Prečo kúpiť |
---|
Výborné terénne vlastnosti Dobrý vnútorný priestor Trvanlivosť a spoľahlivosť Prehľadné spätné zrkadlá Dobré jazdné vlastnosti |
O vozidle
Tretia generácia Suzuki Grand Vitara zaznamenala oproti predchádzajúcemu prevedeniu výrazný skok. Auto sa predĺžilo o 275 mm a reflektuje tak situáciu v triede kompaktných SUV. Naďalej je k dispozícii aj trojdverové prevedenie s dĺžkou pod hranicou 4 metrov, to je však relatívne vzácne. Auto dostalo nadčasový, elegantný a mohutne pôsobiaci dizajn, ktorý ho vzhľadovo posúva skôr k off-roadom ako SUV. Napokon, aj ďalšia technika a terénne schopnosti Vitary sú dôkazom toho, že toto nie je len auto na okrasu. Hoci vzhľadovo určite parádu urobí a pritom pôsobí originálne a nezameniteľne. V záplave SUV s mnohými „sexy“ krivkami je tvarová jednoduchosť Vitary vítanou zmenou. Okrem veľkostnej a vzhľadovej premeny sa výrazne zmenila technika. Preč je priraditeľný pohon všetkých kolies a aj tuhý rebrinový rám a tuhá zadná náprava. To však neznamená, že by sa Vitara vzdala svojich, na danú triedu výrazne nadpriemerných, terénnych schopností. Naopak. Samonosná karoséria s nezávislým zavesením kolies je totiž vystužená pomocným rámom, čo zvyšuje tuhosť konštrukcie, znižuje ťažisko a má v podstate priaznivý vplyv na schopnosti v teréne aj na ceste. Na vozovke sú tak jazdné vlastnosti auta dobre čitateľné a nezákerné, v teréne prekvapí solídna kríživosť náprav a svetlá výška nadštandardných 200 mm umožňuje brodivosť 650 mm. Na kompaktné SUV naozaj nevídané schopnosti. A to k nim musíme pripočítať ešte stály pohon všetkých kolies s uzávierkou medzinápravového diferenciálu a redukčnou prevodovkou. Podobne vybavených áut danej triedy nájdeme minimum.
Tretia Vitara vylepšila aj ponuku pohonných jednotiek. Hoci základ zostal vlastne totožný. Trojdverové prevedenie mohlo mať zážihový motor 1,6 litra so 78 kW, pre päťdverové bol základom dvojliter s výkonom 103 kW. V druhom roku výroby prišiel očakávaný turbodiesel 1.9 DDiS, ktorý má pôvod v Renaulte. Jeho 95 kW a predovšetkým krútiaci moment 300 Nm pre pohon Vitary plne postačujú, spotreba sa pritom drží vo vcelku rozumných medziach. Po modernizácii, ktorou auto prešlo v roku 2008, potom boli k dispozícii aj zážihové pohonné jednotky 2.4 VVT a šesťvalec 3,2 litra. Predovšetkým motor 2,4 litra s výkonom 124 kW Vitare prekvapivo pristane a dá sa s ním dosiahnuť stále vcelku primeranej spotreby do desiatich litrov paliva na 100 kilometrov. Tento motor môže byť kombinovaný so štvorstupňovým automatom (v prevedení pred modernizáciou ho môže mať dvojliter), šesťvalec má výhradne päťstupňový automat.
Výbava
V oblasti výbavy nastala u tretej Vitary výrazná zmena. Oproti stroho vybavenej predchádzajúcej verzii je tá nová vybavená doslova kráľovsky. Bežné komfortné prvky sú k dispozícii už v základe, je tu napríklad aj bezkľúčový prístup do vozidla. Dobrá je aj bezpečnostná výbava. Na druhej strane niektoré prvky (napríklad xenónové svetlomety) sú vyhradené len niektorým stupňom výbavy a tie zasa len niektorým motorizáciám.
Design
Tretia generácie Suzuki Vitara je vzhľadovo mimoriadne vydarené SUV, ktoré nesiaha ku zmäkčeným linkám a za každú cenu lákavým tvarom. Nadčasovosť dospelého a mohutnejšieho dizajnu dokazuje fakt, že auto sa vyrába od roku 2005 do súčasnosti len s minimálnymi zmenami a stále vyzerá veľmi k svetu.
Spotreba
Japonské SUV to s ponukou vznetových motorov príliš nepreháňa, u Vitary tak nájdeme iba jediný turbodiesel a to ešte z dielní Renaultu. Jeho spotreba je celkom priaznivá. Celkom príjemne prekvapí jednotka 2.4 VVT, ktorej spotreba sa dokáže tiež držať v rozumných medziach a pritom prináša slušnú dynamiku. Dvojliter je pri rovnakých nárokoch na palivo podstatne lenivejší a šesťvalec má zase spotrebu vysokú.
Jazdné vlastnosti
Nezvyčajná konštrukcia so samonosnou karosériou a pomocným rámom znamená, že sa Grand Vitara na ceste chová ako takmer bežný osobný automobil. Jazdné vlastnosti sú čitateľné, nedotáčavosť sa dostavuje trochu skôr. Vitara napokon vyniká aj príkladným správaním v teréne, táto kombinácia je v danej triede naozaj veľmi neobvyklá.
Bezpečnosť
V nárazových testoch Euro NCAP získala Grand Vitara tretia generácia štvorhviezdičkové hodnotenie a patrí tak k solídne bezpečným autám. K celkovej bezpečnosti prispieva aj pocit za volantom, dobre prehľadná a robustná karoséria alebo rozmerné spätné zrkadlá. Bezpečnostná výbava je taktiež na veľmi dobrej úrovni.
Praktickosť
Už druhá Vitara prekvapovala priestornosťou, tretia je na tom ešte o niečo lepšie, hoci rekordy rozhodne netrhá. Ani vpredu, ani vzadu si však nebudú na nedostatok miesta sťažovať ani dlháni. Batožinový priestor opäť za konkurenciou trochu objemom (398 litrov) zaostáva a nepoteší ani otváranie piatych dverí smerom k chodníku.
Komfort
Suzuki Grand Vitara tretej generácie je naozaj výborným kompromisom z hľadiska jazdného komfortu. Auto veľmi dobre filtruje nerovnosti a ani v teréne príliš neposkakuje, pritom náklon v zákrutách je prekvapivo malý. Posádka má tiež dostatok priestoru a interiér je zostavený z kvalitných materiálov, čo pocit z pobytu vylepšuje.
Prevádzkové náklady
Aj tretia Grand Vitara je mimoriadne robustným automobilom s nadpriemernou spoľahlivosťou. Snáď len turbodiesel môže čas od času nahnevať. Spotreba motora sa pohybuje v rozumných medziach a to isté platí prekvapivo aj pre motor 2.4 VVT. V prípade porúch je potrebné počítať s trochu vyššou cenou náhradných dielov, napokon pôjde o naozaj zriedkavé prípady.