Prečo kúpiť |
---|
Výborné jazdné vlastnosti Stály pohon všetkých kolies Vodičsky zábavné výkonné verzie Spoľahlivosť Priaznivé ceny |
O vozidle
Subaru Impreza je medzi automobilovými znalcami pojem. Je to žijúca relyová legenda, a úchvatná imidž pretekárskeho auta jej ostáva aj dlho po tom, čo sa už továrenský tím Subaru majstrovstiev sveta v rely nezúčastňujú. Prvá generácia Imprezy celý tento kult v roku 1992 založila. Auto začalo pomerne rýchlo víťaziť vo svetových rely súťažiach, a stalo sa obľúbeným nástrojom amatérskych i profesionálnych jazdcov. V bežnom živote však bola Impreza vcelku normálnym kompaktným vozidlom so špecifikami pre danú značku. Výkonný model, ktorý sa stal ospevovanou záležitosťou medzi fanúšikmi rýchlej a zábavnej jazdy, sa totiž v prvej generácii objavil na európskych trhoch až neskôr po nástupe výroby.
Bežné Impreze prvej generácie sú vcelku nenápadné sedany, a kombíky nižšej strednej triedy, ktoré sa môžu chváliť určitými netradičnými vlastnosťami. Dnes je Subaru vnímané ako výrobca áut takmer výhradne vybavených pohonom všetkých kolies, pri Impreze prvej generácie to tak vždy nebolo. Základné prevedenie s motormi 1,6 a 1,8 sa totiž na niektoré trhy dodávali aj s pohonom predných kolies (k nám sa dovážali len štvorkolky), takže ak vozidlo pochádza z dovozu, je dobré si overiť, ako na tom s pohonom je. To, že všetky motory sú plochého typu boxer, platí však bezo zvyšku. Pri pohone všetkých kolies sa môžeme ešte stretnúť s jednou výnimkou. Modely so štvorstupňovou automatickou prevodovkou totiž nemajú klasický medzinápravový diferenciál Torsen ako ostatné štvorkolky Subaru, ale len medzinápravovou viskóznu spojku. Toto riešenie je menej agilné a tiež sa vyznačuje menšou životnosťou. Pri Torsen nie je príliš potrebné obávať sa o životnosť. Impreza vo svojej prvej generácii nevyniká ktovieakú priestornosťou, a ani prevedenie interiéru nie je príliš lákavé. Esteticky ako aj po stránke použitých materiálov bol totiž interiér za zenitom už v dobe vzniku vozidla. Tieto nedostatky však ľahko Impreze odpustíte, ak spoznáte jej jazdné vlastnosti. Tie sú veľmi agilné a isté, auto sa skvele ovláda. Prvá generácia Imprezy je jednou zo zaujímavých príležitostí, ako si zaobstarať solídne vozidlo s pohonom všetkých kolies za priaznivú cenu. Nie je potrebné sa príliš obávať veku auta, Impreza je spoľahlivá a trvanlivá.
Výbava
Subaru Impreza už od prvej generácie nesiahalo po politike ktovieakých príplatkových výbav. Auto sa väčšinou predávalo jednoducho dobre vybavené, priplácalo sa za máločo. Avšak z dnešného pohľadu už výbava Imprezy nebude žiadny zázrak, nejaké tie airbagy a klimatizácia sú však obvyklou záležitosťou.
Design
Prvá generácia Subaru Impreza je vcelku nenápadné a konzervatívne auto nižšej strednej triedy. Prekvapia pre Subaru typické bezrámové okná, ktoré sú jedným z mála výstrelkov. Prvá Impreza je vcelku elegantná, ale ázijský štýl nezaprie. Výkonné verzie majú rôzne výraznejšie doplnky, ktoré z Imprezy robia viac priťahujúci pozornosť voz.
Spotreba
Pod kapotou Imprezy prvej generácie nájdeme iba benzínové motory. V spojení s pohonom všetkých kolies je potrebné počítať s mierne vyššou spotrebou paliva. Paradoxne asi najvýhodnejšie je zháňať atmosférický dvojliter, ktorý v praxi nemusí byť toľko vyťažovaný, a tak je jeho spotreba takmer zhodná so slabšími motormi.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti sú ozdobou Subaru Impreza už od prvej generácie. Skvelá trakcia, veľmi isté správanie auta na všetkých povrchoch, a za každých podmienok aj ľahká ovládateľnosť a presné a komunikatívne riadenie, sú veľkými prednosťami vozidla.
Bezpečnosť
Prvé Subaru Impreza nikdy nárazovými testami Euro NCAP neprešlo. Z dnešného hľadiska je nutné počítať s už trochu zastaranou konštrukciou vozidla, ktorá posádku ochráni len priemerne. Relyová povesť auta tu pritom ničomu nepomôže, závodné špeciály sú vďaka vstavaným bezpečnostným klietkam úplne inou kapitolou. Pri Impreze však bezpečnosť zvyšuje permanentný pohon všetkých kolies.
Praktickosť
Prvá generácia Subaru Impreza už v čase svojho vzniku nepatrila ku ktovieako priestorným autám, príliš praktický model to teda nie je. Batožinový priestor sedanu pojme len 353 litrov nákladu, a kombi je na tom ešte horšie – jeho priestor je však variabilnejší.
Komfort
Bežné modely Imprezy síce neoslnia priestornosťou, a ani samotné prevedenie interiéru veľmi komfortný pocit nenavodí, avšak pohodlné sedadlá a dobre naladené odpruženie, ktoré zvláda rozumne filtrovať nerovnosti slovenských vozoviek, sú príjemným prekvapením. Rovnako tak príjemne prekvapí aj kultivovanosť motorov. Silné verzie však pochopiteľne pohodlné ani tiché nie sú.
Prevádzkové náklady
Už prvá Impreza sa do pamäte motoristov zapísala ako veľmi spoľahlivý automobil, ktorý väčšinou vyžaduje len bežnú údržbu. Avšak kvôli veku vozidla a pohonu všetkých kolies je predsa len nutné pripraviť sa na vyššie výdavky. Na tých sa podieľajú predovšetkým celkovo vyššie ceny náhradných dielov.