Prečo kúpiť |
---|
Dobré jazdné vlastnosti Atraktívny dizajn Praktické detaily v interiéri Silné a pružné motory |
O vozidle
V roku 2011 predstavil Volkswagen už svoju druhú interpretáciu novodobého retro-modelu Beetle. Už druhá novodobá interpretácia legendárneho VW Chrobák tentoraz dostala pôvodné meno, predchádzajúce prevedenie totiž nieslo označenie New Beetle. Od roku 2011 je teda Chrobák opäť len Chrobákom. Volkswagen tu tentoraz retro dizajn servíruje s ďaleko väčšou rafinovanosťou než v predchádzajúcom prevedení, ktoré bolo pekné a roztomilé, ale v Európe zákazníkov toľko nezaujalo. Nový Beetle má podstatne dynamickejšie a modernejšie linky, v mnohom sa pôvodnému legendárnemu modelu tiež viac podobá. Kým New Beetle bol akousi jeho zjednodušenou novodobou interpretáciou, Beetle je skutočným retro vozidlom, ktoré sa štýlom môže smelo rovnať Fiatu 500 alebo Mini. Pre tých pritom nie je Beetle priamou konkurenciou, hoci je napríklad lacnejšie než aktuálne prevedenie Mini. Je totiž väčšie, a tak je to viac cestovné auto ako mestské miniauto. Na druhú stranu medzi autami kompaktnej triedy pre neho budeme hľadať len málo priamych súperov. Pri Volkswagene snáď môžu niektorí váhať práve medzi retro Chrobákom, a naopak veľmi moderným Scirocco. Beetle tiež môže byť čiastočne vnímaný ako konkurencia pre prémiové kompaktné hatchbacky, napríklad trojdverové Audi A3, alebo BMW 1.
Retro dizajn sa tentokrát viac prejavuje aj v interiéri, ktorý zároveň získal celý rad moderných prvkov, ktoré predchodcovi chýbali. Kvalita spracovania interiéru je aj napriek kvalitným použitým materiálom o trochu horšie ako pri väčšine ostatných kompaktných Volkswagenov, čo môže byť dané tým, že sa vozidlo podobne ako predchodca vyrába v továrni v Mexiku. Trochu sa zmenila aj priestornosť interiéru. Zatiaľ čo pri modele New Beetle cestujúci vzadu nariekali predovšetkým na nedostatok miesta nad hlavou, tu je to inak. Šikovné vybranie strechy sem dovolí usadiť aj ľahko nadpriemerné urastených, avšak miesta tu tentoraz bude menej pred kolenami. Vpredu je všetko samozrejme bez problémov, a vodič a spolujazdec sa môžu tešiť až z takmer športovej pozície sedenia.
Motory sú pri Beetle opäť uložené pod prednou kapotou, no vozidlo používa známu platformu piatej generácie VW Golf (Beetle vznikol ešte pred príchodom novej platformy MQB), ktorá bola prepracovaná. Výsledkom sú istejšie jazdné vlastnosti, a väčšia ochota vykružovat zákruty, na druhú stranu trochu utrpel komfort tlmenia nerovností. Paleta motorov je obvyklým obrázkom kompaktných VW, u nás ponúkané modely majú vždy preplňovanie. Začína pri motore 1.2 TSI na ktorom je dobré skontrolovať stav jeho reťaze. Do Beetle sa dodáva len silnejšie prevedenie motora s výkonom 77 kW. Ponuka pokračuje motorom 1.4 TSI s výkonom 118 kW, benzínovým vrcholom je potom silný dvojliter TSI s výkonom 155 kW. Paleta turbodieselov je trochu jednoduchšia, počíta motor 1.6 TDI s výkonom 77 kW a silnejší 2.0 TDI so 103 kW. Vybrané motory môžu byť kombinované s dvojspojkovou prevodovkou DSG.
Výbava
Vzhľadom k prémiovejšiemu zameraniu dostal VW Beetle už do základu slušnú výbavu. Nečakajme ktovieaké vymoženosti, avšak klimatizácia, tempomat alebo elektrická výbava sú štandardom. Samozrejme príplatková výbava ráta aj zaujímavejšie prvky, na druhú stranu napríklad za parkovacie senzory sa pripláca vždy, čo je vzhľadom k menej prehľadnej karosérii škoda. Beetle navyše nemôže mať niektoré moderné prvky, ktoré priniesla siedma generácia Golfu.
Design
Druhé vydanie novodobého Chrobáka sa môže pochváliť ďaleko rafinovanejším, elegantnejším a športovejším dizajnom ako predchádzajúci New Beetle. Pritom v niektorých detailoch zároveň viac odkazuje na pôvodný legendárny Chrobák. Športovejší vzhľad tiež v tejto generácii láka na model viac mužských záujemcov než to bolo v prípade predchádzajúceho prevedenia.
Spotreba
Pod kapotou VW Beetle nájdeme moderné preplňované agregáty TDI a TSI. Úsporné sú predovšetkým turbodiesely, avšak ani benzínové motory na tom nie sú vôbec zle, obzvlášť vo vzťahu k ich výkonu. Sú však viac ovplyvnené jazdným štýlom.
Jazdné vlastnosti
Beetle používa prepracovanú pôvodnú platformu piatej generácie VW Golf. Tá už síce to najlepšie vo svojej dobe odovzdala, a dnes ju moderné autá prekonajú, úpravy vyhotovenia kvôli jej zástavbe v modeli Beetle však jazdným vlastnostiam výrazne prospeli a tak je Chrobák v zákrutách zábavný a veľmi sebaistý, hoci medze priľnavosti dosiahne skôr než autá s novšou platformou MQB (vo verzii viacprvkovými závesmi).
Bezpečnosť
Oproti predchádzajúcemu prevedeniu pôsobí Chrobák ešte robustnejším dojmom, nízke skla dodávajú na pocite bezpečia. Ten navyše rozhodne nie je falošný, v nárazových testoch Euro NCAP získal Beetle v roku 2011 plné päťhviezdičkové skóre a v oblasti ochrany dospelých i detí patrí k špičke aj dnes.
Praktickosť
Ani tentoraz nemožno Beetle považovať za ktovieako praktický automobil, avšak oproti predchodcovi sa predsa len situácia výrazne vylepšila. Vzadu sa zlepšilo miesto nad hlavou, hoci je ho tu teraz trochu menej pre kolená. Batožinový priestor povyrástol na rozumných 310 litrov.
Komfort
Zatiaľ čo piata a šiesta generácia VW Golf vo svojej dobe excelovala v oblasti jazdného komfortu, Beetle tu siaha k drobným ústupkom. Tie boli podniknuté v mene vylepšenia jazdných vlastností, takže sa mierne zhoršené tlmenie rázov od nerovností dá odpustiť.
Prevádzkové náklady
Beetle používa preverenú techniku kompaktných Volkswagenov, a s jeho servisom nebudú ťažkosti. Motory sú úsporné, avšak k nákladom je treba pripočítať fakt, že ide o nový automobil, ktorý by síce nemal majiteľa trápiť poruchami, ale ceny spotrebného materiálu pri ňom budú trochu vyššie.