




Prečo kúpiť |
---|
Spoľahlivosť Výborné jazdné vlastnosti Prekvapivé schopnosti v teréne Dobrý vnútorný priestor |

O vozidle
V roku 2003 sa objavila na trhu druhá generácia robustného a svojbytného kompaktného SUV Subaru Forester. Na prvý pohľad sa druhé prevedenie od toho prvého veľmi nelíšia, a z karosárskeho hľadiska ide skôr o drobný facelift. Avšak technika prešla dôkladnou modernizáciou, hoci koncepčne je vozidlo v podstate rovnaké. Opäť ide teda o vozidlo s permanentným pohonom všetkých kolies s rovnakým systémom ako pri predchádzajúcej verzii. Teda nie je tu diferenciál Torsen, ale planétový medzinápravový diferenciál v spojení buď s viskóznou spojkou, alebo elektronicky ovládanou viaclamelovou spojkou. Druhá možnosť je určená pre vozidlá vybavené automatickou prevodovkou. Druhý Forester má oproti tomu predchádzajúcemu ešte o niečo znížené ťažisko a vylepšené jazdné vlastnosti. Na znížení ťažiska sa podieľa nová strecha vozidla vyrobená z hliníka, z rovnakého materiálu je aj kapota. Jazdné vlastnosti vylepšuje nový pomocný rám na prednej náprave, ktorý Forester preberá od druhého prevedenia Subaru Impreza. Zaujímavosťou je, že táto vymoženosť bola vyvinutá pôvodne pre relyové špeciály Impreza a neskôr bola využitá aj pri sériových vozidlách. Lepšia je celkovo aj výbava a spracovanie automobilu, stále však pre Forester platí, že ide o vozidlo, ktoré hlavne estetikou a komfortom materiálov za svojimi súpermi trochu zaostáva. Odmeňuje sa však veľmi dobrou trvanlivosťou a spoľahlivosťou.
Paleta motorov je tentoraz trochu bohatšia ako pri prvom prevedení, je to však dané ich postupnou modernizáciou. Opäť chýbajú turbodiesely, čo znamená, že Forester nie je automobilom pre šetrného vodiča. Aj keď určitá šanca, ako na prevádzkových nákladoch ušetriť, tu existuje. Základný dvojliter s výkonom 92 kW sa totiž roku 2004 dodával priamo od výrobcu tiež v úprave s pohonom na LPG. Na trhu ojazdených áut sa často stretneme aj Forester s dodatočnou prestavbou na LPG. Tu však pozor na možné prestavby pri preplňovanej verzii dvojlitra. Tá totiž nemá hydraulické zdvihátka ventilov, čo znamená problematickejšiu prevádzku a nutnosť kontrolovať vymedzovanie vôle ventilov. Preto preplňovaný dvojliter s výkonom 130 kW radšej kupujte len vo verzii s klasickým benzínovým pohonom. Novým najsilnejším motorom sa stal štvorvalec s objemom 2,5 litra s výkonom veľmi solídnych 169 kW. Konštrukčne najnovším je potom inovovaný motor 2,0 litra s výkonom slušných 116 kW. Prakticky so všetkými motormi prináša Forester veľmi dobrú dynamiku, avšak opäť je potrebné počítať s vyššou spotrebou paliva. Tá sa síce pri všetkých motoroch oproti prvému prevedeniu trochu zmiernila, avšak stále je pochopiteľne vyššia.
Výbava




Výbava Forestera sa oproti predchádzajúcej generácii o niečo zlepšila, štandardné verzie sa môžu chváliť vcelku dobrou bezpečnostnou aj komfortnou výbavou. Klimatizácia a elektrická výbava sú obvyklým štandardom, vozy sú tiež spravidla vybavené tempomatom a ďalšími príjemnými prvkami.
Design




Druhá generácia Subaru Forester je v mnohom veľmi podobná tej prvej. Avšak vyzerá podstatne modernejšie, a to aj napriek tomu, že zmeny sú naozaj skôr kozmetické. Naďalej sa Forester skôr než SUV tvári ako rodinné kombi, jeho utilitárnejší charakter však podporujú elegantné hranaté tvary.
Spotreba




Aj keď sa apetít motorov druhej generácie Forestera oproti tej prvej trochu umiernil, naozaj úsporné jednotky tu stále chýbajú. Nedostatok v podobe chýbajúceho dieselu v ponuke automobilka čiastočne riešila tým, že štandardný dvojliter dodávala aj v konfigurácii s pohonom na LPG.
Jazdné vlastnosti




Od prvej generácie zdedil druhý Forester veľmi dobré jazdné vlastnosti, dané nízko položeným ťažiskom a pohonom všetkých kolies. Ťažisko sa vďaka hliníkovej streche a kapote podarilo ešte znížiť a jazdným vlastnostiam ako takým pomohol nový pomocný rám, ktorý nesie prednú nápravu. Forester je tak stabilnejší a v zákrutách sa nakláňa ešte menej ako predchádzajúce generácie. Vedenie stopy je tiež veľmi dobré.
Bezpečnosť




Aj Forester druhej generácie sa môže chváliť robustnou konštrukciou, ktorá je jedným zo základov dobrej ochrany posádky. Pri druhom prevedení sa navyše výrazne vylepšila bezpečnostná výbava, v základe sú napríklad vpredu kombinované bočné airbagy, ktoré chránia tak hrudník, ako aj hlavu pasažierov.
Praktickosť




Praktickú stránku Forester druhej generácie prevzal od tej predchádzajúcej takmer bezo zmeny. Vcelku plytký batožinový priestor je tentoraz v štandardnom prevedení dokonca mierne menší, pojme 387 litrov nákladu. Má však pravidelný tvar a je celkovo dobre využiteľný.
Komfort




Jazdný komfort Forestera druhej generácie je na veľmi dobrej úrovni. Interiér je priestorný a sedadlá pohodlné, len opäť platí, že použité materiály sú trochu obyčajnejšie. Forester sa však môže chváliť veľmi dobrým odhlučnením a solídnym tlmením nerovností.
Prevádzkové náklady




Pri Subaru Forester stále platí, že je to veľmi spoľahlivý a trvanlivý automobil, ktorý väčšinou vyžaduje len bežnú údržbu. Trochu sa zmiernila spotreba paliva, navyše možno zohnať štandardnú LPG verziu, ktorá náklady zníži. Náhradné diely aj servisné úkony sú však stále trochu drahšie.