Prečo kúpiť |
---|
Dobrý vnútorný priestor Elegantný dizajn Veľký a praktický batožinový priestor Dobré jazdné vlastnosti |
O vozidle
Škoda Rapid sa v roku 2012 stala dostupnejším modelom v ponuke mladoboleslavskej automobilky. Sedan v podstate nahrádza doteraz ponúkanú lacnejšiu Octaviu Tour, oproti nej sa stáva samostatným modelom, ktorý dáva výrobcovi viac priestoru pre cenotvorbu. Rapid totiž nebude znižovať imidž novej väčšej Octavii. Pre mnohých môže byť práve relatívne nový ojazdený Rapid alternatívou k o trochu staršej Octavii druhej generácie. Rapid je síce konštrukčne trochu jednoduchší a napríklad v interiéri používa obyčejnější tvrdé plasty, celkovo je na ňom šetrenie vidieť. Ale výhoda novšieho vozidla a jednoduchšej a preverenej použitej techniky sa pozitívne prejaví v dlhodobých nákladoch na prevádzku vozidla.
Rapid za druhou generáciou Octavie v ničom nezaostáva v priestornosti, miesta majú dostatok tak cestujúci na zadných sedadlách, ako aj kufre v batožinovom priestore. Ten ponúkne veľmi slušných 550 litrov objemu, a rad praktických háčikov a sieťok pre uchytenie menších predmetov. Takto komfortný batožinový priestor konkurenti určite neponúkajú. Zadná časť typu liftback tiež znamená jednoduchý prístup k batožine. V roku 2013 tiež uviedla Škoda na trh menej praktickú, ale v ponuke automobilky doteraz chýbajúce karosársku variantu. Pod označením Rapid Spaceback sa totiž skrýva klasický päťdverový hatchback nižšej strednej triedy. Spaceback samozrejme nemá konkurovať VW Golf a ďalším vyspelým vozidlám kategórie, má však zaujať mladších zákazníkov, ktorí nehľadajú nevyhnutne rodinné vozidlo, a hatchbacky sú im sympatické napríklad aj pre svoj dizajn alebo menšie rozmery, ktoré uľahčia parkovanie v meste.
Rapid využíva preverenú techniku koncernu, ktorá rozhodne nepatrí do starého železa. Aj napriek staršej technike sú jazdné vlastnosti Rapidu dobré a príjemne čitateľné. Je to dané zaujímavým trikom, ktorý Škoda použila už pri modeli Roomster. Zadná náprava má totiž širší rozchod kolies, čo vylepšuje smerovú stabilitu vozidla, a autu s dlhším zadkom pomáha aj do zákrut – náprava má totiž väčšiu vôľu v priečnom smere, a kolísanie zadku tak pomôže autu vykrúžit lepšie zákrutu.
Aj čo sa pohonných jednotiek týka, spolieha Škoda Rapid na preverené agregáty. Základom je možno trochu prekvapivo trojvalec 1,2 HTP v najnovšom prevedení s výkonom 55 kW. Vzhľadom k tomu, že Rapid nie je príliš ťažký, je to celkom dostačujúca motorizácia, hoci vyhovovať bude len nenáročným vodičom, ktorí nevyžadujú dynamiku vozidla a nehodlajú jazdiť s plne naloženým autom. Ďaleko zaujímavejšou motorizaciou je preplňovaný štvorvalec 1,2 TSI s výkonom 63, alebo dokonca 77 kW, ktorý tvorí akúsi chrbticu ponuky. Motor je to pružný, a poskytuje dobrú dynamiku, pritom spotreba oproti základnému trojvalcu v praxi prakticky nerastie a zostáva v priaznivých medziach. Najsilnejšou benzínovou motorizaciou pre Rapid je motor 1,4 TSI s výkonom 90 kW, ktorý je kombinovaný s automatickou prevodovkou DSG. Ide o relatívne vzácne prevedenie. Turbodiesely zastupuje v prípade Rapidu štvorvalec 1,6 TDI, a to v dvoch výkonových stupňoch – 66 a 77 kW. Ponuka motorov pre liftback a spaceback je rovnaká.
Výbava
Výbava Škody Rapid je skôr základnejšia, na druhú stranu výrobca ponúka zaujímavé balíčky, za ktoré sú pôvodní majitelia ochotní priplatiť, takže ojazdený Rapid sa dá často získať zo zaujímavou výbavou.
Design
Škoda Rapid je prvým vozidlom mladoboleslavskej automobilky, ktorý navrhol slovenský dizajnér Jozef Kabaň. Jeho štýl je naozaj pôsobivý, ani lacný Rapid rozhodne nevyzerá lacno a od novej väčšej Octavie sa líši v podstate len v detailoch. Ako celok si autá síce nepomýlite, avšak Rapid obzvlášť vo vhodnej konfigurácii vyzerá dospelo a hodnotne.
Spotreba
Rapid sa vyznačuje celkom priaznivou pohotovostnou hmotnosťou, čo v kombinácii s osvedčenými pohonnými jednotkami znamená celkom priaznivú spotrebu paliva. Najúspornejšie sú pochopiteľne vznetové motory, no ani benzínové agregáty nemajú spotrebu nijako prehnane vysokú.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti Rapidu síce nepatria k špičke v nižšej strednej triede, od toho je tu Octavia. No ovládateľnosť auta je veľmi dobrá a správanie auta príjemne čitateľné. Rapid sa vyznačuje určitou ľahkosťou, ktorú zložitejšie a vybavenejšie autá postrádajú.
Bezpečnosť
To, že Rapid je vozidlo novej konštrukcie, sa pozitívne prejavuje na bezpečnosti auta. V nárazových testoch Euro NCAP si tak liftback v závere roka 2012 pripísal plný počet piatich hviezdičiek, toto skóre by pritom automobil získal i podľa prísnejších kritérií platných od roku 2013. V základe nájdeme čelné, bočné a hlavové airbagy.
Praktickosť
Škoda Rapid vznikala ako praktický automobil a toto zaradenie tiež dodrží. Interiér je priestorný, a mnoho miesta je v batožinovom priestore. Ten v liftbacku pojme dosť slušných 550 litrov nákladu, v prevedení spaceback je to o niečo menej, ale stále veľmi dobrých 415 litrov, čo je pre hatchback nižšej strednej triedy nadštandard. Batožinový priestor vozidiel ponúka praktické háčiky a sieťky pre ľahké ukotvenie menších nákladov.
Komfort
Jazdný komfort Rapidu tiež nie je na zahodenie, hoci napríklad v prípade prenosu rázov od nerovností vozovky Rapid za niektorými svojimi súpermi zaostáva. To isté platí aj pre odhlučnenie podvozka, kým hluk motorov, alebo aerodynamický hluk nie sú veľkým problémom.
Prevádzkové náklady
Jednoduchá, osvedčená technika, priaznivé obstarávacie náklady aj úsporné motory znamenajú, že prevádzkové náklady Škody Rapid zostávajú v priaznivých medziach. Jednoduchšia technika bude servisne menej náročná, aj ceny náhradných dielov a samotných úkonov budú často nižšie než napríklad pri Octavii.