Prečo kúpiť |
---|
Veľký vnútorný priestor Skvelé vznetové motory Odolný a istý podvozok Široká ponuka verzií Bohatá výbava |
O vozidle
V roku 2003 prišla na trh už piata generácia obľúbeného dodávkového automobilu Volkswagen Transporter. Univerzálny pracant opäť cieli nielen na firmy a živnostníkov, ale aj na cestovateľov a veľké rodiny. Tým bude vyhovovať celkovo civilizovanejšie vyhotovenie auta. V niektorých prevedeniach a úrovniach výbavy Transporter T5 ponúka prakticky rovnaké vymoženosti ako bežné osobné autá. Opäť platí, že T5 sa ponúka v skutočne neprebernom množstve verzií. Základom je klasický úžitkový Transporter, ktorý sa dá zohnať ako obyčajná dodávka, dodávka so zvýšenou strechou, dodávka s vyberateľnou druhou radou sedadiel a oknami, pick-up (aj s dvojitou kabínou), s kabínou na zabudovanie ľubovoľnej nadstavby alebo v presklených verziách pre prepravu až deviatich osôb (aj v predĺženej verzii).
Caravelle je verziou zameranou predovšetkým na prepravu osôb a oproti úžitkovým variantom má podstatne lepšiu výbavu, ktorá ho približuje k osobným vozidlám. Maximom je opäť deväť sedadiel. Multivan je najluxusnejšie vyhotovenie, ktoré má jednotlivé sedadlá ako samostatná kreslá so širokými možnosťami posuvu. Interiér prevedenia Multivan je tak mimoriadne variabilný, so až siedmimi sedadlami. Špičková je aj výbava tejto verzie.
Ponuka motorov sa v podstate nelíši od predchádzajúcej verzie, avšak paleta bola veľmi obmenená, najviac sa líši u modelov pred a po facelifte (došlo k nemu v roku 2009). Úplným základom je v oboch prípadoch dvojliter s 85 kW, ktorý nie je pre pohon veľkého a ťažkého auta príliš vhodný. Druhou benzínovou alternatívou bola najprv posledná verzia legendárneho motora VR6 s objemom 3,2 litra a výkonom 173 kW. U neho je zase spotreba naozaj vysoká. Po modernizácii sa pod kapotou objavil preplňovaný dvojliter TFSI, ktorý ponúkne slušných 150 kW a podstatne nižšiu spotrebu. Hoci je asi najlepšou benzínovú voľbou, ani tento motor nie je vyhľadávaný. Dôvod je viac-menej jasný, pod kapotou Transporteru T5 možno mať výborné turbodiesely. Pred modernizáciou boli základom jednotky 1.9 TDI-PD s výkonom 62 alebo 75 kW, po facelifte ponúkli rovnaký výkon dvojlitre TDI so vstrekovaním Common Rail. Na vrchole boli do roku 2009 päťvalcové motory 2.5 TDI s 96 alebo 128 kW. Tie sú pre Transporter T5 asi najlepšou voľbou, majú dostatok sily a priaznivú spotrebu. Po modernizácii však päťvalce z ponuky zmizli a o pohon sa starajú už len štvorvalce. Okrem základných verzií sú tu aj varianty s výkonom 84, 103 a 132 kW. Aj tie sa môžu pochváliť priaznivou spotrebou a slušnou dynamikou.
Výbava
Pri základných dodávkových variantoch sa s príliš bohatou výbavou vlastne ani nedá počítať, naopak u verzií civilnejších je výbava podstatne lepšia a u verzie Multivan môže byť naozaj veľmi bohatá. K dispozícii sú takmer všetky komfortné prvky a po facelifte v Multivane je možná dokonca aj dvojspojková prevodovka DSG.
Design
Transporter T5 sa so svojimi základnými tvarmi v podstate nijako nelíši od predchádzajúceho prevedenia T4, len dostal celkovo modernejšie poňatie, ktoré jeho vzhľad približuje bežným osobným vozidlám značky Volkswagen. Tento trend je ešte výraznejší u verzie po modernizácii.
Spotreba
Výborné turbodiesely zaisťujú Transporteru T5 veľmi dobrú spotrebu. Základné, trochu slabšie, prevedenie je lepšie vynechať – pri zaťažení rastie jeho spotreba. Silnejšie verzie sú na tom lepšie, poradia si aj s plne naloženým automobilom. Vzhľadom k vysokej úžitkovej hmotnosti je však dobré počítať s tým, že spotreba naloženého vozu sa bude od tej pri jazde s prázdnym dosť líšiť.
Jazdné vlastnosti
Výborné turbodiesely zaisťujú Transporteru T5 veľmi dobrú spotrebu. Základné, trochu slabšie, prevedenie je lepšie vynechať – pri zaťažení rastie jeho spotreba. Silnejšie verzie sú na tom lepšie, poradia si aj s plne naloženým automobilom. Vzhľadom k vysokej úžitkovej hmotnosti je však dobré počítať s tým, že spotreba naloženého vozu sa bude od tej pri jazde s prázdnym dosť líšiť.
Bezpečnosť
V nárazových testoch Euro NCAP získal Tranporter T5 veľmi slušný výsledok štyroch hviezdičiek. To dokazuje celkovú vyspelosť jeho konštrukcie. Vo výbave navyše môžeme nájsť aj naozaj špičkové bezpečnostné prvky ako napríklad hlavové airbagy. Pozitívom z hľadiska bezpečnosti je tiež veľmi dobrý výhľad z auta.
Praktickosť
Ešte väčšia karoséria než u predchádzajúceho prevedenia znamená ešte väčšiu prepravnú kapacitu. U Transporteru navyše netrpí ani batožinový priestor, ktorý je, aj vo verziách s tromi radmi sedadiel, obrovský. Variabilita interiéru u prevedenia Multivan je dotiahnutá k dokonalosti.
Komfort
Predovšetkým v prevedení Multivan ukazuje Transporter T5, ako veľmi sa môže vlastne dodávka priblížiť osobným vozidlám. Z Multivanu v podstate môže byť luxusná limuzína, v ktorej môžu prebiehať obchodné rokovania aj za jazdy. Výbava vozidla je na vynikajúcej úrovni a aj celkový cestovný komfort je veľmi nadpriemerný.
Prevádzkové náklady
Transporter T5 opäť patrí k spoľahlivým a veľmi trvanlivým vozom, ostatne jeho úžitková podstata je z tohto hľadiska určujúca. Autá vydržia veľmi vysoké nájazdy len s pravidelným servisom a výmenou spotrebných dielov, ktoré nemusia byť príliš drahé. So vznetovými motormi má zákazník istotu dobrej spotreby.