Prečo kúpiť |
---|
Dobrý vnútorný priestor Variabilita Úsporné turbodiesely Komfort odpruženia |
O vozidle
Až v roku 2003 sa automobilka Volkswagen rozhodla odpovedať na veľmi úspešné kompaktné MPV Scénic od Renaultu. V tej dobe sa už dostávala na trh druhá generácia Scénicu, VW ale pripravil svoj premiérový model Touran. Ten sa vyznačuje veľmi konzervatívnym dizajnom a variabilným a priestorným interiérom spolu s úspornými turbodieselami. To v podstate platí aj pre modernizované prevedenie, ktoré v roku 2006 dostalo čelné svetlomety, ktoré boli vtedy pre VW typické, s komplikovanejším tvarom. Auto ťaží z veľmi dobrého imidžu značky Volkswagen, spracovanie i spoľahlivosť sú vysoko nad priemerom triedy. Veľmi dobrá je aj ponuka vnútorného priestoru, Touran sa dodával vo verziách s piatimi alebo siedmimi sedadlami. Častejšie na trhu ojazdených vozidiel narazíme na klasické päťmiestne prevedenia, ostatne to sedemmiestne nie je príliš praktické. V tomto usporiadaní totiž auto nepojme prakticky žiadnu batožinu, je to teda len riešenie pre občasnú prepravu väčšieho množstva ľudí. Aj preto si málo zákazníkov za tretí rad sedadiel priplácalo. Ak tu je, dá sa pochopiteľne zložiť alebo vybrať, takže o celkovú prepravnú kapacitu neprídete. A Touran toho uvezie naozaj veľa. Batožinový priestor v päťmiestnom usporiadaní má totiž obrovský objem 695 litrov a pritom sa nikto na sedadlách vo vnútri vozidla rozhodne nebude tiesniť. Jazdným prejavom je Touran prvej generácie, založený na technike piateho Golfu (podvozok priniesol Touran práve ako prvý), komfortné auto, od danej kategórie nemožno ani očakávať snahu o čokoľvek iné. Celkovo je Touran vyhľadávaným vozidlom svojej kategórie, ale na rozdiel napríklad od Golfu si nevedel vydobyť pozíciu etalónu.
Touran sa na trhu objavil s radom motorov, paleta sa navyše v priebehu života modelu striedala. Zážihové motory mnoho nadšenia nevzbudia. Základná tisícšesťstovka s výkonom 75 kW dostačuje tak akurát a vzhľadom k prepravnej kapacite auta môže byť príliš slabá, silnejší motor 1.6 FSI s 85 kW má zase vyššiu spotrebu. Dvojliter FSI je na tom podobne, ale aspoň prináša solídny výkon 110 kW. Pozor si treba dať na motory 1.4 TSI, ktoré sa tu objavili vo verziách s výkonom 103, 110 (verzia s pohonom na CNG) a 125 kW. Tieto motory sú síce pre pohon Touranu skvelo dimenzované, ako už ale dnes vieme, trápia ich problémy s rozvodovou reťazou a jej preskakovaním.
Výbava
Volkswageny od doby vzniku Touranu nemávajú v základných verziách ktovieako bohatú výbavu. Na druhej strane obľúbené prevedenia s motormi TDI už väčšinu bežne požadovaných prvkov majú, takže celkovo možno hovoriť o dobrej úrovni výbavy ojazdených vozidiel.
Design
Volkswagen Touran je veľmi konzervatívne tvarovaný automobil, ak máme byť úprimní, veľa krásy práve nepobral. Dizajn je jednoduchý a aj napriek konzervatívnej linke pôsobí dnes už trochu zastaraným dojmom. Účelnosť tu jednoznačne dostala prednosť a medzi kompaktnými MPV nájdeme určite krajšie autá.
Spotreba
Benzínové motory TSI a aj základná tisícšesťstovka dokážu jazdiť úsporne, samozrejmá je nízka spotreba turbodieselov. Lenže motory TSI sú tiež dosť podmienené jazdným štýlom, tisícšesťstovka zase zaťažením a jej verzia FSI v praxi nie je úsporná. Turbodiesely sú tak rozumnou voľbou.
Jazdné vlastnosti
Touran prvej generácie preberá techniku od VW Golf piatej generácie, podvozok z Golfu mu tak dodáva isté a čitateľné jazdné vlastnosti. Avšak vzhľadom k vyššej stavbe je nutné počítať s väčšími náklonmi karosérie.
Bezpečnosť
Nárazové testy Euro NCAP si Touran v podstate prešiel dvakrát. Najprv krátko po uvedení do predaja získal štvorhviezdičkové hodnotenie, automobilka VW potom pridala do výbavy pripomínač nezapnutých pásov, čo v opakovanom hodnotení už stačilo na zisk piatich hviezdičiek. Štrukturálne sa však autá nelíšia a tak je úroveň ochrany posádky v obidvoch prevedeniach totožná, teda dobrá.
Praktickosť
Volkswagen Touran sa vyznačuje vysokou úrovňou praktickosti. Auto môže mať aj sedem sedadiel, v tejto konfigurácii však neodvezie žiadnu batožinu. V päťmiestnom usporiadaní (sedačky možno vybrať) pojme batožinový priestor ohromujúcich 695 litrov nákladu. Aj cez veľkú prepravnú kapacitu nájdeme v triede i o niečo praktickejších konkurentov, ktorí vedia viac čarovať so sedadlami, priestornosť Touranu je však veľmi dobrá.
Komfort
Malé MPV Volkswagenu je orientované predovšetkým na pohodlie a zodpovedá tomu nielen ponuka vnútorného priestoru, ale aj naladenie podvozka a celkový cestovný komfort. Ten je na veľmi dobrej úrovni, treba len v zákrutách počítať s tým, že sa vozidlo bude viac nakláňať. Interiér auta pôsobí na Volkswageny tradične hodnotne.
Prevádzkové náklady
Volkswagen Touran je mechanicky vcelku spoľahlivý automobil, ktorý však môžu občas potrápiť motory. Jednotky TSI majú problémy s remeňom, dvojlitrová TDI viacero rôznych nešvárov. Voľbou jednotiek 1.9 TDI sa dá väčšine problémov vyhnúť a aj vďaka ich nízkej spotrebe tak možno získať prevádzkovo vcelku nenáročný automobil.