Prečo kúpiť |
---|
Atraktívny dizajn Dobrý jazdný komfort Kvalitné spracovanie Dobré odhlučnenie Agilné jazdné vlastnosti |
O vozidle
Volvo C30 znamenalo v roku 2006 rozšírenie ponuky švédskej automobilky smerom nadol. Vlastne išlo o prvé Volvo nižšej strednej triedy, a to aj napriek tomu, že sa v mnohom svojím poňatím a veľkosťou vyrovná staršiemu atraktívnemu modelu 480 – prvému Volvu s pohonom predných kolies. Lenže vtedy sa 480 etablovaným automobilovým triedam vymykala a na tú kompaktnú bola príliš veľká a netradičná, dnes je C30 jej jasným zástupcom. Ovšem veľmi netypickým. Volvo sa totiž rozhodlo, že nebude v podobe C30 ponúkať rodinný hatchback, je to skôr štýlové skoro-kupé so zameraním na mladšiu klientelu, poväčšine bez záväzkov. Model C30 je tak k dostaniu výhradne v trojdverovom prevedení s netypickým kompletne preskleným zadným vekom batožinového priestoru. Jeho prístupnosť je teda horšia než v prípade klasických hatchbackov, avšak ako sme už spomínali, praktickosť nebola pri príprave C30 vôbec medzi prioritami. Aj napriek tomu zasluhuje z hľadiska ponuky miesta pre cestujúcich C30 vcelku pochvalu, ani vzadu sa pasažieri tiesniť nebudú – ale musia byť naozaj najviac dvaja, trojicu cestujúcich zadná lavica nepojme. To je ďalší dôkaz odlišného poňatia C30.
Z dnešného hľadiska už možno dynamická karoséria C30 tak neprekvapí, ale v čase vzniku išlo bez pochyby o najdynamickejšie a najatraktívnejšie vozidlo značky, až neskôr preberali dynamické tvary ďalšie modely. Aj keď vozidlo vzniklo v roku 2006, a jeho dizajn dokonca vychádza zo štúdie uvedenej v roku 2001, dodnes pôsobí C30 v nižšej strednej triede veľmi dynamicky, lákavo a atraktívne. Je to po vzhľadovej stránke jeden z najvydarenejších zástupcov svojej kategórie, a aj preto je C30 tak obľúbený automobil. S exteriérom vcelku ladí aj prevedenie interiéru, ktoré je síce podľa typických štandardov Volva trochu jednoduchšie než lákavé krivky zovňajšku, ale kvalitou spracovania sa rozhodne nemá za čo hanbiť. Dosť netypická je stredová konzola, za ktorou je voľný priestor – môže slúžiť na odkladanie predmetov a zvyšuje vzdušnosť interiéru. Dôkazom veľkého dôrazu na bezpečnosť aj pri najmenšom modeli značky je veľmi hlboká palubná doska – cestujúci vpredu tak sedí veľmi ďaleko od čelného skla, respektíve jeho spodnej hrany. Celkovo je posed v C30 až nečakane športový, sedí sa pekne nízko v dobre anatomicky tvarovaných sedadlách. Aj jazdné vlastnosti sú vcelku agilné, na druhú stranu nedosahujú kvalít niektorých športovejšie zameraných súperov. Horšia trakcia prednej nápravy aj výraznejšia nedotáčavosť predovšetkým vznetových variantov sú drobnými nedostatkami C30.
Technika C30 vychádza z Fordu Focus, no pod kapotou nájdeme mix motorov z rôznych dielní. Základom je tisícšesťstovka s výkonom 74 kW z dielní Fordu, ktorá sa vyznačuje spoľahlivosťou a relatívne rozumnou spotrebou, no jej dynamické schopnosti veľmi zaostávajú za výzorom auta. Na druhú stranu pre typické použitie C30 ako štýlového mestského auta agregát plne dostačuje. Benzínová tisícosemstovka má potom výkon 92 kW a dvojliter 107 kW, oba agregáty sú menej časté a patria k smädnejším verziám. Paletu benzínových motorov uzatvárajú dva päťvalce – atmosférický 2,4i s výkonom 125 kW od Volva a preplňovaný 2,5 liter s výkonom 169 kW, ktorý poznáme napríklad aj z ostrejších modelov Fordu – motor ale opäť pochádza zo švédskych dielní. Turbodiesely potom majú prevažne pôvod vo Francúzsku, pri štvorvalcoch ide o agregáty, ktoré koncern Ford vyvinul v spolupráci s PSA. Tisícšesťstovka má výkon 80 kW, dvojliter dáva rovných 100 kW. Najsilnejším nafťákom je potom opäť päťvalec z dielní Volva. Motor 2,4 D5 má výkon 132 kW a solídnu jazdnú dynamiku aj spotrebu aj napriek tomu, že je výhradne kombinovaný s automatickou prevodovkou.
Výbava
Ak túžite po Volve C30, určite sa oplatí vyberať automobil, ktorý bude najlepšie vyhovovať vašim požiadavkám. Výbava jednotlivých áut sa totiž môže veľmi líšiť. Volvo si nechávalo priplácať aj za na prvý pohľad niektoré úplne samozrejmé prvky výbavy. Často tak môžete naraziť na chudobne vybavené kúsky, ako naopak na veľmi bohato, až luxusne vybavená autá.
Design
Aj po mnohých rokoch výroby patrí Volvo C30 ku vzhľadovo najatraktívnejším autám kompaktnej triedy. Pomáha tomu predovšetkým fakt, že od začiatku sa počítalo vlastne len s výhradne trojdverovým prevedením dynamických tvarov a praktickosť nebola prioritou. Atraktívne tvary môžu pripomínať niektoré staršie podobne koncipované modely švédskej značky – typ 480 alebo legendárne P1800.
Spotreba
Volvo C30 je k dispozícii s celkom širokou paletou motorov. Ako je pri prémiových značkách obvyklé, výrobca vynechal vyložene slabé varianty a dodáva autá s minimálne primeraným výkonom. Vo svojej kategórii patrí však C30 k mierne ťažším vozidlám, čo trochu krotí dynamiku a mierne zvyšuje spotrebu paliva. Aj tak sa ale dá s C30 jazdiť úsporne, ak zoženiete prevedenie C30 DRIVe s niekoľkými ekologickými úpravami, potom dokonca aj naozaj veľmi úsporne. Benzínové motory sú však pochopiteľne
na palivo náročnejšie.
Jazdné vlastnosti
Volvo C30 zdedilo podvozok po súčasnom Forde Focus, teda po jeho druhej generácii. Kvalitná a preverená technika dáva vozidlu veľmi agilné jazdné vlastnosti, ktoré však predsa len z hľadiska športového prejavu mierne za prémiovou špičkou zaostávajú. C30 je predovšetkým so vznetovými motormi trochu nedotáčavejšia, najsilnejšie prevedenia zase môžu mať problémy s trakciou prednej nápravy.
Bezpečnosť
Automobily značky Volvo tradične kladú vysoký dôraz na bezpečnosť posádky a C30 nie je výnimkou. Cestujúci to spoznajú už na robustnej konštrukcii v interiéri. V nárazových testoch Euro NCAP sa Volvo C30 objavilo hneď dvakrát, a v oboch prípadoch získal automobil päť hviezdičiek. Prvýkrát sa tak stalo v roku 2007 ešte podľa starších merítok, opakované testy sa konali v roku 2009 už podľa modernejších regulí. Dnes by päť hviezd C30 neobhájil len kvôli mierne horšej ochrane chodcov.
Praktickosť
Praktickosť rozhodne nie je akoukoľvek prednosťou C30. Auto zvezie iba štvoricu cestujúcich, viac nepojme. Batožinový priestor je horšie prístupný, vstupný otvor je na hatchback relatívne úzky, čo je dané netypickým tvarovaním zadku. Vysoko je aj prah, to zase kvôli tomu, že veko batožinového priestoru je kompletne tvorené sklom. Oficiálna hodnota objemu batožinového priestoru 233 litrov znie doslova tragicky, v praxi je však využiteľnosť lepšia. Štandardne možno batožinu vŕšiť aj nad úroveň hrany okien, batožinovému priestoru totiž chýba kryt, ktorý bol k dispozícii len za príplatok.
Komfort
Podvozok C30 poskytuje tak veľmi dobré jazdné vlastnosti, ako veľmi dobrý jazdný komfort. Cestujúci navyše ocenia nielen komfortné odpruženie, ale aj pohodlné a anatomicky dobre tvarované sedadlá, alebo celkovo kvalitne prevedený interiér. Pochvalu zasluhuje aj celkové odhlučnenie vozidla, ktoré je na veľmi vysokej úrovni.
Prevádzkové náklady
Pri vozidlách značky Volvo musíme tradične počítať s mierne vyššími prevádzkovými a servisnými nákladmi. A to platí aj pre C30, aj napriek tomu, že mnoho jeho techniky pochádza ešte od Fordu. Na druhú stranu je C30 vcelku spoľahlivý automobil, ktorý by nemal majiteľa príliš potrápiť, takže výdavky sa budú držať v prijateľných medziach.