Prečo kúpiť |
---|
Spoľahlivosť Výborné jazdné vlastnosti Prekvapivé schopnosti v teréne Dobrý vnútorný priestor |
O vozidle
Subaru Forester je jedným zo zakladateľov kategórie crossover vozidiel. Hoci ho môžeme definovať aj ako kompaktné SUV, Forester sa od typických zástupcov tejto kategórie trochu líši. Má totiž zvýšený podvozok a pre Subaru typický symetrický pohon všetkých kolies, avšak karoséria samotná má tvary bližšie klasickým rodinným kombíkom než vysokým SUV, ktoré sa v dobe vzniku Forester tvárili viac ako off-roady. Pritom však platí, že svojou robustnosťou a jazdnými schopnosťami Forester v teréne mnohé súdobé SUV výrazne prekonáva. Napokon, na rozdiel od nich je Forester vybavovaný aj redukčnou prevodovkou. Výška je oproti súperom výrazne nižšia, čo prispieva k zníženiu ťažiska vozidla, a na danú kategóriu veľmi dobrým jazdným vlastnostiam. Prvá generácia Forester prišla na trh v roku 1997 a využívala techniku vtedajšej prvej generácie Subaru Impreza. Pohon všetkých kolies tu však nezabezpečuje mechanický samosvorný diferenciál Torsen. Pri vozidlách s manuálnou prevodovkou je tu vizkózna spojka v kombinácii s planétovým medzinápravovým diferenciálom bez samosvornosti. Viskózna spojka tu vlastne slúži ako plynulá uzávierka diferenciálu, reaguje na preklz kolies jednej z náprav, čo vedie k jej zahriatiu a uzatvoreniu. Preto je potrebné overiť, že auto bolo používané so zhodnými a riadne nahustenými pneumatikami – aj malé rozdiely v otáčkach totiž spôsobujú dlhodobé zahrievanie spojky a jej zapečenie. Pri vozidlách s automatickou prevodovkou je tu medzinápravová elektricky ovládaná lamelová spojka.
Po stránke dizajnu je Forester tiež veľmi svojské vozidlo. V priestornom interiéri sa posádka nebude cítiť ktovieako luxusne, avšak prevedenie je trvanlivé. Vonkajší vzhľad vozidla je špecifický, hranatá karoséria má vcelku originálne tvary, je však celkovo konzervatívnejšie. Forester je skôr vozidlo pre znalca. Potvrdzujú to aj jeho jazdné vlastnosti, ktoré sú vysoko nad priemerom triedy, pohon všetkých kolies však vyžaduje od vodiča predovšetkým pri jazde na limite trochu skúseností. Prekvapia relatívne malé náklony v zákrutách, ktoré sú dané na danú kategóriu nezvyčajne nízko položeným ťažiskom.
K tomu prispievajú aj motory boxer umiestnené pod prednou kapotou. Agregáty s protiľahlými piestami, a teda plochou konštrukciou môžu byť položené nižšie ako bežné motory a celkovo svojou konštrukciou prispievajú k zníženiu ťažiska. Základom je atmosférický dvojliter s výkonom 92 kW, ktorý je dokonca vybavovaný redukčnou prevodovkou. Silnejšia preplňovaná verzia motora, ktorú možno ľahko spoznať vďaka mohutnému nasávaciemu výstupku na kapote, redukciu nemá. Jeho výkon je 125 a neskôr aj 130 kW. Motory sú silné, no ich spotreba aj kvôli pohonu všetkých kolies patrí k tým vyšším.
Výbava
Forester už v základných verziách dostal celkom dobrú výbavu. Nie je nevyhnutne luxusná, avšak bezpečnostné prvky a komfortné prvky tu v obvyklom prevedení nájdeme. Vyslovene moderné prvky však očakávať nemožno.
Design
Subaru Forester prvej generácie je vzhľadovo veľmi špecifický voz. Hoci je to technicky vzaté klasické kompaktné SUV, automobil má nižšiu stavbu karosérie, takže sa tvári viac ako zvýšené rodinné kombi. Hranaté a konzervatívne tvary nebudia príliš veľa pozornosti, ale vyzerajú stále vcelku elegantne.
Spotreba
Spotreba motorov nie je príliš priaznivou stránkou Forestera. Obzvlášť, keď svojou kultivovanosťou a ochotou sa vytáčať lákajú k dynamickej jazde. Forester tiež postráda akékoľvek úspornejšie vznetové jednotky, dvojlitre či už v atmosférickom, alebo preplňovanom prevedení ku sporeniu stvorené nie sú.
Jazdné vlastnosti
Subaru Forester prvej generácie má na pomery SUV naozaj vynikajúce jazdné vlastnosti. Sú dané stálym pohonom všetkých kolies, a nízko položeným ťažiskom. Na tom sa podieľa tak konštrukcia motorov, ako na SUV nezvyčajne nízka karoséria, ktorá pripomína skôr klasické kombi.
Bezpečnosť
Pohon všetkých kolies a vcelku solídna výbava sa podieľajú na dobrej úrovni bezpečnosti prvého Forestera. Ten síce nárazové testy Euro NCAP neabsolvoval, ale robustná konštrukcia, dobrý výhľad z auta aj solídna bezpečnostná výbava mu dávajú stále dobrú úroveň bezpečnosti.
Praktickosť
Forester sa v mnohom tvári ako klasické kombi, v interiéri síce posádka sedí vyššie, avšak stavba vozidla je úplne štandardná. Interiér je celkom praktický, predovšetkým však z hľadiska robustnosti a trvanlivosti. Miesta je tu dostatok a relatívne plytký batožinový priestor ponúkne solídny objem 406 litrov a dobrú variabilitu.
Komfort
Forester nie je žiadnym luxusným SUV, napriek tomu ponúka solídny jazdný komfort. Auto sa v zákrutách príliš nenakláňa a podvozok zvláda dobre filtrovať nerovnosti. Výbava vozidla je vcelku dobrá, avšak komfort obstaráva skôr dobrá akustická pohoda ako komfortné prevedenie interiéru.
Prevádzkové náklady
Prevádzkové náklady Forestera patria k tým vyšším, a to nielen v rámci svojej triedy, ale aj celkovo. Dvojlitrové motory nie sú úplne úsporné, a hoci je Forester spoľahlivým automobilom, náhradné diely sú trochu drahšie a aj servisné úkony môžu stáť viac peňazí.