Prečo kúpiť |
---|
Pohon všetkých kolies Veľký vnútorný priestor Spoľahlivosť Silné a kultivované motory Dobré jazdné vlastnosti Dobrá výbava |
O vozidle
Subaru Legacy je tradičným veľkým modelom japonského špecialistu na vozidlá s pohonom všetkých kolies. Ide o sedan či kombi na pomedzí strednej a vyššej strednej triedy, jeho špecialitou je práve pohon všetkých kolies, ktorý ponúka len veľmi málo konkurentov. V rokoch 1998–2003 vznikala jeho tretia generácia, ktorá je medzi znalcami stále veľmi obľúbená, a to predovšetkým preto, že mechanicky funguje v podstate rovnako dobre ako novšie modely, ktoré navyše pridávajú akurát modernú elektroniku a vylepšené motory. Aj kvôli tomu nie je tretie Legacy v autobazároch príliš častým javom. Spoľahlivý automobil, ktorý ani po rokoch netrpí vážnejšími problémami, totiž pôvodní majitelia predávajú zriedkakedy. Pravda, na dostupnosti sa tiež podieľa fakt, že vidieť Legacy na našich cestách je celkovo neobvyklým zjavom. Kvality auta, ktoré stojí tak trochu na pomedzí strednej a vyššej strednej triedy totiž dokázala oceniť len celkom úzka skupina zákazníkov. Pre tých sú ďaleko viac než prestíž značky, alebo prvky výbavy, dôležitejšie typické znaky nielen tretej generácie Legacy. Auto má stály pohon všetkých kolies, ploché a veľmi kultivované motory boxer, a v niektorých prípadoch dokonca aj redukčnú prevodovku, čo je kombinácia, ktorú nikde inde nestretneme. Legacy je individualistickým vozidlom aj vďaka tradičnej bezrámovej konštrukcii okien, ktorá je ďalším ozvláštnením. Pohon všetkých kolies zabezpečuje vynikajúcu trakciu za všetkých podmienok a pri všetkých motoroch. Vďaka vyváženému podvozku si môže majiteľ Legacy dovoliť veľmi razantné prejazdy zákrut. Legacy je veľmi agilný automobil, a to napriek svojim rozmerom. Na druhú stranu je nutné pamätať na špecifiká správania pohonu všetkých kolies.
Po stránke vzhľadu bolo Subaru Legacy vždy autom s vlastným, špecifickým štýlom. Rozhodne nehrozí, že si ho pomýlite s iným autom, tretia generácia je celkovo vzhľadovo príjemne vyvážená a bez vyložených výstrelkov. Ázijský pôvod sa tu nezaprie, avšak auto nepostráda veľkú dávku elegancie a jeho vzhľad dnes stále pôsobí aktuálne. Taktiež interiéry vozov Subaru sú trochu špecifické, značka nekladie taký dôraz na luxusné materiály, a na prvý pohľad čo najčistejšie prevedenie. Interiér Legacy môže pôsobiť obyčajnejším dojmom, stretneme sa tu s tvrdými plastami, a ani lícovanie nemusí byť perfektné, na druhú stranu, spracovanie je z hľadiska kvality skvelé a interiér oproti konkurentom ďaleko menej podlieha opotrebeniu. Trvanlivosť a spoľahlivosť sa teda z mechanických častí prenáša aj sem. O pohon tretej generácie Subaru Legacy sa starajú výhradne benzínové motory Boxer. Väčšinou ide o štvorvalce, len najvýkonnejší variant má šesťvalec. Motorov pod kapotou môže byť aj vďaka rôznym špeciálnym edíciám a modelom celý rad, najobvyklejšími motorizáciami však sú atmosférické, alebo preplňované dvojlitre, silnejší štvorvalec 2,5 litra, alebo najsilnejší trojlitrový šesťvalec. Dvojliter má základný výkon 92 a neskôr aj 96 kW, pre pohon Legacy je dôstojnou jednotkou, ktorá navyše nebude majiteľa trápiť prehnanou spotrebou paliva. Motor 2,5 litra má výkon 110 alebo 115 kW, a stále na benzínový agregát svojho veku prijateľnú spotrebu. Preplňovaný dvojliter s výkonom 147 kW už má výrazne väčší apetít, a to isté platí pre šesťvalcový trojliter s výkonom 180 kW, ktorý však dokáže relatívne veľkému vozu udeľovať až nečakanú dynamiku. Všetky motory sú veľmi kultivované a ochotne sa vytáčajú, čo prináša vodičovi radostné zážitky.
Výbava
Subaru ponúkalo vo svojich vozidlách už od základu veľmi solídnu výbavu, z dnešného hľadiska v nej však pochopiteľne vzhľadom k veku tretej generácie nájdeme určité medzery. Airbagy, klimatizácia, štandardné elektrické prvky alebo centrálne zamykanie sú však štandardom.
Design
Subaru Legacy vždy bolo vozidlom s originálnym štýlom. Rozhodne si ho nemožno pomýliť s iným autom, na druhú stranu, tretia generácia je skôr konzervatívnejšia a elegantná. Dodnes nevyzerá nijako zastaralo, čo je veľké plus. Vek sa trochu prejavuje v interiéri, ktorý je však riešený účelne.
Spotreba
Stály pohon všetkých kolies a kombinácie výhradne so zážihovými motormi znamená pre tretiu generáciu trochu vyššiu spotrebu paliva. Tá v podstate rastie s výkonom motorov, ktoré ešte pochádzajú zo starej školy, nezviazané ekologickými normami. Znížiť ju nepomôžu ani prevodovky, manuálna má päť stupňov, a automat len štyri.
Jazdné vlastnosti
Čo sa jazdných vlastností týka, staršie Legacy v podstate nijako nezaostáva za novšími prevedeniami. Z hľadiska agility a ovládateľnosti, ale predovšetkým celkovej trakcie za každých podmienok, patrí Legacy na absolútnu špičku vo svojej triede. Auto skvele drží stopu a je veľmi stabilné, ploché motory boxer znižujú ťažisko, a tým aj náklony v zákrutách.
Bezpečnosť
Tretia generácia Subaru Legacy nikdy neprešla nárazovými skúškami Euro NCAP. Vzhľadom k robustnej konštrukcii, dobrej bezpečnostnej výbave a skvelému pohonu všetkých kolies, je však úroveň bezpečia dodnes vcelku vysoká, vek konštrukcie sa však už môže trochu prejaviť.
Praktickosť
Subaru Legacy sa v tretej generácii dodávalo v tradičných prevedeniach sedan a kombi. V oboch variantoch má posádka dostatok miesta a ocení pohodlné sedadlá.V batožinovom priestore už nie je situácia tak skvelá, jeho objem je na danú veľkosť auta skôr len priemerný, pojme približne 455 litrov nákladu.
Komfort
Legacy ponúka okrem veľmi dobrých jazdných vlastností aj solídny jazdný komfort. Je to dané nielen dobrou schopnosťou filtrovať nerovnosti, ale aj kultivovanými a tichými motormi a dobrým odhlučnením. Interiér ponúka dostatok miesta a posádka sa tu bude cítiť pohodlne aj vďaka skvelým sedadlám.
Prevádzkové náklady
Vozy Subaru tradične patria medzi veľmi spoľahlivé, a tretie Legacy je toho dôkazom. Je to dané väčšinou preverenou a trvanlivou technikou, ktorá v prípade Legacy naozaj veľmi nehnevá. Ceny náhradných dielov sú vyššie, a ich dostupnosť môže byť mierne komplikovanejšia. Prevádzkové náklady tiež dvíha vyššia spotreba paliva.