Prečo kúpiť |
---|
Nízke ceny Lacné náhradné diely a prevádzka Jednoduchá údržba Priestranné kombi |
O vozidle
Škoda Felicia je jedným z najbežnejších vozidiel na slovenských cestách a dodnes jednou z najobľúbenejších ojazdených áut. Išlo o prvý model, ktorý aspoň čiastočne ťažil zo spojenia Škody s Volkswagenom. Vzhľadom k dobe vzniku ide o veľmi jednoduchý automobil s väčšinou úplne základnou výbavou a minimálnou úrovňou bezpečnosti. Na druhú stranu vtedajší i súčasní majitelia na Felicii oceňujú jej veľmi jednoduchú konštrukciu s jednoduchou opraviteľnosťou a tiež na pomery malých vozov veľmi nadštandardný vnútorný priestor. U Felicie je jasne vidieť, že vznikala v časoch, keď ešte nebol na bezpečnosť kladený taký dôraz. Preto nie je karoséria tak mohutná a nemá rozmerné pevnostné výstuhy, ktoré by uberali centimetre z miesta v interiéri. Na druhú stranu prípadne havárie často končia katastrofálne. Felicia nahradila v roku 1994 populárny typ Favorit, technicky z neho vychádza, avšak priniesla celý rad zlepšení. Napriek tomu napríklad z hľadiska jazdných vlastností i výbavy na rovnako staré súpera stráca. Vždy však bola lacnejšia a platí to dodnes aj medzi ojazdenými vozidlami. K dispozícii je nepreberné množstvo áut v rôznych stavoch, auto v dobrom stave však bez problémov vyjde len na pár desiatok tisíc korún. Navyše Felicia je mechanicky jednoduchý automobil a lacnejšie dnes mnoho vozov neopravíte. Náhradných dielov je všade dostatok a sú naozaj lacné. Dnes vzhľadom k veku od Felicie nemožno očakávať ktovieakú spoľahlivosť, pravidelnou starostlivosťou sa však darí s nízkymi nákladmi vozy udržiavať v prevádzke a dobrom stave. Z dlhodobého hľadiska predstavuje najväčší problém Felicie korózia.
Felicia, ktorá sa zhruba dva roky vyrábala aj po boku modernejšie Fabie, tiež prekvapí množstvom ponúkaných variantov. Okrem klasického päťdverového hatchbacku ponúkla automobilka už v druhom roku výroby tiež praktické kombi, ktoré poteší objemným batožinovým priestorom. Okrem toho existuje aj variant pick-up k úžitkovým účelom. Vzácnejšie je potom úžitkové prevedenie Van Plus, ktoré vychádza z kombíku, zachováva zadné bočné dvere a výhradne bolo ponúkané s pevnou nadstavbou, zatiaľ čo pick-up mohol byť aj ako otvorený. Zriedkavo tiež stretnete prevedenie Fun, ktoré vychádza z pick-upu a bolo akýmsi pokusom o prvé vozidlo značky Škoda pre voľný čas. Interiér svojim spracovaním a dizajnom nepatril k prednostiam snáď ani v dobe vzniku, dnes je treba počítať s minimálnou výbavou a napríklad na dnešné pomery vcelku jednoduchými sedadlami bez bočného vedenia. Na druhú stranu preukázal interiér dobrú trvanlivosť a je nadštandardne priestranný, miesta je tu viac ako v modernej nástupkyni Felicie - Fabii. Design Felicie je jednoduchý a z dnešného pohľadu už okukaný, napriek tomu však nie je dôvodom ku kritike. V roku 1997 dostal voz facelift a jeho maska sa priblížila prvej novodobej Octavii.
Motory dodávané vo Felicii síce nemajú ktovieaké výkony, ale s relatívne ľahkým autom si celkom dobre poradia. Základná tisíctristovka s výkonom 40 kW bola však letargická a dýchavičná už v dobe vzniku. V roku 1996 však motor prešiel modernizáciou, namiesto jednobodového vstrekovania paliva dostal vstrekovanie viacbodové a nové vačky, čím sa výrazne zlepšila jeho pružnosť, bez toho, aby narástol výkon. Platí to aj pre silnejšiu verziu tisíctristovky, ktorá dáva solídnych 50 kW. Verzia s modernejším motorom je o poznanie živšia. Pod kapotu sa tiež dostali dva motory z produkcie Volkswagenu. Tisícšesťstovka s výkonom 55 kW bola najsilnejšia motorizácií Felicie a poskytovala dobrú dynamiku aj slušnú rezervu výkonu napríklad pre často vyťažované prevedenie kombi. Je však menej spoľahlivá ako tisíctristovky a je tiež drahšia. Diesel (nepreplňovaný) s objemom 1,9 litra bol potom prvým vznetovým motorom pod kapotou malej škodovky, s výkonom 47 kW a práve kvôli absencii preplňovania však pôsobí veľmi letargický a jeho spotreba paliva nie je ktovieako nízka. Navyše nadmerne zaťažuje prednú nápravu, čo ovplyvňuje jej životnosť, a je náročnejší na servis.
Výbava
Výbava Škody Felicia bola predovšetkým u vozidiel z prvých rokov výroby naozaj základná a aj v neskorších rokoch prevládali len obyčajne vybavené modely bez akýchkoľvek technických vymožeností. Vzhľadom na množstvo ojazdených vozidiel na trhu však nie je problém naraziť aj na lepšie vybavené exempláre, Felicia tak môže mať napríklad klimatizáciu, centrálne zamykanie aj elektrické ovládanie okien. Takýto automobil potom bude citeľne drahší ako bežnejšie chudobne vybavené verzie.
Design
Výbava Škody Felicia bola predovšetkým u vozidiel z prvých rokov výroby naozaj základná a aj v neskorších rokoch prevládali len obyčajne vybavené modely bez akýchkoľvek technických vymožeností. Vzhľadom na množstvo ojazdených vozidiel na trhu však nie je problém naraziť aj na lepšie vybavené exempláre, Felicia tak môže mať napríklad klimatizáciu, centrálne zamykanie aj elektrické ovládanie okien. Takýto automobil potom bude citeľne drahší ako bežnejšie chudobne vybavené verzie.
Spotreba
Pod kapotou Felicie sa stretneme s celkom obyčajnými pohonnými jednotkami so starším konštrukčným základom. V čase ich vzniku ešte nepanoval taký hon za nízkou spotrebou paliva a to sa prejavuje aj v praxi. Spotreba tak nie je extrémne nízka, na druhú stranu tu veľa pomáha nízka hmotnosť vozidla. Takže v reále spotreba ani nerastie zbytočne vysoko. No za zhruba sedem litrov na 100 kilometrov dnes dokážu jazdiť podstatne väčšie, silnejšie a modernejšie autá.
Jazdné vlastnosti
Podvozok Felicie je jednoduchý a zameraný skôr na dobrý komfort odpruženia. Jazdné vlastnosti auta nie sú jeho prednosťou, oproti Favoritu tu však došlo k veľkým zlepšeniam. Auto sa v zákrutách menej nakláňa. Z dnešného pohľadu je pozitívne nízka hmotnosť, ktorá príliš vozidlom „netrasie“, a jazdný prejav auta je aj napriek jednoduchej konštrukcii podvozku celkom dobre čitateľný.
Bezpečnosť
Ak v niektorej kategórii Felicia naozaj vyložene prepadá, je to úroveň bezpečnosti. U väčšiny vozidiel je bezpečnostná výbava veľmi chabá. V niektorých autách síce nájdeme dvojicu airbagov, ale ani v prípade ich inštalácie sa bezpečnosť pri havárii o mnoho nezlepší. Štrukturálne je totiž Felicia vozidlo zo starej školy, len s minimálne premyslenými deformačnými zónami a prakticky nulovými výstuhami. Vážnejšie havárie vo Felicii preto pre posádku často dopadajú fatálne. Zvyčajne sa na tom podpisuje aj biedny technický stav vozidiel, keď napríklad kvôli korózii, karoséria vôbec neplní ochrannú funkciu.
Praktickosť
Za tak nízku cenu, za ktorú sa Felicie ponúka, ťažko zoženiete praktickejšie auto. Vnútorný priestor malého vozidla je nadštandardný práve kvôli jednoduchej konštrukcii bez väčších bezpečnostných výstuh, je tu výrazne viac miesta ako v modernejšej Fabii. Batožinový priestor základného prevedenia má objem solídnych 272 litrov, kombi potom doslova nadchne objemom 445 litrov a veľmi pravidelným a dobre využiteľným tvarom. Pre živnostníkov hľadajúci nenáročný automobil je tiež zaujímavou alternatívou variant pick-up.
Komfort
U Felicie nemôžeme z dnešného hľadiska hovoriť ani o ktovieakom jazdnom komforte, podvozok je však komfortnejšie naladený a snaží sa dobre vyrovnať s filtráciou nerovností. Skôr ako jeho pôvodná konštrukcia ale dnes bude z hľadiska komfortu rozhodujúci jeho aktuálny technický stav. Priestranný interiér zlepší posádke náladu, no sedadlá by si predsa len zaslúžili lepšie bočné vedenie. Celkový komfort tiež negatívne ovplyvňuje vyššia hlučnosť vozidla.
Prevádzkové náklady
Aj napriek mierne vyššej spotrebe paliva sú prevádzkové náklady Felicie naozaj nízke. Je to dané jednak nízkou cenou samotného vozidla, ale aj množstvom dostupných lacných náhradných dielov. Technicky jednoduchý automobil možno opravovať takmer kdekoľvek a ani prípadné servisné práce nevyjdú nijako draho.