Prečo kúpiť |
---|
Spoľahlivosť Dynamické motory Výborný vnútorný priestor Nízka spotreba Dobré jazdné vlastnosti Kvalitné spracovanie Dobrá výbava |
O vozidle
Tretia generácia Toyoty Yaris sa začala vyrábať už v roku 2010, to však len pre japonský trh. Do Európy sa dostala až koncom roka 2011, a tak ju v súčasnosti možno zohnať ako veľmi mladú jazdenku, ktorá môže ťažiť z výhody trojročnej záruky pre japonské vozidlá tak typickej. Opäť by sa mala potvrdiť nadštandardná spoľahlivosť japonských vozidiel. Oproti predchádzajúcej generácii urobila tá tretia výrazný krok vpred. Kým súperi už nesiahajú väčšinou k rastu nových generácií vozidiel segmentu B, tretí Yaris predsa len povyrástol. Ale to vlastne len preto, aby dohnal miernu stratu, ktorú mala predchádzajúca generácia. Tá sa však radila k veľmi slušne priestranným vozidlám svojej triedy, takže tretie vyhotovenie je na tom ešte lepšie. Vnútorný priestor sa môže rovnať niektorým o pár rokov starším modelom kompaktnej triedy. Výrazne atraktívnejší je dizajn auta, Yaris tretej generácie je jedným z prvých modelov Toyoty, ktorý plní plán ponúkať dynamickejšie pojaté vozy. Ešte lepšie potom pôsobí interiér, ktorého realizácia sa kvalitatívne veľmi posunula. Nevýrazný vzhľad vystriedali prepracované a príjemné linky, nepraktická stredovo umiestnená kaplnka je preč, prístrojový štít je klasický a uprostred prípadne nájdeme veľký displej palubného systému Toyota Touch. Výbava auta je tiež pomerne bohatá, aj keď v nej nájdeme zo pár paradoxov. Základ má sedem airbagov, okná sú však len na kľučky a klimatizácia za príplatok. Vyššie verzie však ponúknu naozaj špičkové prvky, ktoré často nenájdeme ani v omnoho väčších autách.
Paleta motorov bola v podstate prevzatá z predchádzajúcej generácie, čo svedčí o kvalitách pohonných jednotiek a napovedá to čosi o ich spoľahlivosti. Yaris napokon predsa len trochu povyrástol a motory sú trochu priškrtené najnovšími eko-normami, takže sa miestami mierne zdvihla spotreba paliva a ani dynamika už nie je taká, ako u druhej generácie. Stále však Yaris patrí v oboch oblastiach k nadpriemeru. Len základný litrový trojvalec je vhodný naozaj skôr len do mesta. Tisíctristovka VVT-i má 73 kW a je pre Yaris dostatočne dynamická voľba. Diesel je opäť zastúpený jednotkou D4-D s výkonom 66 kW, tentoraz tu aj cez vysokú cenu dáva trochu väčší zmysel, Yaris totiž môže vďaka solídnej priestornosti a celkovo dospelému jazdnému správaniu slúžiť aj pre cestovanie na dlhšie vzdialenosti. Ďalšie pohonné jednotky (aspoň zatiaľ) nie sú v ponuke. Pokiaľ teda nepočítame najnovšie hybridné vyhotovenie, ktoré sa predáva naozaj krátko. To má pod kapotou tisícpäťstovku pracujúcu s Atkinsonovým cyklom s výkonom 55 kW a elektromotor s výkonom 45 kW. Celkovo zo seba mechanizmus vydá 74 kW, malo by však byť výrazne úspornejšie ako štandardná tisíctristovka. Výrazne vyššia je však aj cena.
Výbava
Toyota sa usiluje v podobe Yarisu tretej generácie ponúknuť nadštandardne vybavený automobil. Avšak u lacnejších verzií je potrebné niekde šetriť, čo vedie k niektorým paradoxom. Základné prevedenie tak nemá elektrické ovládanie okien alebo klimatizáciu, ale sedem airbagov alebo ovládanie audiosystému na volante je však štandardom. Vyššie verzie môžu mať vymoženosti v podobe navigácie, tempomatu, parkovacej kamery, bezkľúčového prístupu a ďalšie luxusné prvky.
Design
Tretia generácia Toyoty Yaris sa môže pochváliť atraktívnym a veľmi dospelým dizajnom, ktorý podobne ako u konkurenčného VW Polo tak trochu prerastá hranice triedy. Veľmi vydarený je aj interiér, ktorý opäť tak trochu opúšťa zvyklosti najmenších vozidiel.
Spotreba
Hoci tretí Yaris povyrástol a motory pridusili eko-normy, spotreba zostáva stále vo veľmi priaznivých medziach. Pohonné jednotky netrpia prehnaným smädom ani pri vyšších dynamických požiadavkách vodiča. Navyše je tu úsporný turbodiesel a tiež úplne nové hybridné prevedenie.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti tretej generácie Yarisu patria na absolútnu špičku triedy a potvrdzujú tak len celkovú vyspelosť vozu. Stabilita je príkladná a auto sa veľmi isto chová nielen na kľukatých okreskách, ale aj pri vysokých rýchlostiach na diaľnici. Škoda, že u Toyoty neboli ochotní aj trochu pritlmiť účinok posilňovača a zlepšiť inak už celkom dobrú spätnú väzbu predných kolies.
Bezpečnosť
Už druhá generácia Toyoty Yaris patrila k nadpriemerne bezpečným autám svojej triedy, tretia generácia kladie na túto oblasť mimoriadny dôraz. Dokazuje to tak zisk plného počtu piatich hviezdičiek v testoch Euro NCAP (Yaris vyhovie aj prísnejšie metodike pre rok 2013), ako aj prítomnosť siedmich airbagov dokonca aj v tej úplne najzákladnejšej výbave.
Praktickosť
Veľmi dobrý vnútorný priestor je len jednou z praktických stránok Toyoty Yaris. Ani batožinový priestor s objemom 286 litrov nie je zlý, ale ide skôr o obvyklý priemer. Celkovú praktickosť ešte zvyšujú predovšetkým rôzne príjemné prvky výbavy vozidla.
Komfort
Výborné jazdné vlastnosti Yarisu sú opäť doplnené aj veľmi dobrým jazdným komfortom, ktorý patrí k tomu najlepšiemu v triede. K nemu prispieva aj dobrá ponuka vnútorného priestoru, hoci cestujúci vzadu by ocenili o trochu dlhšie sedáky. Ku komfortu prispieva aj bohatá výbava mnohých modelov.
Prevádzkové náklady
Yaris tretej generácie je zatiaľ mladé ojazdené auto, u ktorého však možno očakávať, že sa bude opakovať trend spoľahlivosti predchádzajúcich generácií. Vďaka tomu a priaznivej spotrebe motorov sa prevádzkové náklady držia príjemne nízko, navyše Toyota u aktuálnych modelov láka aj na vopred vcelku jasne dané ceny pravidelných servisných prehliadok, užívateľa tak nič neprekvapí.