Prečo kúpiť |
---|
Priestornosť a praktickosť Široká ponuka verzií Istý a komfortný podvozok Úsporné vznetové motory |
O vozidle
Volkswagen u tradičného modelu strednej triedy Passat volí vcelku zaujímavú stratégiu obmeny generácií. Passat necháva žiť relatívne dlho s tým, že nový model je väčšinou výraznejším faceliftom predchádzajúcej generácie a až ďalší typ je technicky nový. To je aj prípad modelu Passat B5.5, ktorý bol predstavený koncom roka 2000 čoby modelový ročník 2001. Ide vlastne o facelift predchádzajúcej verzie B5 pôvodom z roku 1996. Tá vtedy prišla s veľmi moderným dizajnom, ktorý o rok neskôr trochu napodobnila druhá generácia Audi A6. Preto boli retuše novej verzie len kozmetické, na vydarenom elegantnom automobile prílišná premena nebola nutná. Viac zmien sa preto odohralo v technickej oblasti.
Zmeny boli na prospech veci, pretože napríklad predná náprava pôvodného vozidla bola vyhlásená svojou biednou trvanlivosťou. Po modernizácii sa situácia vylepšila, a i tak patrí predná náprava k problematickým miestam vozu, navyše výmena hliníkových ramien nie je ani dnes úplne lacným servisným úkonom. Inak platí Passat za vcelku trvanlivý a spoľahlivý automobil. Ako u každého obľúbeného auta je lepší starostlivejší výber automobilu. Passat často slúžil ako služobné vozidlo obchodných zástupcov, taxikárov a ďalších profesií, čo znamená, že nájsť kus s nízkym počtom najazdených kilometrov je trochu ťažšie. Na druhú stranu môžu zákazníci vyberať z nepreberného množstva možností. K dispozícii sú karosárske varianty sedan a kombi, pohon predných alebo všetkých kolies a široká paleta benzínových a naftových motorov. Diesely sú celkovo obľúbenejšou stálicou, a istou voľbou je motor 1.9 TDI, dobré je vyhnúť sa najslabšiemu variantu s výkonom 66 kW, ktorá má s autom veľa práce. To sa prejavuje na nevalnej dynamike a v podstate rovnakej alebo aj vyššej spotrebe ako u silnejších prevedení. Zaujímavou voľbou môžu byť tiež vznetové šesťvalce s výkonom 110 alebo 132 kW. Lepšie je silnejšie prevedenie, ktoré netrpí prílišným turboefektom. Z benzínových motorov je lepšie vynechať trochu archaický atmosférický dvojliter ako aj novú dvadsaťventilovú tisícosemstovku. Naopak preplňovaná verzia 1.8 Turbo je takmer ideálnou motorizáciou. Má vcelku priaznivú spotrebu a autu prepožičiava solídnu dynamiku. Passat môže mať pod kapotou aj motory s väčším množstvom valcov, päťvalec 2.3 VR5 a šesťvalec 2.8i, tie sú ale vzácnejšie. Skutočnou raritou je potom osemvalec W8, ktorý sa do Passatu montoval v rokoch 2001 – 2004. U ťažkého motora je potrebné dávať osobitý pozor na stav prednej nápravy a počítať s tým, že bude servisne náročnejšie.
Výbava
Vzhľadom k zaradeniu do strednej triedy možno počítať s dobrou základnou výbavou, v ktorej nechýba množstvo bezpečnostných prvkov. Pri základných motorizáciách predávaných len v najnižších stupňoch výbavy však môžu chýbať niektoré komfortné prvky, na druhú stranu takéto autá nebývajú príliš obvyklé.
Design
Passat B5.5 je elegantný automobil vyvážených proporcií. Dizajn bez výstrelkov pôsobí aj dodnes moderným, napriek tomu však distingvovaným dojmom. Tejto generácii Volkswagenu strednej triedy nie je možné uprieť určitú optickú ľahkosť. Passat je veľmi bežný automobil, ktorý nebudí pozornosť, čo opäť môžeme zaradiť k jeho prednostiam.
Spotreba
Vznetové motory Volkswagenu sú nízkou spotrebou doslova preslávené. A Passat ich môže mať pod kapotou niekoľko, od klasických štvorvalcov 1.9 TDI, cez dosť poruchový 2.0 TDI až po šesťvalec 2,5 TDI. Spotreba je prednosťou každého z nich, len najslabší variant so 66 kW má s autom viac práce, a v praxi tak veľa paliva neušetrí. To platí aj pre základnú benzínovú 1.6. Naopak lákavou voľbou je 1.8 turbo, ktorá prepožičiava vozidlu dobrú dynamiku a pritom sa s ňou dá jazdiť s priaznivou spotrebou.
Jazdné vlastnosti
Volkswagen Passat nikdy nebol žiadnym športovým vozidlom a to sa prejavuje aj na naladení podvozka. Ten má skôr plavnejší charakter, zostáva však primerane istý a tuhý. Passat je ideálny diaľničný expres, napriek tomu však nestráca obratnosť aj na okreskách, u vznetových motorov je však potrebné počítať s výraznejšou nedotáčavosťou.
Bezpečnosť
Volkswagen Passat piatej generácie získal v nárazových testoch Euro NCAP v roku 1997 len trojicu hviezd s priemernými výsledkami crash testov. Vylepšený model B5.5 z roku 2001 už dosiahol ďaleko bežnejšie štvorhviezdičkové hodnotenie, a to predovšetkým vďaka konštrukčným zmenám, ktoré znížili úroveň deformácie a zlepšili funkčnosť zadržiavacích systémov. Aj preto je vylepšený Passat rozumnejšou voľbou než pôvodný model B5.
Praktickosť
Priestorný a praktický, tak sa dá stručne charakterizovať interiér Passatu. A to aj navzdory tomu, že jeho batožinový priestor rozhodne netrhá objemové rekordy. Sedan pojme 475 litrov a kombi 495 litrov batožiny. To sú dostačujúce hodnoty. Pozor však na verzie s pohonom všetkých kolies, tie odvezú "len" 400 litrov batožiny. Cestujúci majú vo všetkých prípadoch miesta dosť, dlhý rázvor je veľkorysý aj k cestujúcim na zadných sedadlách.
Komfort
Veľa miesta pre posádku, plavný podvozok a vcelku bohatá výbava sú prednosť i Passatu. Vozidlo sa po ceste elegantne nesie a rozmaznáva posádku. Tej bude vyhovovať aj dobrá ergonómia. Faceliftovaný model B5.5 dostal do interiéru príjemnejšie a trvácnejšie materiály, čo znamená luxusnejší pocit z pobytu vo vozidle, a tiež dlhšiu trvanlivosť jednotlivých dielov.
Prevádzkové náklady
Volkswagen Passat je bežný automobil, s ktorým si poradí široká servisná sieť. Vzhľadom k slušnej spoľahlivosti nie sú servisné náklady príliš vysoké, výraznejším výdavkom však môže byť oprava prednej nápravy alebo výmena turbodúchadla u preplňovaných motorov. Na stav turba je tak dobré dať pri kúpe pozor. Spotreba väčšiny motorizácií je priaznivá.