízko.
Hoci toho má Thalia s Cliom po mechanickej a vzhľadovej stránke veľa spoločného, je potrebné k nej pristupovať ako k naozaj jednoduchšiemu a lacnejšiemu modelu. Rozdiely sú vo výbave a miestami aj v použitej technike. Dobre to ilustruje výrazný rozdiel v jazdných vlastnostiach. Hoci je základ podvozku rovnaký, mäkšie naladenie Thalie a zrejme aj niektoré lacnejšie komponenty v spojení s pomerne veľkým zadkom znamenajú výrazné zhoršenie ovládateľnosti tohto modelu oproti Cliu. Zatiaľ čo u neho tak môžeme jazdné vlastnosti hodnotiť nadpriemerne, u Thalie sú podpriemerné. Základný stupeň výbavy tiež neponúkal posilňovač riadenia, čo môže vadiť pri parkovaní. Menší paradox nastáva aj u miesta v interiéri. Cestujúci v Thalii majú vzadu menej miesta pre kolená a ani nad hlavou ho nie je veľa. Spôsobil to zrejme dôraz na veľký batožinový priestor a predsa len v sedane o niečo rýchlejšie klesajúca strecha. Batožinový priestor s objemom 520 litrov je však doslova obrovský a okrem Dacie Logan sa nikto zo súperov tejto hodnote nepriblíži.
Výrazne zjednodušená bola aj paleta motorov. Thalia sa najprv predávala s osemventilovou tisícštyristovkou s výkonom 55 kW. Neskôr došlo na živšie motory 1,2 16V so zhodným výkonom a 1,4 16V so 72 kW. Objavil sa aj turbodiesel, jednotka 1,5 dCi disponovala výkonom 48 kW. Ponuka ojazdených áut je v prípade zážihových motorov bohatá, u dieselov je výber menší.
Výbava
Výbava Thalie bola kvôli cene vcelku osekaná, napriek tomu v nej niekoľko komfortných prvkov nájdeme. V základe sú čelné airbagy, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie a elektricky ovládané predné okná. Avšak pozor, základnému modelu chýba posilňovač riadenia. Ten sa pridáva až vyššom stupni spoločne s klimatizáciou.
Design
Kým vzhľad bežného Clia druhej generácie môžeme dodnes hodnotiť veľmi kladne, Thalia s nastaveným kufrom sa nikdy o titul miss uchádzať nemohla. Napojenie zadku je dosť necitlivé a dáva jasne najavo lacné zameranie auta.
Spotreba
Pod kapotou Thalie nájdeme preverené a spoľahlivé motory, ktoré sa môžu pochváliť aj priaznivou spotrebou paliva. Zo základných agregátov s výkonom 55 kW je úspornejšia tisícdvestovka, napokon praktické rozdiely nie sú príliš významné. Turbodiesel vie jazdiť naozaj veľmi úsporne.
Jazdné vlastnosti
Pridajte dobre vyváženému hatchbacku masívny zadok, zmäkčite odpruženie a vymeňte niektoré komponenty. Z poslušného a vyváženého auta je razom horšie ovládateľné a menej stabilné vozidlo. Zmenou prešla Thalia oproti bežnému Cliu. Dôraz na prepravnú schopnosť batožinového priestoru jednoducho jazdné vlastnosti upozadil.
Bezpečnosť
Nárazovými testami Euro NCAP Thalia prvej generácie nikdy neprešla, pravda vzhľadom na identickej platforme možno predpokladať, že jej výsledky by boli rovnaké s vtedajším Cliom. To získalo štyri hviezdičky. Z dnešného pohľadu už obyčejnějšia konštrukcia napokon posádku príliš dobre neochráni a jazdné vlastnosti Thalie tiež k bezpečiu neprispievajú.
Praktickosť
U Thalie bolo prakticky všetko obetované veľkému batožinovému priestoru, dokonca aj cestujúci na zadných sedadlách sa tu musia oproti Cliu mierne uskromniť. Prepravná kapacita 520 litrov u tak malého vozidla pravda budí úžas. Lenže batožina je menej dostupná a priestor nie je možné zväčšiť, zadné sedadlá nie sú sklápacie.
Komfort
Thalia má ešte mäkšie naladený podvozok než Clio. Čiastočne je to zrejme kvôli inému vyváženiu vozidla, čiastočne asi kvôli samotnému väčšiemu dôrazu na pohodlie. Výsledok napokon pre posádku tak presvedčivý nie je, mäkký podvozok dokáže byť nepokojný a jednoduché a vcelku malé auto veľa komfortu neponúkne.
Prevádzkové náklady
Thalia je prevádzkovo veľmi nenáročný automobil. Hoci sa môže podobne ako Clio potýkať s častejšími drobnými ťažkosťami, mechanicky je vcelku odolná. Servisné úkony okrem toho nie sú zložité, čo sa v kombinácii s rozumnou spotrebou motorov prejavuje na priaznivých prevádzkových nákladoch.