Prečo kúpiť |
---|
Dynamický vzhľad Dobrý vnútorný priestor Variabilita Úsporné turbodiesely Výborné jazdné vlastnosti Pohodlné sedadlá Široká ponuka verzií |
O vozidle
V roku 2004 uviedol španielsky Seat na trh kompaktné MPV s názvom Altea. Dynamicky tvarované auto dodrží prísľub daným vzhľadom iz hľadiska jazdných kvalít, a celkovo má v podstate len málo nedostatkov. Možno aj to je dôvodom, že sa po facelifte v roku 2009 vyrába Altea naďalej. Zákazníci si navyše okrem klasickej verzie môžu vyberať aj predĺžené vyhotovenie Altea XL. A k dispozícii je tiež verzia Freetrack (pre bežné i XL prevedenie), ktorá ponúka zvýšený podvozok, ochranné oplastovanie, a voliteľne aj pohon všetkých kolies, takže zastane aj funkciu rodinného SUV. Vonkajší design auta zapadá do dobovej línie Seatov, Altea je vlastne taký zvýšený hatchback Leon. Interiér sa môže pochváliť kvalitným spracovaním aj materiálmi, a tiež oproti koncernovým vozidlám nápaditejším a dynamickejším vzhľadom. Posádka má dostatok miesta vo všetkých smeroch, a zvláštnu pochvalu si zaslúžia sedadlá. Už tie štandardné sú veľmi komfortné, často však narazíte na modely s vynikajúcimi športovými sedadlami, ktoré poskytujú telu skvelú oporu nielen v zákrutách, ale celkovo aj pri dlhých cestách. Samotný interiér je aj príjemne variabilný, hoci niektorí súperi idú o niečo ďalej. Aj tak možnosť posúvať zadné sedadlá, a variabilita batožinového priestoru nie je zlými vlastnosťou. Ak si posádka bude užívať komfort, vodič zase ocení vybrané jazdné správanie vozidla. Jazdné vlastnosti sú totiž naozaj výborné, však aj Altea stojí na preverenej technike piateho Golfu. Tuhší podvozok je komfortný, a pritom nedovolí v zákrutách zbytočné náklony, stopu vedie Altea veľmi dobre, a nedotáčavosť sa dostavuje pomerne neskoro. Navyše je tu presné radenie aj riadenie, takže vodič má vozidlo naozaj pod kontrolou.
Z hľadiska pohonných jednotiek je dobré rozlišovať vozidlá pred faceliftom a po ňom, ponuka sa celkom líši. Základom je v oboch prípadoch trochu slabšia tisícštyristovka s výkonom 63 kW. Ani tisícšesťstovka s 75 kW neprekvapí dynamikou, a spotreba tiež nie je príliš priaznivá. Opäť sa tento motor montoval do obidvoch prevedení. Už pred faceliftom potom bola väčšina silnejších motorov s preplňovaním. Známy 1,4 TSI (pozor na stav reťaze) má 92 kW, atmosférický dvojliter FSI má 110 kW, a jeho preplňovaná verzia potom 147 kW – tá je určená pre športovú verziu FR. Medzi dvojlitrami potom stojí tisícosemstovka TFSI s výkonom 118 kW. Modernizované prevedenie paletu motorov zjednodušilo, alternatívou k tisícšesťstovke je 1,2 TSI so 77 kW, vyššie už zostali len motory 1,4 TSI a 1,8 TSI, dvojlitre z ponuky zmizli (a 1,8 TSI časom tiež).
Pri turbodieseloch je předfaceliftovou klasikou spoľahlivý 1,9 TDI so 77 kW, ktorý bol neskôr nahradený modernejším 1,6 TDI so zhodným výkonom. Dvojliter sa montoval vo verzii s výkonom 103 kW, a tiež 125 kW pre prevedenie FR. Po modernizácii boli dvojlitre nahradené rovnako výkonnými a objemnými modernejšími motormi so vstrekovaním common-rail. Tieto verzie sú úspornejšie, kultivovanejšie, a tiež spoľahlivý ako staršie dvojliter. Slabší variant však dostal common-rail až v roku 2010. Pre niektoré motory sa voliteľne dodáva dvojspojková prevodovka DSG.Výbava
Aj výbava Altey je veľmi solídna. Už v základe nájdeme takmer kompletnú sadu airbagov, elektrické ovládanie okien aj vyhrievaných zrkadiel, alebo centrálne zamykanie a ďalšie komfortné prvky. Avšak pozor, klimatizácia bola štandardom až od druhého stupňa výbavy. Prakticky všetky ojazdené autá ju však majú.
Design
Seat Altea je vcelku atraktívne kompaktné MPV. Napokon, tvary vozidla zabezpečili s jediným faceliftom celkom dlhý modelový život. Vyváženejšie pôsobí kratšia bežná verzia, ale ani predĺžené vyhotovenie XL na tom nie je zle. Oplastované zvýšené prevedenie Freetrack potom pôsobí robustným dojmom. Pochvalu si zaslúži aj prevedenie interiéru.
Spotreba
Altea je napospol vybavená modernými agregátmi, pre jej pohon sa najlepšie hodia preplňované jednotky, ktoré majú dostatok výkonu. Základné atmosférické benzínové motory navyše nevynikajú príliš dobrou spotrebou paliva. To pri motoroch TSI je situácia lepšia, avšak spotreba závisí na jazdnom štýle. Najúspornejší voľbou sú pochopiteľne turbodiesely.
Jazdné vlastnosti
Na pomery MPV má Altea veľmi dobré jazdné vlastnosti, ktoré dokonca o niečo prekonávajú kompaktného súrodenca od VW – model Touran. Altea skvele drží stopu a je veľmi dobre ovládateľná, má navyše veľmi presné riadenie s dobrou spätnou väzbou, a tiež presné radenie.
Bezpečnosť
Crashtesty Euro NCAP absolvoval Seat Altea už v roku 2004, teda v roku svojho uvedenia na trh. Vtedy ešte podľa menej prísnych kritérií získal plný počet piatich hviezdičiek, a to vďaka robustnej konštrukcii a dobrej bezpečnostnej výbave. Aj z dnešného hľadiska je ochrana posádky nadštandardná.
Praktickosť
Altea síce nemá tak univerzálny a praktický interiér ako mnohí súperi, ale ani tak sa nestratí. Batožinový priestor má podľa polohy zadných sedadiel objem 409 až 510 litrov, navyše sa ďalšie predmety zmestia pod jeho variabilnú podlahu. Ďalšie odkladacie miesta nájdeme v interiéri.
Komfort
Veľmi dobré jazdné vlastnosti dopĺňa aj solídny cestovný komfort. Aj napriek tuhšie naladenému podvozku je tlmenie nerovností na dobrej úrovni, a posádka si môže užívať pohodlie veľmi kvalitných sedadiel – najlepšie tých v športovom prevedení. Ku komfortu prispieva aj kvalitné spracovanie interiéru.
Prevádzkové náklady
S primerane úspornými motormi, a preverenou technikou je Altea prevádzkovo vcelku pohodové vozidlo. Samozrejme náklady budú o niečo väčšie ako pri klasických hatchbackoch, avšak väčšie investície by nemali byť potrebné.