Prečo kúpiť |
---|
Moderný a nadčasový dizajn Špičková technika Praktickosť Široká servisná sieť Výborný pomer kvality a úžitkovej hodnoty |
O vozidle
Tretia generácia Škody Octavia je pochopiteľne najvyspelejším modelom populárnej série. Predstavila sa až v decembri 2012, kombi prišlo na rad v Ženeve na začiatku roku 2013. Oproti predchádzajúcej generácii opäť výrazne pokročila technika a v podstate platí, že nová Octavia teraz ponúka naozaj to najlepšie, čo má koncern Volkswagen v tejto triede k dispozícii. A to hneď od začiatku. Konštrukčným základom je nová koncernová platforma MQB, ktorú nájdeme napríklad v siedmej generácii Golfu. S ňou súvisia aj úplne nové pohonné jednotky. Hoci to tak pri pohľade na základné technické parametre vyzerať nemusí, motory v novej Octavii sú úplne prepracované a automobilka aj koncern sľubujú, že sa u nich určite nebudú opakovať problémy predchádzajúcich verzií. Motory TSI tak napríklad z poruchového rozvodu reťaze prešli späť na remeň, u ktorého nehrozí taká fatálna porucha. Platforma MQB je tiež flexibilnejšia z hľadiska priestorového usporiadania a využitia niektorých technických riešení. Preto môže mať Octavia III oproti golfu o 5 centimetrov dlhší rázvor a doteraz ponúkané verzie majú len obyčajnejšiu zadnú kľukovú nápravu. Lepšiu viacprvkovú dostanú až verzie s výkonom vyšším ako 110 kW, u nemeckého etalónu je hranicou 90 kW. Do niektorých modelov by mala ísť viacprvková náprava priobjednať. Aj napriek obyčajnejšej technike však nová Octavia jazdí výborne, len zvukový prejav zadnej nápravy na nerovnostiach nie je úplne ideálny (v Boleslavi na tom pracujú).
Vo výbave tretej generácie Octavie môžu byť aj také vymoženosti ako adaptívny tempomat alebo systém predchádzajúci kolíziám v nízkych rýchlostiach. Ďalšími špecialitami sú kolenné airbagy alebo aktívna kapota, ktorá chráni chodcov. Ďaleko širšie uplatnenie tu nachádzajú aj dvojspojkové prevodovky DSG. Čo sa interiéru týka, miesto pre posádku opäť narástlo, ale vpredu sa niektorí jedinci môžu cítiť trochu stiesnene. Je to dané bezpečnostnými požiadavkami, sedadlá vodiča a spolujazdca sú posunuté čo najďalej od dverí. Môže tak dochádzať ku kontaktu kolena so stredovým tunelom. Dizajn novej generácie pochádza z pera mladého slovenského dizajnéra Jozefa Kabaňa, ktorý si predtým vyslúžil uznanie u Audi a Bugatti. Octavia pôsobí moderne a nadčasovo a prepracovaným a vyváženým vzhľadom prekonáva aj mnohé podstatne drahšie automobily.
Výbava
Do výbavy novej Octavie si môžete kúpiť takmer akúkoľvek súčasnú technickú vymoženosť, no väčšinou je to vyvážené vcelku tučným príplatkom. Základná verzia však rozhodne nepôsobí ako chudobnejší príbuzní, klimatizácia a ďalšie komfortné i bezpečnostné prvky sú samozrejmosťou.
Design
Vzhľad tretej generácie Octavie navrhol Jozef Kabaň, mladý slovenský dizajnér, ktorý získal už celý rad uznaní. Octavia je zatiaľ zrejme jeho najpodarenejším dielom, praktickému rodinnému a služobnému automobilu totiž dokázal vpliesť nádych luxusu. Auto, ktoré navyše vždy hlásalo, že ponúka viac priestoru za menej peňazí, tiež pôsobí veľmi vyváženým dojmom.
Spotreba
Nová generácia pohonných jednotiek si musí poradiť so súčasnými tlakmi na neustále znižovanie spotreby. Oproti druhej generácii Octavie sa tak zákazníci dočkajú drobných úspor paliva, hoci niekedy za cenu trochu letargickejších prejavov motorov. Šampiónom v spotrebe je model v prevedení 1.6 TDI (vstrekovanie Common Rail) s priemernou spotrebou len 3,8 litra nafty na 100 kilometrov. Zatiaľ najsmädnejším predávaným variantom je 1.8 TSI s výkonom 132 kW, ktorého spotrebu udáva výrobca v priemere 6,1 litra.
Jazdné vlastnosti
Octavia tretej generácie má k dispozícii špičkový podvozok, ktorý je základom množstva koncernových vozidiel. Aj s obyčajnejšou zadnou kľukovou nápravou sú jazdné vlastnosti veľmi isté a v podstate vyspelejšie než u generácie druhej, úplný pocit istoty dodá viacprvková zadná náprava, ktorá sa montuje do modelov s výkonom cez 110 kW (zatiaľ len 1.8 TSI). Podľa prvých správ z Boleslavi by malo ísť túto nápravu za príplatok zaobstarať aj do slabších verzií.
Bezpečnosť
Niet divu, že tretia Octavia je najbezpečnejšie a najpokrokovejšie vozidlo svojho radu. Pravda, model vyniká aj oproti konkurencii, v nárazových testoch Euro NCAP získal jedno z celkovo najlepších hodnotení vo svojej kategórii. Na bezpečnosti sa pozitívne podpisuje ako robustná konštrukcia, tak séria moderných technických prvkov, je to napríklad adaptívny tempomat, systém City Safety alebo funkcia rozpoznávania dopravných značiek.
Praktickosť
Tretia Octavia opäť o niečo povyrástla a s tým je spojený ako aj výrazne priestrannejší interiér, tak aj ešte väčší nákladový priestor. Kufor má u liftbacku rekordný objem 590 litrov, kombi túto hodnotu navršuje na ohromných 605 litrov. Bezpečnosť si však vyberá svoju daň a cestujúci vpredu nemusia mať dostatok miesta pre svoje kolená, ktoré môžu prichádzať do styku so stredovým panelom. Dôvodom je posunutie sedadiel čo najviac do stredu vozidla, aby bola posádka viac chránená pri bočnom náraze.
Komfort
Vyspelý podvozok aj dostatok miesta pre cestujúcich znamenajú aj dostatok pohodlia pre posádku. To platí aj o vyvážených jazdných vlastnostiach, Octavia rozhodne na slovenských cestách pasažierov "nevytrasie". Bohužiaľ u prvých vozidiel na našich rozbitých cestách výraznejšie búcha zadná kľuková náprava, čo sa prejavuje na zníženom akustickom komforte. Aj celkové odhlučnenie vozidla je oproti predchádzajúcej generácii mierne horšie, to je zase spôsobené honom na nižšiu hmotnosť a teda spotrebu.
Prevádzkové náklady
Úsporné pohonné jednotky sú veľkým plusom novej Octavie, na druhú stranu je z hľadiska prevádzkových nákladov nutné počítať s tým, že je to v podstate nový automobil. Preto budú bežné spotrebné diely o niečo drahšie ako u starších generácií vozidla.