Prečo kúpiť |
---|
Veľký vnútorný priestor Skvelé vznetové motory Odolný a istý podvozok Široká ponuka verzií Skvelý motor 2.5 TDI Bohatá výbava |
O vozidle
Volkswagen Transporter T4 je obľúbený neúnavný pracant a priestranná rodinná dodávka. Už štvrtá generácia úžitkového a veľkopriestorového Volkswagenu prišla v roku 1990 po prvýkrát so zásadnou zmenou koncepcie. Doteraz mali totiž všetky tri generácie menej praktickú koncepciu s pohonom zadných kolies a motorom vzadu. T4 dostala motor dopredu naprieč a pohon predných kolies, k tomu sa navyše pridalo aj veľmi moderné a na úžitkový voz vcelku neobvyklé riešenie podvozku. Lichobežníková náprava vpredu s odpružením, pozdĺžnymi torznými tyčami a zadná kyvadlová uhlová náprava so šikmou osou kývania totiž vozu priniesla nebývalo dobré jazdné vlastnosti. Celkovo sú riešenia navyše veľmi trvanlivé. Moderný a priestorný interiér je dodnes veľkou prednosťou auta, hoci vzhľadom na vek je tu rovnako ako u mechanických častí potreba počítať často s veľkou mierou opotrebovania. Transporter už v generácii T4 môžeme stretnúť aj pod niekoľkými ďalšími názvami. Pôvodné označenie typicky označuje čisto úžitkovú verziu, u ktorej škála prevedení siaha od dodávok a pick-upov až po minibusy. Verzia s názvom Multivan je naopak skôr luxusnejšie MPV, Caravelle je niečo medzi a pohodlie jednotlivých cestujúcich vymieňa za väčší počet miest. Verzia California je potom cestovným obytným vozom.
Transporter T4 bol od počiatku dodávkovým vozidlom s veľmi modernou koncepciou, nevýhodou modelu však bola pomerne chabá ponuka motorov. Išlo o štvor a päťvalce s neveľkým výkonom. Základom bol dvojliter staršej koncepcie s výkonom biednych 63 kW, nasledoval päťvalec 2,5 litra s výkonom 81 kW (po roku 1996 85 kW). Kým štvorvalec nestačí dynamikou, päťvalec má zase vysokú spotrebu. Vznetové motory zastupoval päťvalec 2,4 litra s výkonom 57 kW, ktorý sa vyznačuje veľmi dlhou životnosťou. Pozor však treba dávať na stav rozvodov. Lepšie je hľadať modernizovanejšie verzie T4 vyrábané po roku 1995. Tá priniesla podstatne lepšie pohonné jednotky a tiež možnosť zvoliť verziu s pohonom všetkých kolies. Pod kapotu sa dostal skvelý vznetový päťvalec 2.5 TDI. Pôvodná verzia má výkon 75 kW, v roku 1998 bola paleta rozšírená ešte o slabšie prevedenie so 63 kW a naopak aj o výkonnú verziu so 111 kW. Modely s najsilnejším turbodieselom sú dnes najvyhľadávanejšie. Silnou benzínovou alternatívou sa stal šesťvalec VR6, ktorý mal výkon 103 kW, po modernizácii v roku 2000 dokonca 150 kW. Motor však rozhodne nie je úsporný a je nutné dať si pozor na stav rozvodov, ktoré sú riešené reťazou.
Výbava
Transporter T4 mohol byť predovšetkým vo verziách Caravelle a Multivan vybavený v podstate tak, ako bežný osobný automobil tej doby. To znamenalo, že v tejto oblasti dodávkových vozidiel a veľkokapacitných MPV mal výrazný náskok nad konkurenciou a tak sa dajú zakúpiť výborne vybavené vozidlá, ktoré uspokoja aj dnešné nároky.
Design
Volkswagen Transporter T4 je koncepčne moderný dodávkový automobil s veľmi jednoduchým a účelným dizajnom, ktorý veľmi nezostarol. Obzvlášť lepšie vybavené autá mladších ročníkov majú elegantnú vizáž. Na druhú stranu je T4 dôkazom, že u úžitkových dodávok s veľkou plochou bokov nie je príliš veľa miesta pre vyspelý dizajn.
Spotreba
Problémom T4 bola spočiatku výroby veľmi chabá ponuka pohonných jednotiek, ktoré navyše neboli príliš úsporné. V podstate všetky zážihové motory (aj VR6 po modernizácii) sú na palivo veľmi náročné a ani základný diesel sa nemôže s modernejšími súpermi rovnať. Dobrú spotrebu tak vykazuje iba motor 2.5 TDI.
Jazdné vlastnosti
Na dodávkový automobil má Transporter T4 veľmi solídne jazdné vlastnosti. Je to dané viac-menej neobvyklým technickým riešením prednej aj zadnej nápravy, ktorá navyše v reáli preukázala aj veľmi dobrú trvanlivosť. Od dodávkového auta nemožno očakávať akékoľvek športové správanie, ale T4 je jazdne istý a spoľahlivý.
Bezpečnosť
Oproti starším Transporterom je T4 v oblasti bezpečnosti doslova revolúciou. Z koncepcie s motorom i pohonom vzadu a vlastne nulovými deformačnými zónami vpredu totiž patrili staršie transportery k vozidlám, v ktorých nebolo radno nabúrať. Koncepcia „všetko vpredu“ u T4 výrazne vylepšila bezpečnosť, auto dostalo deformačné zóny a postupne se lepšila aj bezpečnostná výbava.
Praktickosť
Schopnosť pojať náklad je u T4 až neuveriteľná. Je jasné, že u jednoducho a účelne tvarovanej karosérie bude využitie priestoru perfektné. T4 však výborne poslúži v mnohých situáciách, či už ako pohodlný prepravca pre veľké rodiny, alebo ako sťahovák s veľmi slušnou kapacitou. Na výber je celý rad verzií a prevedení a interiér vozidla je skvele variabilný.
Komfort
Obrovský vnitřní prostor je hlavní výhodou T4, navíc se k tomu přidává velká variabilita interiéru a řada nabízených verzí. Některé z nich dovedou posádku hýčkat opravdu bohatou výbavou, která do té doby neměla u dodávkových vozů obdoby. Velmi dobrý je i samotný jízdní komfort.
Prevádzkové náklady
Volkswagen Transporeter T4 je spoľahlivé a veľmi trvanlivé vozidlo, ak navyše zvolíte ako pohonnú jednotku turbodiesel 2.5 TDI, bude rozumná aj spotreba. Vzhľadom k popularite auta nie je problém s jeho servisom, či už z hľadiska dostupnosti náhradných dielov alebo kvalifikovaných opravárov.