O vozidle
Škoda Roomster je zástupcom rodu malých rodinných MPV. Skôr než po väčších a trochu luxusnejších súperoch, ako je Opel Meriva a Ford B-MAX, loví Roomster zákazníkov v revíri, kam pôvodne Renault mieril svojim neveľmi úspešným modelom Modus alebo Citroën o poznanie úspešnejším C3 Picasso. Roomster je automobil pozoruhodných tvarov a nemenej pozoruhodná je aj technika. Tá je totiž zložená z modifikovaných súčastí starších modelov škodovky. Predná náprava pochádza z pôvodnej Fabie, tá zadná zase z prvej Octavie. Rozchod zadných kolies je tak väčší ako predných, čiže inak povedané, vzadu je vozidlo širšie. Aj tak zostáva priestor pre pasažierov užší, o tom ale až za chvíľu. Teraz sa ešte vráťme k technike. Zvláštny mix starších podvozkových častí funguje u Roomsteru na výbornú, komfortne naladené MPV zvláda dobre tlmenie nerovností a ani jazdné vlastnosti nie sú zlé. Náklony v zákrutách sú síce výraznejšie, avšak vedenie stopy je prekvapivo dobré.
Poďme však do interiéru. Aj tu sa prejavuje trochu lacnejšie zameranie Roomsteru, základné verzie majú jednoduchší interiér z tvrdých plastov. U vyšších verzií výbavy sú použité hodnotnejšie materiály, a predovšetkým im nechýba schránka pred spolujazdcom. Palubnú dosku inak dobre poznajú majitelia druhej Fabie, ako je vidieť, Roomster je naozaj múdra skladačka. To pravé múdre skladanie sa však týka zadných sedadiel. Ak možno zadným miestam niečo vytknúť, tak je to len menšie množstvo miesta na šírku, trojica cestujúcich sa tu predsa len bude vedľa seba trochu tiesniť. Ďalej už bude znieť len chvála.Zadné sedadlá sa dajú totiž samostatne sklápať, posúvať a vynímať, a to vďaka systému VarioFlex. Variabilita interiéru je naozaj neobyčajná a u tak lacného vozidla vzácna. V závislosti na polohe zadných sedadiel má batožinový priestor objem 450–530 litrov. Pri „najmenšom kufri“, kedy sú sedadlá posunuté maximálne dozadu, majú cestujúci vzadu skutočne kráľovský priestor aj pred kolenami. Vďaka vysokej stavbe je potom samozrejmosťou doslova nadbytok miesta nad hlavou. Roomster je teda skutočne praktický automobil.
K pohonu rodinného vozidla je však vhodné vybrať správny agregát. Základom u Roomsteri je známy trojvalec 1,2 HTP, konkrétne v prevedeniach s výkonom 51 kW. Úprimne, tento motor je trochu málo aj na Fabiu, avšak pre jej mestský a prímestskú prevádzku v menšom obsadení stačí. V Roomsteri, kde sa dá predpokladať väčšie vyťaženie, je to však nevhodný motor, nehovoriac o jeho vysokej spotrebe pri jazde vyššími rýchlosťami. Našťastie na trhu vo veľkej miere nájdeme silnejšie agregáty. Druhým krokom už je solídna a spoľahlivá tisícštyristovka s výkonom 63 kW. Rovnaký výkon ponúka aj modernejší motor TSI, po jeho známych problémoch s rozvodovou reťazou sa však tisícštyristovka vrátila do ponuky a obidva motory sa predávajú súčasne. TSI je predsa len v reále silnejší a dokáže byť, pri pokojnom jazdnom štýle, aj výrazne úspornejší. Ďalším výkonovým stupňom je 77 kW, ten možno tentoraz mať buď v podobe atmosférickej 1,6 16V, alebo opäť v motore 1,2 TSI. U novších modelov je k dispozícii len preplňovaný agregát. Oba najvýkonnejšie benzínové motory je možné kombinovať s automatickou prevodovkou.
Výbava
Roomster je predovšetkým lacný rodinný voz a základná výbava tomu zodpovedá. U Škodovky sa správne sústredili na bezpečnostné prvky, tie komfortné nájdeme až vo vyšších stupňoch výbavy, a aj tak medzi nimi nie sú ktovieaké technické vymoženosti. Nájsť však dobre vybavené vozidlo nie je problém, výber ojazdených áut je naozaj široký.
Design
Dizajn Škody Roomster je veľmi kontroverzný. Snáď ako by sa dizajnéri snažili odrážať fakt, že predná a zadná časť podvozku sú každé z iného auta. Podobne aj vzhľadovo na seba predná a zadná časť vozidla nenadväzuje. Mnohým sa to nepáči, iní zase oceňujú naozaj originálne tvarové riešenie malého MPV. Vďaka netradične koncipovanému preskleniu je z auta výborný výhľad.
Spotreba
Malé rodinné MPV od Škodovky sa môže pochváliť dobrou spotrebou paliva. Skutočne nízka je u vznetových motorov, ktoré sú však drahšie a na trhu ich nie je taký výber. Benzínové agregáty sú predsa len mierne náročnejšie, hoci motory TSI palivo sporiť vedia, avšak len pri vhodnom jazdnom štýle. Vysoká môže byť aj spotreba základného trojvalca HTP.
Jazdné vlastnosti
Roomster je naladený predovšetkým komfortne, aj napriek tomu mu zloženina prednej nápravy z Fabie a zadnej z pôvodnej Octavie dodáva prekvapivo isté jazdné vlastnosti. Na špičku triedy Roomster nemá, avšak správanie auta je isté a nezákerné.
Bezpečnosť
Že konštrukčná zloženina starších podvozkových dielov nepatrí do starého železa, dokazujú aj výsledky z nárazových testov Euro NCAP. V nich Roomster ako prvé vozidlo značky Škoda získal v roku 2006 plné päťhviezdičkové hodnotenie. Ochrana posádky je v tomto prípade veľmi dobrá a pomáhajú k tomu aj štandardne montované štyri airbagy.
Praktickosť
Ďalšou veľkou prednosťou Roomsteru je jeho praktickosť a variabilita. Interiér auta je na malý pôdorys až neuveriteľne priestranný, sedí sa tu pekne vzpriamene, cestujúci však majú stále dostatok miesta nad hlavou. Problémy rozhodne nie sú ani s miestom pre kolená vzadu. Len šírka interiéru je menšia. Systém VarioFlex umožňuje posúvať a vynímať jednotlivo zadné sedadlá, čo opäť využiteľnosť zvyšuje. Batožinový priestor môže mať vďaka posuvu objem od 450 do 530 litrov.
Komfort
Podvozok Roomsteru je naladený predovšetkým komfortne, zodpovedá to rodinnému zameraniu vozidla. Posádka sa môže tešiť predovšetkým z veľkého vnútorného priestoru, vo vyšších verziách výbavy tiež z kvalitných použitých materiálov. Pochvalu za komfort si zaslúžia sedadlá. Trojvalce vedia však vnútro vozidla rozozvučať dosť neľubozvučne.
Prevádzkové náklady
Preverená a nenáročná technika u Roomsteru ústi vo veľmi priaznivé prevádzkové náklady. Spotreba však bude vzhľadom k vyššej karosérii predsa len vyššia ako u klasickej Fabie, inak je však tento automobil prevádzkovo úplne rovnako nenáročný.