Prečo kúpiť |
---|
Originálny dizajn Preverená veľkosériová technika Dobrá spoľahlivosť Kvalitné spracovanie interiéru Dobré jazdné vlastnosti |
O vozidle
V roku 1997 odštartoval Volkswagen doslova retromániu, ktorá od tej doby poľavila len málo. Vtedy sa totiž svetu predstavila novodobá interpretácia legendárneho Volkswagenu Chrobák. Auto, ktoré nesie oficiálny názov Volkswagen New Beetle, vyvolalo veľkú pozornosť a pri ostatných automobiliek snahu ponúknuť zákazníkom podobne koncipovaný voz. Kto vie, nebyť modelu New Beetle, možno by si BMW nevzalo do parády značku Mini a Fiat by neprišiel s retro modelom 500. Volkswagen vtedy všetkým ukázal, ako sa to má s retro autom robiť. Tvary, ktoré celkom jasne odkazujú na legendárne prvé vozidlo značky, totiž obalili celkom bežnú súčasnú modernú techniku – hoci v tomto prípade možno zbytočne trochu väčšiu. New Beetle totiž stojí na známej podvozkovej platforme Volkswagenu Golf štvrtej generácie, podobne koncipovaný súperi sú menšími autami. To však znamená, že z hľadiska veľkosti nemá New Beetle dodnes priameho konkurenta. Výrazný dizajn okamžite vzbudil pozornosť, komerčného úspechu sa však New Beetle dočkal len na niektorých trhoch. U nás je menej bežným autom, a to predovšetkým preto, že sa predával za pomerne vysoké ceny. Celkom boli k dispozícii dve karosárske varianty – uzavretá verzia a kabriolet.
V retro štýle je vypracovaný aj interiér auta, hoci v tomto prípade sa dizajnéri predsa len trochu krotili a celok pôsobí aj celkom solídnym dojmom. Len je škoda, že sú tu použité predovšetkým tvrdé plasty, na druhú stranu spracovanie je veľmi dobré a nemal by tu byť problém s trvanlivosťou.
Interiér je však vhodný skôr len pre dvoch cestujúcich, čím sa novodobý Chrobák nelíši od svojich mladších a menších súperov. Miesto vzadu obmedzuje predovšetkým zvažujúca sa strecha, takže sa sem posadia len menší cestujúci. Vpredu je všetko úplne v poriadku, no vodič a spolujazdec tu budú mať trochu netradičné pocity. Sedí sa veľmi ďaleko od čelného skla, palubná doska má neobvykle veľkú plochu.
Jazdný prejav nového Chrobáka je celkom solídny, jazdné vlastnosti sú o krôčik vpred oproti Golfu, ale športové vyslovene nie sú. Dobrý je tiež komfort a ovládanie auta je jednoduché a čitateľné. Pod kapotou, oproti tomu pôvodnému Chrobákovi tentoraz prednej, môžeme nájsť na vtedajšiu dobu celkom bežnú koncernovú techniku. Základom je solídna tisícšesťstovka s výkonom 74 a neskôr 75 kW. Pre pohon celkom dobre stačí. Druhým stupňom je pomerne archaický dvojliter s výkonom 85 kW, ktorý nenadchne ani spotrebou ani pružnosťou a dynamikou. Lepšie je to v prípade preplňovaného motora 1,8 Turbo s výkonom 110 kW, ktorý prináša aj veľmi slušnú dynamiku pri zachovaní rozumnej spotreby paliva. Najväčším motorom je potom päťvalec 2,3 litra s výkonom 130 kW. New Beetle bol k dispozícii aj s turbodieselami. Najprv so starším legendárnym prevedením 1,9 TDI s výkonom 66 kW, neskôr sa po modernizácii agregátu výkon zvýšil na 74 a následne 77 kW.
Výbava
Štvrtá generácia VW Golf nepatrila medzi ktovieako dobre vybavené autá, ale Beetle s prémiovějším zameraním a podstatne vyššou cenou situáciu trochu vylepšuje. Vzhľadom k veku vozidla (respektíve jeho konštrukcie) ale nemožno očakávať ktovieaké vymoženosti, bežné komfortné prvky v aute však nájdeme vžd.
Design
Dizajn Volkswagenu New Beetle je veľmi nevšedný, a aj dnes budí pozornosť. No od čias svojho uvedenia predsa len novodobý Chrobák trochu zostarol, dnešné modely vedia retro štýl ponúkať trochu rafinovanejšie.
Spotreba
New Beetle bol k dispozícii predovšetkým s benzínovými motormi, avšak zohnať možno aj kúsky s turbodieselom 1,9 TDI. Tie sú veľmi úsporné, zatiaľ čo zážihové agregáty majú spotrebu oproti nim vyššiu. Najhoršie si v tomto ohľade vedie dvojliter a päťvalec 2,3.
Jazdné vlastnosti
New Beetle stojí na podvozkovej platforme štvrtého Volkswagenu Golf. Tá patrila vo svojej dobe k absolútnej špičke z hľadiska komfortu a ovládateľnosti. New Beetle navyše posúva schopnosti podvozka ešte o kúsok ďalej, takže jazdné vlastnosti sú stále veľmi solídne.
Bezpečnosť
New Beetle zdedil po štvrtom Golfe relatívne robustnú konštrukciu, karoséria je možno ešte o niečo pevnejšia a robustnejšie. V nárazových testoch organizácie Euro NCAP získal tento model v roku 2000 štvorhviezdičkové hodnotenie, čo je slušný výsledok. Ochrana posádky bude však vzhľadom k veku a veľkosti auta dnes už len priemerná.
Praktickosť
VW New Beetle rozhodne nikdy nemal byť praktickým autom. Prednosť pred účelnosťou tu jednoznačne dostal štýl a to sa prejavuje na obstavaní a využití vnútorného priestoru. Vpredu je všetko v poriadku, vzadu je však málo miesta nad hlavou a v batožinovom priestore zostáva iba 209 litrov miesta tak pri uzatvorenom variante, ako pri kabriolete.
Komfort
Istý podvozok pôvodom z Golfu sa aj v Beetle vyznačuje vysokou úrovňou komfortu. Tlmenie nerovností je isté, podobne ako Golf aj Beetle žehlí vozovku s gráciou automobilov o mnoho väčších a drahších.
Prevádzkové náklady
Vzhľadom k tomu, že New Beetle používa preverenú techniku štvrtého Golfa, sú prevádzkové a servisné náklady priaznivé. Zohnať náhradné diely za rozumnú cenu nie je problém, rovnako tak servisné úkony samotné nie sú príliš nákladné. Beetle má však väčšinou silnejšie motory s trochu vyššou spotrebou než Golf.