Prečo kúpiť |
---|
Nízke ceny Dobré jazdné vlastnosti Podarené turbodiesely Elegantný vzhľad Jednoduchá technika |
O vozidle
Od roku 1993 vyrábala španielska automobilka Seat druhú generáciu modelu Ibiza. Išlo o prvý model vyvinutý kompletne v spolupráci s novým majiteľom automobilky, koncernom Volkswagen. Ibiza tak dostala kvalitnú techniku , a možno aj preto vydržala vo výrobe až do roku 2002, hoci s jedným veľmi výrazným faceliftom v roku 1999. Od Ibizy bol odvodený aj malý sedan (a taktiež kombi) s názvom Cordoba. Ibiza je klasický troj a päťdverový hatchback. Auto dodnes zaujme celkom elegantným a pekným dizajnom, platí to predovšetkým pre model po facelifte. Po facelifte tiež dostala Ibiza inovovaný interiér, ktorý sa môže pochváliť podstatne kvalitnejšími používanými materiálmi a celkovo lepšou estetikou i spracovaním. Do modernizácie sú materiály obyčajné a spracovanie priemerné. Čo sa priestornosti týka, na predných sedadlách je dostatok miesta a dôvody k sťažnostiam tu nie sú. Vzadu je však situácia horšia, bez problémov tu budú cestovať deti, urastenejší pasažieri sa ale už budú trochu tiesniť. Pri dverovom modeli však prekvapí dobrý prístup na zadné sedadlá. Batožinový priestor pojme slušných 270 litrov nákladu. Z hľadiska výbavy je musíte predovšetkým pri modeloch pred faceliftom počítať s naozaj skôr základnou zostavou prvkov. Najlacnejšie modely nemusia mať ani posilňovač riadenia a klimatizácia je u Ibizy celkom vzácnosťou. Z jazdného hľadiska ide z dnešného pohľadu o priemerný automobil, komfort obmedzuje vyššia hlučnosť a len priemerná filtrácia nerovností. Jazdné vlastnosti neboli vo svojej dobe zlé a Ibiza je slušne čitateľná, no z dnešného hľadiska je skôr priemerná.
Ibiza sa môže pochváliť aj veľmi bohatou ponukou pohonných jednotiek. Vyslovene nevhodným motorom je snáď len základný litrový agregát s výkonom len 33 kW. Ten je pre Ibizu veľmi slabý a v praxi sa ani nedokáže odmeniť nízkou spotrebou paliva. Po facelifte toto prevedenie posilnilo na 37 kW, čo je stále dosť málo, ale spotreba motora sa výrazne umravnila, a tak pre pokojné mestské posúvanie môže vyhovovať. Silnejšia tisíctristovka sa 40 kW taktiež dynamikou neprekvapí. Z hľadiska spotreby a príjemnej reakcie na pohyby plynového pedálu sa ako ideálny javí motor 1,4 s výkonom 44 kW. Motor 1,6 má výkon 55 kW, neskôr bol nahradený šestnásťventilovou tisícštyristovkou so zhodným výkonom a priaznivejšou spotrebou paliva. Motor 1,6 taktiež posilnil na 74 kW, čo je na relatívne ľahkú Ibizu už veľmi slušná porcia. Staršia tisícosemstovka má 66 kW. Pod kapotou Ibizy sa však objavili aj podstatne výkonnejšie motory, tie dnes však budú vzácnejšie. Atmosférický dvojliter má 85 kW, tisícosemstovka dáva 92 kW. Modernejší šestnásťventilový dvojliter ponúkne 110 kW a preplňovaná 1,8 T potom 115 kW.
Vznetové motory zastupuje atmosférický diesel 1,9 D s výkonom 47 kW, modernejšia a veľmi trvanlivá verzia SDI má zhodný výkon. Motor 1,9 TD s 55 kW vydržal vo výrobe len niekoľko rokov, potom bol nahradený modernejším a trvanlivejším legendárnym 1,9 TDI s výkonom 66 kW. Silnejšia verzia potom mala 81 kW.
Výbava
Od Seatu Ibiza nemožno očakávať príliš dobrú výbavu. Základné modely dokonca nemávajú ani ABS, no ponuka vozidiel je pomerne rozličná. Aj tak však bude zháňanie auta vybaveného klimatizáciou trochu zložitejšou záležitosťou.
Design
Aj dnes nevyzerá Seat Ibiza druhej generácie vôbec zle. Platí to predovšetkým pre verzie vyrábané po facelifte, ku ktorému došlo v roku 1999. Výrazne povedenější je vo faceliftovanom prevedení aj interiér, ktorý používa kvalitnejšie materiály a je lepšie spracovaný.
Spotreba
Seat Ibiza druhej generácie väčšinou stretnete so slabšími benzínovými motormi, ktoré sú aj príjemne úsporné. Sporovlivé sú i turbodiesely, ktoré sú však podstatne vzácnejšie, Ibiza je však jedným z mála malých vozidiel svojej doby, pri ktorom môžu diesely dávať zmysel. Silnejšie benzínové jednotky majú vyššiu spotrebu, ale tá väčšinou zodpovedá výkonu a dynamike.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti Ibizy sú trochu lepšia ako pri odvodenom sedane alebo kombi Cordoba. Tieto verzie sú totiž komfortnejšie naladené, Seat Ibiza má trochu tuhší charakter. Vedenie stopy je dobré a auto sa chová nezákerne a je dobre ovládateľné.
Bezpečnosť
Seat Ibiza prešiel nárazovými testami Euro NCAP až po modernizácii, teda v roku 2000. Výsledkom bol zisk troch hviezdičiek, čo dnes znamená skôr základnú ochranu. Základné modely často nemajú ani ABS, v ich výbave je iba airbag vodiča, pred modernizáciou ani ten.
Praktickosť
Čo sa priestornosti týka, na predných sedadlách je dostatok miesta a dôvody k sťažnostiam tu nie sú. Vzadu je však situácia horšia, bez problémov tu budú cestovať deti, urastenejší pasažieri sa však už budú trochu tiesniť. Pri trojdverovom modeli však prekvapí dobrý prístup na zadné sedadlá. Batožinový priestor pojme slušných 270 litrov nákladu.
Komfort
Jazdný komfort Ibizy je naskrz priemerný. Interiér pôsobí útulným dojmom až skôr vo vozidlách po facelifte, do tej doby je veľmi strohý. Tlmenie nerovností je skôr trochu horšie, auto môže ľahko poskakovať. Tiež odhlučnenie nie je úplne ideálne.
Prevádzkové náklady
Z hľadiska spoľahlivosti patrí Ibiza k priemerným, možno ľahko nadpriemerným autám. Hnevá predovšetkým elektrická sústava, opravy sú však jednoduché a finančne nenáročné. Náhradné diely sú bez problémov dostupné a ani ich ceny nie sú žiadnym nepríjemným prekvapením. Spotreba paliva pri dieseloch je príkladná, aj slabšie benzíny sú úsporné.