Prečo kúpiť |
---|
Dobrý vnútorný priestor Elegantný dizajn Priaznivé ceny Kvalitné spracovanie Dobrá výbava Spoľahlivosť |
O vozidle
Suzuki SX4 môžeme vlastne považovať za zakladateľa veľmi mladej kategórie malých SUV postavených na základe modelov segmentu B. Hoci nemá Suzuki priamy predobraz v niektorom malom voze, svojou technikou aj cenou nepochybne do tejto kategórie spadá. Voz bol vyvinutý v spolupráci s Fiatom, ktorý ponúkal prakticky zhodný model Sedici. Dlhú dobu si SX4 užívalo voľnosti trhu, kde nepôsobila žiadna konkurencia. Len nedávno mu začali vyrastať súperi, ktorí sa usilujú oproti SX4 predsa len viac vyzerať ako terénne autá. Pritom schopnosti na nespevnených cestách v SX4 nie sú zlé, ak teda hovoríme o verzii s elektronicky riadeným (s možnosťou manuálneho výberu režimov) pohonom všetkých kolies, ktorý sa môže chváliť aj zvýšenou svetlou výškou. Menej známym variantom SX4 je sedan, ktorý má vďaka svojmu pôvodu trochu netypicky vysokú stavbu karosérie. Sedanov u nás napokon veľa nestretneme. SX4 láka zákazníkov na kombináciu dobrého vnútorného priestoru, vylepšenej priechodnosti nespevneným cestami, kvalitnú konštrukciu, elegantný dizajn a lákavú cenu. Preto možno trochu prekvapí, že nástupca modelu, ktorý sa ešte len chystá do výroby, zmení zameranie. Stane sa z neho klasické kompaktné SUV a je otázkou, či SX4 dostane priameho nástupcu. To by mohlo ešte zvýšiť jeho atraktivitu na trhu ojazdených vozov.
Základnou pohonnou jednotkou je tisícpäťstovka s výkonom 73 kW, čo vyzerá ako slušný výkon, ale dynamika je skôr priemerná. Tento motor je vyhradený pre verzie s pohonom predných kolies. Tisícšesťstovka VVT s výkonom 79 kW nájde uplatnenie vo všetkých modeloch. Teda v hatchbacku s pohonom predných i všetkých kolies aj v sedane (výhradne s pohonom predných kolies). Vzácnejšie je prevedenie so vznetovým motorom 1.9 DDiS s výkonom 88 kW, čo je vlastne motor Fiat 1.9 JTD. Ten sa predával vo vyhotoveniach s pohonom predných i všetkých kolies, na českom trhu bola oficiálne k dispozícii len štvorkolka. Všetky motory sa môžu pochváliť dobrou spotrebou paliva.
Výbava
Aj výbava SX4 sa pohybuje na celkovo obvyklej úrovni s tým, že lepšie vybavené verzie príjemne prekvapia niektorými nadštandardnými prvkami už v základnej výbave. SX4 bolo navyše k dispozícii v rôznych akčných vyhotoveniach, ktoré priniesli naozaj zaujímavú výbavu za lákavé ceny, takže aj na trhu ojazdených áut nie je problém tieto autá zohnať.
Design
Suzuki SX4 môže na prvý pohľad vyzerať trochu nenápadne, v skutočnosti je však dizajn vozidla príjemný a veľmi elegantný. Ani po rokoch výroby vzhľad príliš nezastaral a SX4 pôsobí stále sviežim dojmom. Dôkazom toho je, že facelift, ktorý model prekonal v roku 2009, bol v podstate iba kozmetický.
Spotreba
Suzuki sa v SX4 nepúšťalo do žiadnych experimentov a pod kapotu modelu nainštalovalo osvedčené pohonné jednotky dostatočného výkonu. Výsledkom je dobrá spotreba tak zážihových, ako aj vznetových verzií, čo je vlastne aj dôvod, prečo diesel nie je takou častou motorizáciou. Prvý majitelia väčšinou neboli ochotní zaplatiť výrazný príplatok, ktorý diesel predstavoval, pritom úspora paliva oproti benzínovým verziám nie je taká výrazná ako u mnohých iných vozidlách.
Jazdné vlastnosti
Podvozok SX4 je naladený viac na komfortnú nôtu, ale jazdné vlastnosti nie sú celkovo zlé. Len je potrebné počítať s charakterom auta a jeho vyššou stavbou. Vedenie stopy je dobré tak na kľukatých cestách, ako aj na diaľnici. Elektronicky riadený pohon všetkých kolies tiež funguje dobre a spoľahlivo, takže dodáva na istote pri jazde v zhoršených poveternostných podmienkach.
Bezpečnosť
V nárazových testoch Euro NCAP si Suzuki SX 4 vyslúžilo solídne hodnotenie štyroch hviezdičiek z piatich možných. Bezpečnostná výbava je v základných vyhotoveniach len tá najpotrebnejšia v podobe dvoch airbagov, u lepších vyhotovení sú rovno bočné aj hlavové vaky. K bezpečnosti prispieva aj pohon všetkých kolies, ktorý však nemajú všetky vozidlá.
Praktickosť
Oproti klasickým malým autám sa môže Suzuki SX4 pochváliť nadštandardnou ponukou vnútorného priestoru, posádka nemá ani nedostatok miesta nad hlavou, čo býva častým zlozvykom malých vozidiel. Batožinový priestor hatchbacku však s 270 litrami objemu patrí skôr k priemeru triedy. Menej obvyklý sedan poskytne solídnych 515 litrov.
Komfort
Ani cestovný komfort v SX4 nijako výrazne netrpí, okrem toho podvozok je naladený predovšetkým na pohodlie. K dobrému pocitu z cestovania prispieva aj kvalitne zostavený interiér, v ktorom síce prevládajú tvrdé plasty, ale spracovanie to nijako neovplyvňuje.
Prevádzkové náklady
Suzuki SX4 patrí medzi nadpriemerne spoľahlivé automobily a vzhľadom k jeho jednoduchej konštrukcii nehrozia ani prehnané výdavky na prípadné poruchy. Prakticky u všetkých motorov je dobrá spotreba paliva, takže celkovo patrí SX4 k prevádzkovo nie veľmi nákladným autám.