Prečo kúpiť |
---|
Spoľahlivosť Elegantný vzhľad Živý a úsporný základný motor Dobrý vnútorný priestor Dobré jazdné vlastnosti |
O vozidle
Pod kapotou malej Toyoty môžeme stretnúť vcelku solídnu skladbu motorov, zďaleka najpopulárnejším je však rovno základný litrový štvorvalec so šestnástimi ventilmi. Vozidlá do roku výroby 2003 majú výkon 50 kW, potom bol kvôli zavedeniu normy Euro IV výkon motora znížený na 48 kW. Staršie verzie sú o niečo živšie, ani pri jednej alternatíve však neurobíte chybu. Motor je totiž z hľadiska jazdného prejavu veľmi príjemný a na ľahký Yaris dobre stačí. Ochotne sa vytáča, takže mu nerobí problém ani zrýchľovanie na diaľničné tempo, je pritom kultivovaný a úsporný. Ani jeho zvuk nie je zlý, no celkovo by mohol byť Yaris lepšie odhlučnený. Silnejšie motory sú na trhu celkom vzácne. Napríklad tisíctristovka VVT-i je opäť úsporná, avšak s výkonom 64 kW neponúkne o mnoho lepšiu dynamiku ako základný motor. Zriedka je možné naraziť na tisícpäťstovku s výkonom 78 (po zavedení Euro IV 77) kW. Tá už je o poznanie dynamickejšia. Vrcholom sú vzácne prevedenia T-Sport s preplňovaným motorom 1,5 s výkonom 110 kW, ktoré vedia dosýta využiť možnosti kvalitného podvozku auta. Taktiež turbodiesel 1,4 D-4D s výkonom 55 kW nie je príliš obvyklou motorizaciou. Lákadlom je tu pochopiteľne nízka spotreba paliva.
Výbava
Toyota Yaris patrila pri svojom uvedení na trh k lepšie vybaveným vozidlám svojej triedy, a tak dnes nie je vôbec ťažké nájsť autá vybavené klimatizáciou, elektrickým ovládaním okien, a centrálnym zamykaním. Výraznejšie vymoženosti však nemožno od voza očakávať.
Design
Yaris prvej generácie patrí medzi ďalšie prekvapivo elegantné vozidlá najmenšieho vzrastu. Dodnes pôsobí auto sympatickým dojmom a príliš nezastarává, snáď len v kontexte dnešnej doby vyzerá trochu konzervatívnejšie než v dobe svojho uvedenia na trh. Pohľad do interiéru však poodhalí pôvodné hravé zameranie Yarisu.
Spotreba
Základný litrový motor pod kapotou prvej Toyoty Yaris je plne dostačujúcou pohonnou jednotkou, ktorá sa môže chváliť veľmi priaznivou spotrebou paliva. Aj preto nie je extrémne úsporný turbodiesel 1,4 D-4D príliš obvyklou pohonnou jednotkou. Avšak jeho spotreba vie byť naozaj rekordná. O mnoho smädnejšie ako základný motor potom nie sú ani silnejšie motorizácie.
Jazdné vlastnosti
Prvý Yaris sa môže pochváliť tiež dobrými jazdnými vlastnosťami. Ľahké auto má dobre naladený podvozok, ktorý mu v zákrutách dáva solídnu istotu. Limity sa dobre odhadujú, snáď len pri dieselových prevedeniach prichádza nedotáčavosť výrazne skôr, než by ju vodič očakával.
Bezpečnosť
Nárazovými testami Euro NCAP prešla Toyota Yaris prvej generácie krátko po svojom uvedení, v roku 2000. Zisk štyroch hviezdičiek bol vtedy pre malý automobil naozaj veľmi dobrou vizitkou. Dnes už pochopiteľne Yaris najlepším nestačí, avšak úroveň ochrany posádky je aj vďaka štandardnej dvojici airbagov relatívne slušná.
Praktickosť
Malý Yaris prvej generácie je prekvapivo praktické autíčko. V interiéri nájdeme totiž až nezvyklé množstvo odkladacích priestorov – veľká schránka pred spolujazdcom je dvojdielna, hore na palubnej doske sa nachádza ďalšia schránka napríklad na okuliare. Nechýbajú držiaky nápojov, a plytké vrecká vo dverách dopĺňajú veľké vrecká po stranách stredového tunela. Tromfom je posuvná zadná lavica, vďaka ktorej môže mať batožinový priestor objem od 205 do 305 litrov.
Komfort
Istý podvozok Yarisu poskytuje posádke aj vcelku dobrý vnútorný komfort. Na ňom trochu uberá celkovo slabšie odhlučnenie auta, počuť je tak motor, ako aj hluk z vozovky, vrátane rázov. Posádka má však celkom dosť miesta, a to aj vzadu – obzvlášť ak je lavica posunutá do svojej najzadnejšej polohy.
Prevádzkové náklady
Toyota Yaris prvej generácie je dodnes veľmi spoľahlivým vozidlom, ktorý v podstate vyžaduje len bežnú údržbu, a výmenu opotrebovaných dielov. Vzhľadom k celkovej jednoduchosti vozidla potom možno počítať s naozaj nízkymi servisnými nákladmi. V spojení s nízkou spotrebou motorov je potom jasné, že Yaris rozpočet (okrem zakúpenia) príliš nezaťaží.