Prečo kúpiť |
---|
Lákavý vzhľad Úsporné turbodiesely Dobré spracovanie Široká paleta motorov Priaznivé ceny |
O vozidle
Seat Leon prvej generácie sa v roku 1999 stal vlastne akousi hatchback variantou druhej generácie populárneho modelu Toledo. Od neho preberá techniku, ktorá pochádza zo štvrtej generácie VW Golf. Solídna a preverená technika láka aj dnes, obzvlášť keď je Leon bežnejším vozidlom ako Toledo. Od Toleda druhej generácie preberá Leon vcelku atraktívny dizajn, ktorý v prípade hatchbacku vyzerá ešte lepšie ako pri Tolede. Aj keď už má Leon prvej generácie svoje roky za sebou, je to stále pekný automobil, ktorý možno zohnať za priaznivé ceny. Okrem dizajnu je pri Leone vydarený aj interiér, ktorý si svojou kvalitou nezaostáva s tou v Golfe, navyše je z estetického hľadiska o niečo lákavejší ako veľmi strohý vnútrajšok VW. Na druhú stranu priestornosť Leon je len priemerná. Predovšetkým na zadných sedadlách je menej miesta tak pre kolená, ako aj nad hlavou, priestornosťou nevyniká ani batožinový priestor, ktorý pojme priemerných 340 litrov. Dovnútra je však aspoň dobrý prístup, na druhú stranu vďaka dosť sklonenému zadnému oknu nie je priestor príliš dobre využiteľný po sklopení sedadiel. Jazdné vlastnosti Leon sú z dnešného hľadiska skôr priemerné, auto ale dobre drží v zákrutách, a to vďaka tuhšiemu odpruženiu. Komfort je však trochu horšie, na kvalitných cestách si síce vedie Leon dobre, avšak na nerovnostiach podvozok znervóznie, a do interiéru sa prenášajú výrazné rázy.
Ponuka pohonných jednotiek je pre prvý Leon vcelku bohatá, a v mnohom kopíruje Toledo, ide však o trochu ďalej. Základom je benzínová tisícštyristovka s 55 kW, ktorá patrí medzi populárne motory, ale je len pre pokojnejšieho vodiča. Lepšou voľbou sú silnejšie tisícšestovky, či už starší so 74 kW, alebo novší so 77 kW. Ich spotreba sa drží v rozumných medziach a poskytnú autu primeranú dynamiku. Ďalším krokom je tisícosemstovka s výkonom 92 kW, čo je napriek uvedenému výkonu vcelku letargický motor, ktorý máva vyššiu spotrebu. Preplňovaná verzia motora s výkonom 132 kW už však ponúkne veľmi dynamické zvezenie, a pritom je spotreba vzhľadom k výkonu rozumná. Ďalším krokom je verzia Cupra so šesťvalcom 2,8 litra s výkonom 150 kW. Ešte vyššie potom stojí prevedenie Cupra R, s preplňovanú tisícosemstovkou vyladenou na 154 a neskôr až 165 kW. Vznetové motory majú všetky objem 1,9 litra. Základom je atmosférický 1,9 D s nedostatočnými 50 kW, potom už nasledujú 1,9 TDI s výkonmi 66, 81 a 96 kW, vo verzii Cupra potom dokonca so 110 kW. Všetky tieto agregáty sa môžu pochváliť veľmi priaznivou spotrebou paliva.Výbava
Leon už z dnešného pohľadu neprekvapí ani výbavou. Tá bola pri základných modelov chudobnejšia, takže pri automobiloch so základnými motormi nemožno očakávať zázraky. Výkonnejšie verzie na tom boli výrazne lepšie, a to napríklad aj z hľadiska bezpečnostnej výbavy.
Design
Seat Leon je hatchbackom odvodeným od druhej generácie populárneho sedanu Leon. Od neho preberá dizajn, ktorý v kompaktnejšej karosérii vyzerá ešte lákavejšie ako model s batožinovým priestorom. Vydarený je aj interiér a Leon nepôsobí príliš zastaralo.
Spotreba
Leon má vcelku širokú paletu motorov, z ktorých väčšina vie príjemne prekvapiť spotrebou paliva. Nevhodná je z tohto hľadiska atmosferická tisícosemstovka a tiež veľký šesťvalec. Aj silné preplňované tisícosemstovky môžu byť smädnejšie, ale apetít zodpovedá výkonu. Naopak turbodiesely dokážu, čo sa spotreby paliva týka, byť doslova asketické.
Jazdné vlastnosti
Podvozok z Golfu štvrtej generácie má slušný potenciál, ale z dnešného pohľadu je už pochopiteľne prekonaný. V zákrutách drží stopu dobre, avšak správanie už nie je tak vyberané a čitateľné ako pri modernejších automobiloch.
Bezpečnosť
Nárazovými testami Euro NCAP nikdy Seat Leon prvej generácie neprešiel, môžeme sa tu teda iba opierať o jeho konštrukčný základ a výbavu. Ani jedno už dnes úplne neobstojí, nečakajte ani záplavu airbagov. S týmto je potrebné počítať.
Praktickosť
Ladné tvary karosérie Leon majú tiež nevýhodu v podobe menšej ponuky miesta. Je to dané aj použitú platformou, tá zo štvrtého Golfu nedáva posádke vzadu veľa miesta na nohy. Nižšia strecha obmedzuje priestor nad hlavou a splývavá zadná časť potom využiteľnosť batožinového priestoru v prípade zloženia sedadiel. Štandardný objem je 340 litrov.
Komfort
Dobrý jazdný komfort si posádka užije skôr pri jazde na kvalitnej vozovke. Na nerovnostiach Leon trochu znervóznie, a do interiéru sa prenášajú výrazné rázy. Posádka má navyše trochu obmedzené množstvo miesta, hoci cestujúci vpredu si určite sťažovať nebudú.
Prevádzkové náklady
Leon je aj cez vyšší vek celkom solídnym zástupcom svojej kategórie, ktorý nezruinuje rodinný rozpočet. Už obstarávacie náklady sú nižšie ako pri mnohých konkurentoch, náklady na opravy a palivo potom určite nebudú vyššie ako pri súperoch.