Prečo kúpiť |
---|
Zaujímavé ceny Skvelá obratnosť Dobré terénne schopnosti Lacná prevádzka |
O vozidle
Suzuki Jimny je jedným z najlacnejších a najmenších terénnych automobilov na trhu vôbec. Auto je naozaj určené vodičom, ktorí s ním budú jazdiť predovšetkým v teréne, a jazdné správanie na ceste ide z tohto hľadiska stranou. V podstate jediným priamym súperom Jimny je podobne koncipovaná Lada Niva. Z modernejších vozidiel môže pre Jimny predstavovať súpera aj väčšia Dacia Duster vo verziách s pohonom všetkých kolies. Oproti tej si toho však majiteľ malého terénneho Suzuki môže mimo cesty dovoliť podstatne viac. Jimny je naozaj doslova vreckový off-road, je to na ňom vidieť na prvý pohľad. Auto s dĺžkou len ľahko cez 3,6 metra (teda veľkosť najmenších mestských vozidiel) je dosť vysoké, a tak pôsobí celkom neobvykle. Jimny sa vo svojom už treťom prevedení (hoci to druhé sa u nás predávalo ako Samurai) vyrába od roku 1998 a od tej doby prešiel automobil len menšími inováciami. Vzhľad auta je tak stále veľmi jednoduchý a utilitárny, úplne jasne ukazuje zameranie vozidla. Oproti väčším off-roadom môže Jimny pôsobiť trochu smiešne, avšak jeho schopnosti v teréne sú naozaj vynikajúce. Vďaka nízkej hmotnosti, malým rozmerom a úzkym kolesám prejde Jimny miestami, kam sa jeho väčší súperi vlastne ani nedostanú. Krátka karoséria aj malý rázvor znamenajú dosť veľké nájazdové aj prejazdové uhly. Že je Jimny naozajstný tereňák, potvrdzuje jeho konštrukcia s klasickým rebrinovým rámom a oboma tuhými nápravami. Poháňaná je štandardne zadná náprava, k nej sa ovládačom pripája náprava predná. Je tu aj možnosť zvoliť redukciu pre jazdu v naozaj drsnom teréne. Pre jazdu po cestách by mal byť vzhľadom k absencii medzinápravového diferenciálu používaný režim pohonu len zadnej nápravy. Mimochodom, jazdný prejav Jimny na ceste je na dnešné pomery naozaj nezvyčajný. Auto kvôli tuhým nápravám a malému rázvoru veľmi poskakuje a je stále nervózne. Navyše je veľmi citlivé na bočný vietor a celkovo má neslávnu smerovú stabilitu. Pohodlie tak naozaj nemožno od tohto vozidla očakávať, napokon aj interiér je dosť miniatúrny, a aj za volant budú mať naozaj vzrástli jedinci ťažkosti sa vojsť. Jimny je teda jasne vozidlom určeným pre dopravu do inak nedostupných miest.
Pod kapotou malého terénneho Suzuki nájdeme v drvivej väčšine zážihovou tisíctristovku. Tá zaručí pre pohon vozidla dostatok sily aj vo svojom najslabšom prevedení s výkonom 59 kW. V roku 2001 prešiel motor modernizáciou (dostal pohon reťazou namiesto remeňom, a hydraulické vymedzovanie vôle ventilov) a jeho výkon narástol na 61 kW. Od roku 2006 potom výkon vzrástol na zatiaľ konečných 63 kW. Motor je veľmi spoľahlivý a vzhľadom k určeniu a typickej prevádzky autá aj vcelku úsporný. Celkovo je Jimny prevádzkovo veľmi nenáročný a jednoduchý automobil s nízkymi nákladmi. Tie prekvapivo môže zvýšiť celkom vzácne dieselové prevedenie – pod jeho kapotou sa nachádza tisícpäťstovka z dielní Renaultu s výkonom 48 alebo (od roku 2006) 63 kW. Motor je síce o niečo úspornejší než zážihový štvorvalec, avšak je náročnejší na údržbu.
Výbava
Ani základná výbava Jimny nie je nijako bohatá. Základom sú dva čelné airbagy, a základná elektrická výbava, avšak aj klimatizácia sa dodávala až do vyšších stupňov výbavy, alebo za príplatok. Jimny tak opäť potvrdzuje svoje sparťanské zameranie.
Design
Suzuki Jimny je vzhľadovo veľmi nevšedné vozidlo, na veľmi malom pôdoryse tu totiž stojí celkom vysoká karoséria výrazne hranatých a jednoduchých tvarov. Tým však rozhodne nechýba určitá elegancia, a majú svoje čaro. To naopak končí v interiéri, ktorý je prísne účelný, a vyrobený z lacných materiálov, hoci s celkovo dobrým spracovaním.
Spotreba
Medzi naozajstnými terénnymi automobilmi najskôr nenájdeme úspornejšie a prevádzkovo menej náročné vozidlo, než je Jimny. Zážihová tisíctristovka si síce oproti bežným miniautám pýta väčší prísun paliva, ale na pomery terénnych áut je jej spotreba veľmi malá, a to platí práve aj pre jazdu v ťažkom teréne.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti Jimny na bežnej ceste za mnoho nestoja. Kvôli rámovej konštrukcii, dvojici tuhých náprav a malému rázvoru auto veľmi poskakuje, je nervózne a nemá veľmi dobrú smerovú stabilitu. Vodič tak musí vozidlo neustále korigovať. S Jimnym by ste sa rozhodne nemali neohrozene vrhať do zákrut, to by nemuselo dopadnúť dobre.
Bezpečnosť
Vzhľadom k miniatúrnym rozmerom a veľmi jednoduchej konštrukcii, pri ktorej je jediným tuhým prvkom rám, nemožno očakávať od Jimny príliš dobrú úroveň bezpečnosti. Karoséria aj konštrukcia vozidla poskytnú len základnú ochranu, a aj bezpečnostná výbava je veľmi obyčajná.
Praktickosť
Pokiaľ by sme sa na Suzuki Jimny mali pozerať bežnou optikou, potom nejde o veľmi praktické vozidlo. Posádka nemá v interiéri príliš veľa miesta predovšetkým v pozdĺžnom smere a batožinový priestor s objemom 113 litrov (816 po sklopení sedadiel) je naozaj miniatúrny. Lenže Jimny je praktický predovšetkým v teréne, jeho priechodnosť je neuveriteľná a auto sa dostane tam, kam snáď žiadny iný automobil.
Komfort
Ak niečím Suzuki Jimny nedisponuje, tak je to jazdný komfort. Auto po cestách skôr poskakuje, než jazdí, v malom interiéri je nedostatok miesta, a vysoká stavba aj celková konštrukcia vozidla znamenajú výraznejší hluk. K tomu sa pridáva pri jazde vyššími rýchlosťami aj motor, ktorého prevodovka jasne dáva najavo zameranie na jazdu v teréne.
Prevádzkové náklady
Suzuki Jimny je napriek svojej veľkosti veľmi robustne skonštruovaný automobil. Auto teda v praxi vydrží naozaj veľa, a jeho údržba je celkovo veľmi nenáročná. Opravy totiž bývajú jednoduché a relatívne lacné, aj spotreba motorov sa drží na priaznivé úrovni.