Prečo kúpiť |
---|
Nízke ceny Veľmi lacné náhradné diely Jednoduché opravy Dobrý vnútorný priestor |
O vozidle
Škodu Favorit asi nie je potreba slovenským motoristom ktovieako detailne predstavovať. V deväťdesiatych rokoch išlo o zďaleka najpopulárnejšie auto na našich cestách, a hoci už dlho nie je Favorit najčastejším autom na Slovensku (už dávno ho predbehli modernejšia Felicie, Fabie aj Octavii), stále sa s ním môžeme stretnúť veľmi ľahko. Ide o jeden z najlacnejších automobilov na trhu ojazdených áut vôbec, stav jednotlivých exemplárov sa môže veľmi líšiť. Na druhú stranu z konkrétneho stavu si nemusíte príliš lámať hlavu, ceny náhradných dielov na Favorita sú rekordne nízke a auto zvládne doma opraviť aj trochu šikovnejší domáci majster. Je to dané samozrejme veľmi jednoduchou konštrukciou automobilu, ktorý postráda akúkoľvek modernú elektroniku a najväčšie vymožeností sú tu (pri novších verziách) motory so vstrekovaním benzínu namiesto karburátora. Napríklad motorový priestor prekvapí tým, koľko je v ňom voľného miesta, to by už dnes neprešlo, automobilky sa snažia zabezpečiť čo najviac miesta pre posádku aj jej bezpečnosť, takže pod kapotou je dnes veľmi plno.
Robiť si ilúzie o tom, že Favorit zvládne pri prípadnej havárii posádku nejako ochrániť, nie je namieste, konštrukčný pôvod a jednoduchá technika znamenajú, že karosérie pri strete ľahko kapituluje. Nepomáhajú ani časté korózie, ktoré môžu byť pred zrakmi majiteľa aj šikovne skryté. Na druhú stranu neexistencia rôznych bezpečnostných výstuh znamená, že karoséria, navrhnutá dizajnérskym štúdiom Bertone, je celkom príjemne priestorná. Od roku 1991 vznikala aj o 35 centimetrov dlhšia verzia kombi nazvaná Forman.
Favorit je taktiež ľahké auto, takže motory s výkonom od 40 do 50 kW s ním nemajú príliš veľa práce. Aj tak je však dynamika je nedostatočná, pri silnejších starších prevedení predovšetkým kvôli dlhému stálemu prevodu. Jazdné vlastnosti auta boli výrazným pokrokom predovšetkým oproti starším škodovkám, Favorit totiž ako prvá moderná Škoda zaviedol koncepciu s motorom vpredu a pohonom predných kolies. Všeobecne platí, že čím novší Favorit, tým lepší, autá boli postupne zdokonaľované a v posledných rokoch sa zbavili niektorých svojich nevýhod.
O pohon Favoritu sa tradične stará škodovkársky štvorvalec 1,3 OHV. V pôvodnej verzii 136 vyrábanej do roku 1991 a verzii 135 vyrábané do roku 1993 išlo o karburátorové motory, novšie prevedenia majú už jednobodové vstrekovanie paliva a katalyzátor. Výkon motora bol z počiatku 46 alebo 50 kW, slabšia verzia 135 dostala agregát s výkonom 43 kW. V roku 1993 prišiel nový motor 1,3 i so vstrekovaním a výkonom 40 kW, o rok neskôr sa potom objavila aj jeho silnejšia verzia s 50 kW.
Výbava
Akákoľvek komfortná alebo bezpečnostná výbava pri Škode Favorit neexistuje. Jednoduché auto bežne nemohlo mať ani elektrické sťahovanie okien, to spoločne s centrálnym zamykaním nájdeme len pri niektorých modeloch z posledných rokov výroby. Prednosťou Favoritu je tak jednoduchosť.
Design
Škoda Favorit dnes nie je vnímaná ako ktovieako pekný automobil, však jednoduchá karoséria od Bertoneho predsa len svoje kvality má. Svoj podiel na priemernom vnímaní estetiky má však aj okukanosť vozidla v našich podmienkach a taktiež rozličný stav jednotlivých exemplárov.
Spotreba
Z dnešného hľadiska nemôžeme úplne kladne hodnotiť ani spotrebu paliva. Favorit má konštrukčne staršie motory, ktoré v porovnaní s tými modernými palivom celkom plytvajú. Napriek tomu nebudú výdavky za palivo hrozivo vysoké.
Jazdné vlastnosti
Ani jazdné vlastnosti Favoritu dnes príliš veľa chvály nepoberú, navyše sa na nich dosť prejavuje konkrétny stav daného vozidla. Stabilita tak skôr než na pôvodnej konštrukcii závisí na miere opotrebenia a zanedbanie údržby. Pritom moderná koncepcia a ľahká karoséria inak znamenajú celkom slušný jazdný prejav.
Bezpečnosť
Robiť si akékoľvek ilúzie o bezpečnosti Škody Favorit môže byť veľmi nebezpečné. Auto má zastaranú konštrukciu, ktorá často aj vďaka skrytej korózii pri havárii ľahko kolabuje. Bezpečnostná výbava neexistuje, sú tu len bezpečnostné pásy.
Praktickosť
Vďaka jednoducho tvarovanej karosérii a nulovému výskytu výstuh je vo Favorite veľmi dobre využitý obstavaný priestor. Je to tak celkom praktické auto, batožinový priestor pojme solídnych 251 litrov nákladu. Kombi Forman potom pojme pekných 400 litrov.
Komfort
Hovoriť o jazdnom komforte vo Favorite tiež príliš nemôžeme. Podvozok je síce mäkký a tlmenie nerovností zvládal skvele, v mnohých autách však nájdeme skôr vankúšové sedadlá, ktoré neponúkli príliš veľa opory pre telo. Vysoká je tiež hladina hluku v interiéri.
Prevádzkové náklady
Škoda Favorit dnes síce už nebude spoľahlivým autom, ale investície do jeho prevádzky tiež nebudú vysoké. Ceny náhradných dielov sú totiž veľmi nízke a auto sa ľahko opravuje, takže množstvo úkonov zvládnu šikovnejší motoristi aj sami. Oproti modernejším autám je však nutné počítať s mierne vyššou spotrebou paliva.