Prečo kúpiť |
---|
Vynikajúci vnútorný priestor Úsporné a silné dieselové motory Jazdný komfort Presné radenie a komunikatívne riadenie Kvalitné spracovanie aj materiály Pohodlné sedadlá |
O vozidle
Superb má pod kapotou celkom širokú paletu motorov. Od začiatku výroby bol základom trochu letargický a neveľmi populárny dvojliter s výkonom 85 kW. Lepšia je preplňovaná tisícosemstovka so 110 kW a na veľké auto celkom rozumnou spotrebou. Najsilnejším motorom potom bol benzínový šesťvalec 2,8 litra so 142 kW, ktorý je dnes prekvapivo dostupný komfortný variant. Nutné je však počítať s vysokou spotrebou paliva. Od začiatku boli pochopiteľne k dispozicii aj turbodiesely. Motor 1,9 TDI sa ponúkal v prevedení s 96 kW a šesťvalec 2,5 litra disponoval 114 kW. Vhodnejšie je však hľadať jeho modernizovanú verziu s výkonom 120 kW, ktorá sa začala do Superbu montovať v roku 2003. Motor predovšetkým prišiel o výrazný turboefekt a v reále je vďaka šesťstupňovej prevodovke hospodárnejší. Môžeme ho považovať za ideálnu motorizáciu, pretože ponúka pre vozidlo viac než dostačujúci výkon a spotreba zostáva nízka. V roku 2002 sa tiež začal montovať základný turbodiesel s výkonom 74 kW. Ten nie je medzi ojazdenými autami neobvyklý, je však nutné počítať s horšou dynamikou. Naopak príkladne nízka je spotreba paliva. Tým však zmeny v dieselovej motorovej palete nekončia. Od roku 2005 sa totiž montovali nové turbodiesely 1,9 TDI s výkonom 77 kW a 2,0 TDI s výkonom 103 kW. Zmenu si vyžiadal prechod na emisnú normu Euro 4. Zriedkavo sa tiež môžete stretnúť s motorom 1,9 TDI s výkonom 85 kW, ktorý bol ponúkaný v poslednom roku výroby.
Výbava
Ako najväčšia a najluxusnejšia škodovka dostal Superb aj zodpovedajúcu výbavu. Z dnešného hľadiska v nej možno už nič neprekvapí, ale ani nič nechýba. V Superbe môžu byť tiež niektoré veľmi nadštandardné prvky, už prvá generácia mohla mať napríklad navigáciu, ktorá bola vtedy vybavená TV tunerom.
Design
Prvý Superb patrí medzi elegantné automobily, na našich cestách však pôsobí vzhľadom k častému výskytu možno trochu okukane. Jednoduchý dizajn je však príjemne nadčasový a Superb zbiera kladné body aj za kvalitný a esteticky hodnotne prevedený interiér.
Spotreba
Spotrebu Škody Superb môžeme hodnotiť veľmi kladne. Vozidlo je najčastejšie k dispozicii so vznetovými motormi ešte pôvodné konštrukcie čerpadlo-tryska, ktoré sa síce vyznačovali vyššou hlučnosťou, ale tiež doslova asketickou spotrebou paliva. Veľký Superb tak môže jazdiť až prekvapivo úsporne. Nie je zlá ani spotreba preplňovanej benzínovej tisícosemstovky, to je však menej bežná modifikácia. Ešte zriedkavejšie stretneme základný dvojliter a naopak špičkový šesťvalec – oba sa vyznačujú vyššou spotrebou.
Jazdné vlastnosti
Aj napriek veľmi dlhému rázvoru náprav a trochu nižšej torznej tuhosti karosérie patria jazdné vlastnosti Superbu k veľmi dobrým. Za špičkou triedy vzhľadom k jednoduchšiemu konštrukčnému riešeniu síce Superb zaostáva, dobre však drží stopu a správanie auta je čitateľné. Prispieva k tomu aj prekvapivo komunikatívne a presné riadenie.
Bezpečnosť
Škoda Superb dostala do vienka relatívne dobrú výbavu. V čase, keď však súperi už získavali v nárazových testoch Euro NCAP päťhviezdičkové hodnotenie, si Superb pripísal iba štyri hviezdičkys tým, že predovšetkým ochrana vodiča pri čelnom náraze si nevyslúži pochvalu. Z dnešného hľadiska si tak Superb zaslúži skôr priemerné hodnotenie.
Praktickosť
Veľký sedan mladoboleslavskej automobilky sa môže pochváliť úplne ukážkovú ponukou miesta na zadných sedadlách. Prehodiť si tú nohu cez nohu nie je vôbec problém, Superb tým zatieňuje aj mnohé vozidlá vyššej strednej triedy. Menej miesta je však v interiéri na šírku, cestovanie vzadu pre troch nemusí byť pohodlné. U vozidiel do roku výroby 2004 je menej praktický batožinový priestor. Má objem 462 litrov namiesto neskorších 480 litrov, predovšetkým sa však nedajú sklápať zadné sedadlá. Na sedan je batožinový priestor veľmi dobre prístupný.
Komfort
Podvozok Superbu je naladený mäkko, tak, aby dobre filtroval nerovnosti rozbitých slovenských ciest. Darí sa mu to naozaj dobre, a keď k tomu pripočítame kvalitne spracovaný interiér s veľmi dobrou ponukou miesta a dosť pohodlné sedadlá, musíme jazdný komfort len chváliť. Vznetové motory sú však predsa len trochu hlučnejšie.
Prevádzkové náklady
Škoda Superb první generace se řadí mezi vcelku průměrně spolehlivé vozy. Vzhledem k prověřené použité technice by navíc neměly být servisní zásahy příliš drahé. A díky nízké spotřebě paliva se superb řadí mezi provozně vcelku nenáročné vozy, náklady se nebudou zásadně lišit od menší octavie. V prodeji se však často vyskytují podobně jako u octavie hodně ojeté exempláře, které budou vyžadovat větší péči.