Prečo kúpiť |
---|
Úsporné turbodiesely Široká servisná sieť Priestranné kombi Spolehlivost |
O vozidle
Oproti prvej generácii sa Škoda Fabia druhej generácie nezdá byť ktovieaký krok vpred. Svoj vplyv na to má vlastne len mierne vylepšená technika a vcelku kontroverzný dizajn. Na ten si síce zákazníci časom zvykli, ale za kráľovnú krásy rozhodne druhú Fabiu vyhlásiť nemôžeme. Rozpaky budí napríklad úzka, ale celkom vysoká stavba vozidla. Druhá Fabia je o niečo užšia, čo sa prejavuje v interiéri predovšetkým v oblasti lakťov, kde k sebe majú nezvyčajne blízko aj vodič a spolujazdec, dozadu sa tri osoby posadia len so sebazaprením. Vplyv má úzka a vysoká stavba aj na jazdné vlastnosti, druhá Fabia si už totiž nie je tak istá. Technika podvozku sa pritom v podstate nezmenila. Aspoň interiér vozidla pôsobí útulnejším dojmom a to aj vďaka prepracovanejšej palubnej doske a ďalším detailom. Druhá Fabia je k dispozícii ako päťdverový hatchback alebo kombi.
Postupnou evolúciou prešli pohonnej jednotky. Opäť platí, že základom sú trojvalce, ktorým stále chýba určitá kultivovanosť. Modely HTP sú na trhu s ojazdenými vozidlami najbežnejšie a rad vodičov si od nich sľubuje hospodárnu prevádzku. V meste to tak pri rozumnom zaobchádzaní s plynovým pedálom naozaj byť môže, mimo neho opäť však spotreba výrazne stúpa. Istejšou voľbou je tak motor 1.4 16V, ktorý posilnil na slušných 63 kW. Netypickou motorizáciou je 1.6 16V s výkonom 77 kW, tá vie s Fabiou výrazne zacvičiť a do mestskej premávky je svojím ostrejším charakterom vcelku nevhodná. To paradoxne neplatí pre ostré prevedenie RS, ktoré má motor 1.4 TSI s výkonom 132 kW a dvojspojkovú prevodovku DSG. Práve tá vie v prípade potreby charakter auta umierniť. U vznetových motorov je opäť extrémne úsporným variantom trojvalec 1.4 TDI, avšak stále platí, že jeho prejav je veľmi nekultúrny a jeho hluk a vibrácie doslova prestupujú celým vozidlom. Lepšou voľbou je klasický 1.9 TDI, ktorý bol neskôr nahradený novším motorom 1.6 TDI, dokonca v dvoch výkonových verziách (66 a 77 kW). Je potrebné dávať si pozor na agregát 1.2 TSI, ktorý trpí konštrukčným kazom, v dôsledku ktorého môže dôjsť k fatálnemu preskočeniu reťazového rozvodu. Aj druhá Fabia sa inak radí k celkovo spoľahlivým vozidlám. Kuriozitou sú dve neobvyklé poruchy – časté lámanie držiakov plató kufra a predraté hadice klimatizácie, čo je konštrukčná chyba, k predratiu dochádza za bežnej prevádzky.
Výbava
Okrem možnosti získať vo vybraných modeloch dvojspojkovú prevodovku DSG neponúka Fabia II príliš veľa moderných prvkov výbavy. Opäť platí, že výbava väčšinou zodpovedá danej automobilovej triede a cene vozidla.
Design
Fabia druhej generácie nie je príliš pekný automobil, vysoká stavba aj rozmanito tvarované predné svetlomety nepôsobia príliš vyvážene. Navyše je auto úzke, čo tiež nepridáva na celkovom dojme. Na dizajn si pochopiteľne zákazníci zvykli, ale vzhľad vozidla prispieva k celkovému dojmu, že Fabia II nie je oveľa modernejšia než jej predchodkyňa.
Spotreba
Aj do druhej Fabie sa montujú úsporné pohonnej jednotky, vzhľadom k cenovej politike automobilky však vo väčšine prípadov narazíme medzi ojazdenými vozidlami na agregáty 1.2 HTP, ktoré môžu byť úsporné len pri mestskej prevádzke a kratšom prímestskom dochádzaní. Istotou z hľadiska spotreby sú vznetové verzie, ktoré nájdeme častejšie u kombi prevedenia.
Jazdné vlastnosti
V oblasti jazdných vlastností nie je druhá Fabia oproti prvej generácii krokom vpred, ba naopak. Užšia a vyššia stavba vozidla sa prejavila na vyššej polohe ťažiska a teda celkovej menšej stabilite auta. Jazdné vlastnosti tak môžeme v danej triede zaradiť maximálne k priemeru.
Bezpečnosť
Ako už vyplýva z predchádzajúcich riadkov, nie je Fabia druhej generácie oproti tej prvej konštrukčne o mnoho ďalej. Navyše ešte pochádza z doby, kedy sa do malých automobilov mnoho pokročilých bezpečnostných prvkov nemontovalo, a to ani za príplatok. Na druhú stranu pokrok tu oproti predchádzajúcemu modelu je, okrem čelných airbagov má Fabia II aj tie bočné. V testoch Euro NCAP získal automobil v roku 2007 štvorhviezdičkové hodnotenie.
Praktickosť
Úzky interiér znamená, že do druhej Fabie sa na zadnej lavici posadí trojica cestujúcich len veľmi ťažko. Inak je však auto praktické, interiér má vcelku odolnú konštrukciu, ponúka dostatok odkladacích priestorov a tiež rozmerný batožinový priestor. V prípade hatchbacku je k dispozícii 300 alebo 315 litrov (druhý údaj platí pre verziu bez rezervy len s lepiacim setom), kombi pojme veľmi slušných 480 alebo 505 litrov batožiny.
Komfort
Menej istý podvozok a úzka kabína v kombinácii s nemenne nekultivovanými trojvalcami znamenajú, že Fabia II rozhodne nie je majster komfortu. O niečo jazdne vyváženejší je kombík, ktorý má predsa len oproti krátkej verzii trochu plavnejší jazdný prejav.
Prevádzkové náklady
Menej istý podvozok a úzka kabína v kombinácii s nemenne nekultivovanými trojvalcami znamenajú, že Fabia II rozhodne nie je majster komfortu. O niečo jazdne vyváženejší je kombík, ktorý má predsa len oproti krátkej verzii trochu plavnejší jazdný prejav.