Prečo kúpiť |
---|
Agilné jazdné vlastnosti Pružné a úsporné motory Dobrý vnútorný priestor Zaujímavé prvky výbavy |
O vozidle
Škoda Citigo patrí do u nás nie zas tak obľúbenej skupiny najmenších vozidiel na trhu. Na druhú stranu práve vďaka svojej značke sa krátko po uvedení zaradila suverénne na miesto najpopulárnejšieho modelu tejto kategórii. Citigo je dvojčaťom ďalších vozov koncernovej skupiny nazvanej New Small Family. Vzniká spoločne s takmer identickými autami Volkswagen Up! a Seat Mii v továrni na Slovensku. Citigo je ozajstné moderné mestské miniauto, za priaznivú cenu má ponúknuť prekvapivo dobrú úžitkovú hodnotu. Na prvý pohľad je pri Citigo celkom jasné, že sa výrobca snažil čo možno najlepšie využiť obstavaný priestor. Tvary karosérie sú naozaj jednoduché a Citigo pôsobí zo všetkých súrodencov najobyčajnejším dojmom predovšetkým kvôli konzervatívne koncipovaným detailom. Troj-alebo päťdverové autíčko však rozhodne zle nevyzerá, len tu proste dostala účelnosť prednosť pred estetickými kudrlinkami.
Jednoduché tvary karosérie ocení predovšetkým posádka vo vnútri vozidla. Tu je totiž na danú kategóriu prekvapivo dosť miesta, malé Citigo v oblasti priestoru pre ramená dokonca prekonáva úzku druhú generáciu Škody Fabia. Ani miesta na hlavu alebo pre kolená tu nie je málo, hoci samozrejme štvorica dlháňov bude v tomto vozidle cestovať trochu so sebazaprením. Interiér pôsobí veľmi solídnym dojmom, no prekvapia tu niektoré lacné detaily ako vynechané lakovanie na zraku primárne ukrytých miestach, nemožnosť stiahnutie okna spolujazdcovi z miesta vodiča a niektoré ďalšie podobné zbytočnosti, ktoré síce ušetrili pri návrhu a výrobe vozidla pár korún, ale sú otravné. Na druhú stranu napríklad batožinový priestor má na danú triedu rekordný objem 251 litrov a auto môže prekvapiť niektorými naozaj pozoruhodnými a veľmi praktickými prvkami výbavy. Hoci sú za príplatok, ceny bývajú celkom rozumné, takže pri ojazdených vozidlách sa s nimi stretnúť dá. Ide predovšetkým o bezpečnostný systém City Safe Drive, ktorý vie zamedziť kolízii pri rýchlosti do 30 km/h, alebo praktickú prenosnú navigáciu, ktorá sa vie prepojiť s palubným systémom vozidla.
Jazdné vlastnosti Citigo sú veľmi agilné, veď je vozidlo aj príjemne ľahké. V zákrutách tak s ním je zábava, správanie je takmer motokárové a podvozok dobre sedí. Pritom netrpí jazdný komfort, hoci je jasné, že malý automobil má v tlmení nerovností vrodené nevýhody. Pod kapotou nájdeme zbrusu nový trojvalcový motor s objemom jeden liter. V základnom prevedení má výkon 44 kW, čo síce nevyzerá ako mnoho, no je nečakane pružný, a tak pre Citigo plne dostačuje. Navyše sa chváli naozaj nízkou spotrebou paliva. Silnejšia verzia s 55 kW pridá trochu na dynamike, ale pocitovo nie je zlepšenie tak výrazné, ako sa zdá z papierových údajov. Zaobstarať sa dá tiež prevedenie s pohonom na CNG, to potom má 50 kW.
Výbava
Hoci môže byť Škoda Citigo vybavená aj naozaj bohato, základné verzie nemajú ani klimatizáciu alebo stabilizačný systém ESP či elektrické sťahovanie okien. Dôraz je tu kladený skôr na bezpečnostnú výbavu, komfortné a praktické prvky sú skôr vo vyšších stupňoch, a za príplatok. Jednotlivé autá sa tak môže do značnej miery líšiť. Naozaj dobre vybavené autá však nemajú pri konkurencii obdobu.
Design
Dizajn Škody Citigo je predovšetkým účelný, jednoduché tvary majú za úlohu čo najviac využiť obstavaný priestor. To sa darí, no Citigo pôsobí zo všetkých koncernových súrodencov asi najobyčajnejším dojmom.
Spotreba
Pod kapotou malých koncernových modelov New Small Family nájdeme výborný, prekvapivo kultivovaný trojvalec 1,0 litra s výkonom 44 alebo 55 kW. Motor je predovšetkým v slabšej verzii naozaj príjemne úsporný, kto chce sporiť ešte viac, môže hľadať verziu s pohonom na CNG s výkonom 50 kW.
Jazdné vlastnosti
Z hľadiska jazdných vlastností patrí Škoda Citigo a jej súrodenci na vrchol triedy malých automobilov. Relatívne široký rozchod kolies dáva vozidluv zákrutách istotu, náklony sú primerané a ovládanie jednoduché. Citigo sa dobre drží asfaltu a vie byť zábavné.
Bezpečnosť
To, že ide o moderné vozidlo, dokazuje Citigo aj veľmi dobrou úrovňou ochrany posádky. Základná výbava tak obsahuje nielen čelné, ale aj kombinované bočné airbagy, ktoré ochránia aj hlavu cestujúcich vpredu. V nárazových testoch Euro NCAP si auto v roku 2011 vyslúžil plné skóre piatich hviezdičiek a patrí k najbezpečnejším v segmente. Naviac prekvapí napríklad príplatkovým systémom City Safe, ktorý je schopný zabrániť kolízii pri rýchlosti do 30 km/h.
Praktickosť
Jednoduché tvary karosérie prinášajú posádke vo vnútri Škody Citigo až nečakané množstvo miesta. Takisto batožinový priestor s objemom 251 litrov patrí na špičku triedy, no dojem trochu kazí vysoká nakladacia hrana a fakt, že priestor je skôr hlboký ako dlhý. Po sklopení sedadiel ale pojme Citigo prekvapivo slušné množstvo nákladu.
Komfort
Hoci ide o veľmi malý automobil, poskytuje Citigo prekvapivo dobrý jazdný komfort. Podieľa sa na tom tak dobre naladený podvozok, ako aj kultivovaný motor s dobrým odhlučnením za jazdy. Vzhľadom k veľkosti vozidla tu však určité ústupky očakávať musíte.
Prevádzkové náklady
Malé a relatívne jednoduché auto sa vyznačuje naozaj príjemne nízkymi prevádzkovými nákladmi. Začína to už u nás najnižšou sadzbou povinného ručenia, pokračuje príjemne nízkou spotrebou kultivovaného trojvalca a končí pri nenárocného servise.