Prečo kúpiť |
---|
Spoľahlivosť Výborné spracovanie Elegantný vzhľad Dobré jazdné vlastnosti Komfort odpruženia |
O vozidle
Štvrtá generácia Volkswagenu Polo je vnímaná ako prémiovejšia alternatíva k českej Škode Fabia. Niekoho prekvapí, že Polo s rovnakou technikou ako malá škodovka, dorazilo na trh až o takmer tri roky neskôr, celkovo je tak štvrtá generácia malého VW mladšia jazdenka než prvá Fabia. Auto bolo vyrábané v dvoch prevedeniach - do roku 2005 s dvojitými guľatými čelnými svetlometmi, v roku 2005 prišiel facelift, ktorý zaviedol veľkoplošné jednodielne svetlomety a tvár vozidla celkovo priblížil vtedajšej podobe modelu Golf. Okrem toho označenie zmenšený Golf býva Polu prisudzované veľmi často a tomu zodpovedajú aj očakávania. A auto ich väčšinou splní. Medzi malými automobilmi patrí Polo k tým nadpriemerne komfortným a veľmi dobre spracovaným, kvalitne odvedená práca sa prejavuje v solídnej spoľahlivosti vozidla. Ale je potrebné počítať s vyššou cenou, ktorá odzrkadľuje nielen značku a vyššie popísané vlastnosti, ale tiež fakt, že vzhľad auta starne v rámci triedy nadpriemerne pomaly. Polo tak vyzerá elegantne aj po dlhej dobe.
Motorová paleta Pola je veľmi podobná tej u Fabie. Základom sú teda trojvalce 1,2 litra, ktoré sú na pohon Pola vcelku slabé. To sa prejavuje nielen na výslednej spotrebe, ale aj celkovej životnosti agregátu. Spotreba je podobne ako u Fabie prijateľná v mestskom a prímestskom režime, ako náhle sú však po motore vyžadované vyššie výkony, rýchlo rastie prísun paliva. Na diaľnici tak malý trojvalec spotrebuje aj podstatne viac paliva ako silnejšie a objemnejšie jednotky. Ak motor často pracuje blízko maxima svojich možností, výrazne sa opotrebováva a na to je potrebné dať u ojazdených exemplárov pozor. Podobne ako u Fabie aj pre VW Polo je vhodnejšia pohonná jednotka atmosférická tisícštyristovka, ktorá je však na trhu ojazdených vozidiel ďaleko menej častým úkazom, podobne ako silnejšie tisícšesťstovky alebo preplňovaný motor 1.8 Turbo pod kapotou verzie GTI. Aj u tej je potreba dať si väčší pozor na celkový stav vozidla a jeho opotrebovanie. Okrem verzie GTI bola k dispozícii aj verzia CrossPolo s oplastovaním a zvýšenou svetlou výškou. Zaujímavou alternatívou môžu byť vznetové motory. Pre základné 1.9 SDI opäť platí, že veľa sily neponúkne, trojvalec 1.4 TDI je zase povestný svojím rachotivým zvukom a vibráciami. Skvelý 1.9 TDI na Polo s dosť vysokým výkonom 74 kW alebo dokonca aj 96 kW býva vzácny.
Výbava
Hoci mohlo mať Polo o niečo lepšiu výbavu ako Fabia, v čase jeho vzniku neboli v danej triede rôzne technické vymoženosti bežným prvkom. Vcelku tak môžeme úroveň výbavy považovať za priemernú, nenájdeme tu žiadne vysoko nadštandardné prvky.
Design
Štvrtá generácia Volkswagenu Polo je tak trošku autom dvoch tvárí, každá z nich mu pritom veľmi pristane. Do faceliftu v roku 2005 má Polo trochu individualistickejší výraz, ktorý mu prepožičiavajú dvojité okrúhle svetlomety. Potom sa dizajn posunul viac ku konzervatívnym linkám a Polo tak zapadlo do vtedajšej modelovej rady Volkswagenu. Obe verzie sa vyznačujú nadčasovým vzhľadom.
Spotreba
Polo sa dá najčastejšie zohnať s trojvalcovými motormi s objemom 1,2 litra, ktoré sú ale na pohon auta vcelku slabé. To má za následok zvýšenú spotrebu pri vyšších nárokoch na dynamiku. Jazda po diaľnici je pre takto motorizované Polo nevhodná. Ďaleko lepšie sú tisícštyristovky, ktoré dokážu byť v skutočnosti úspornejšie. Preslávené nízkou spotrebou sú vznetové motory. Hrubý trojvalec 1.4 TDI vie byť najúspornejší, motory 1.9 TDI dokážu k nízkej spotrebe pridať aj veľmi dobrú dynamiku.
Jazdné vlastnosti
Polo štvrtej generácie dostalo rovnakú techniku podvozku, ako už predtým prvá Škoda Fabia. Tá bola vyhlásená svojimi skvelými jazdnými vlastnosťami, ktoré VW Polo podedil a pridalo k nim ešte trochu komfortu navyše. Vedenie náprav je veľmi isté a v zákrutách dlho odoláva podvozok nedotáčavosti. Dodnes patria jazdné vlastnosti Pola v rámci triedy k tomu lepšiemu.
Bezpečnosť
Rovnako ako Fabia získalo aj Polo krátko po svojom vzniku štyri hviezdičky v nárazových testoch Euro NCAP. Podobne platí, že čas vzniku auta znamená, že tie najprísnejšie požiadavky v oblasti bezpečnosti Polo nie je schopné dnes splniť, robustná konštrukcia a isté jazdné vlastnosti však znamenajú solídnu bezpečnosť.
Praktickosť
Hoci to tak občas býva, nie sú autá segmentu B vhodné ako rodinné vozidlá. V rámci svojej triedy sa ale Polo zaraďuje k celkom praktickým autám, napríklad batožinový priestor s objemom 270 litrov patrí k nadpriemeru. Cestujúci na zadných sedadlách ale nad množstvom miesta rozhodne jasať nebudú. Skôr mestskému využitiu auta zodpovedá aj to, že Polo je možné zohnať i v menej praktickej trojdverovej verzii.
Komfort
Po Fabii zdedilo Polo istý podvozok, ktorý je však naladený na trochu väčší komfort. Pri cestovaní vo dvojici si tak môže posádka na danú triedu užívať nadpriemerné pohodlie. Ďalší pasažieri si už ale toľko pohodlia neužijú, predovšetkým kvôli obmedzenému množstvu miesta. Komfort posádky zvyšuje aj výbava vozidla, ktorá je o niečo lepšia ako u Fabii.
Prevádzkové náklady
Volkswagen Polo je trochu luxusnejšou alternatívou ku Škode Fabia, a hoci s ňou zdieľa širokú škálu dielov, môžu byť náklady na niektoré opravy mierne vyššie ako u škodovky. Na druhej strane sa môže Polo chváliť snáď ešte lepším dielenským spracovaním a o niečo väčšou spoľahlivosťou, čo by mohlo určité zvýšenie výdavkov vyvážiť. S vhodnými motormi je Polo tiež úsporným automobilom.