




Prečo kúpiť |
---|
Cestovné komfort Pohodlné sedadlá Elegantný nadčasový dizajn Bohatá výbava Priestranný interiér Bezpečnosť |

O vozidle
Volvo S80 spôsobilo pri svojej premiére v roku 1998 ohromný rozruch. Práve týmto vozidlom sa totiž švédska automobilka prvýkrát po dlhej dobe odklonila od výrazných, jednoduchých hranatých tvarov svojich vozidiel a vydala sa cestou rafinovanejšie štylistiky. Z dnešného pohľadu je Volvo S80 príjemne konzervatívny a dobre vyvážený sedan vyššej strednej triedy, vo svojej dobe však budilo auto podstatne viac pozornosti, a na Volvo až nečakaným vzhľadom lákalo zákazníkov ešte viac než ďalší šokujúce auto toho istého ročníka, retro sedan Jaguar S-Type. Aj dnes S80 vzhľadom rozhodne neurazí, ešte lepšie na tom je tradične celkom konzervatívny, ale veľmi komfortný a kvalitatívne výborne riešený interiér. Ten zasluhuje pochvalu aj v mnohých ďalších disciplínach. Veľmi dobrá je aj ergonómia, snáď s výnimkou stredového panelu s množstvom tlačidiel. Aj priestoru je tu nadpriemerne veľa, S80 nad konkurentmi vyniká okrem iného aj nadštandardnou šírkou v oblasti ramien, ale aj v ostatných smeroch je na tom auto veľmi dobre. Sedadlá ponúkajú doslova kráľovské pohodlie, sú rozmerné a poskytujú telu skvelú oporu, navyše prispievajú k ochrane krčnej chrbtice pri prípadnej havárii. Bezpečnosť je ďalšou kapitolou, za ktorú si S80 vyslúži veľmi kladné hodnotenie. Veľký sedan je tiež nadpriemerne trvanlivý, a to aj napriek tomu, že veľa áut môže mať veľmi vysoké kilometrové prebehy. Však tiež S80 vo svojej dobe lákalo úspešných podnikateľov, ktorí si vozidlo kupovali pre svoje dlhé obchodné cesty. S vyšším nájazdom a tiež vyššou spotrebou motorov súvisia celkovo vyššie prevádzkové náklady veľkého sedanu Volvo.
S80 je predovšetkým komfortným autom, podvozok sa rozhodne neženie do žiadneho športovania, prináša však dostatočnú istotu a dobrú smerovú stabilitu. Ak narazíte na modely s príplatkovým aktívnym podvozkom Four-C, môžete si dovoliť aj ostrejší jazdný štýl, pritom toto riešenie zároveň zvyšuje cestovný komfort. Okrem modelov s pohonom predných kolies sú k dispozícii aj varianty s pohonom všetkých kolies, ktoré zabezpečuje medzinápravová spojka Haldex.
Pohonné jednotky Volva S80 sú ďalšou špecialitou vozidla, vzhľadom k použitej platforme ide totiž výhradne o päť-a šesťvalcové motory uložené vpredu naprieč. Táto konfigurácia sa podieľa na nadpriemernej ponuke miesta v interiéri, ale obmedzuje napríklad ponuku prevodoviek. Pri automate sa tak musíte uspokojiť len so štvorstupňovým ústrojenstvom. Základom ponuky motorov bol päťvalec 2,4 s výkonom 103 kW, jeho silnejšia verzia dostala 125 kW. Na niektorých trhoch sa dal dostať dvojlitrový preplňovaný päťvalec s výkonom 132 kW. Ďalej v S80 stretneme šesťvalec 2,9 litra s výkonom 147 kW, alebo preplňovaný päťvalec 2,5 T so 154 kW. Vrcholnou motorizaciou je prevedenie T6 s preplňovaným motorom 2,8 litra a výkonom 200 kW. Prakticky vo všetkých benzínových motoroch je treba počítať s vyššou spotrebou. Turbodiesely najprv zastupoval päťvalec Audi s výkonom 103 kW, neskôr bola táto jednotka nahradená päťvalcovým turbodieselom 2,4 litra priamo od Volva. Motor sa dodával v prevedeniach s výkonom 96 a 120 kW.
Výbava




Volvo S80 sa môže pochváliť aj veľmi dobrou úrovňou výbavy. Jednotlivé prevedenia sa od seba síce môžu dosť líšiť, ale všetky komfortné prvky ako elektrická výbava, klimatizácia a palubný počítač sú tu samozrejmosťou. Výnimkou nie je ani kožené čalúnenie interiéru a množstvo ďalších luxusných prvkov.
Design




Prvá generácia Volva S80 bola prvým novodobým Volvom, ktoré opustilo striktne hranaté a jednoduché tvary. Vo svojej dobe auto pôsobilo doslova revolučne, s odstupom času však oceníme vyvážené proporcie a celkovo elegantné tvary. Elegantný a hodnotne pôsobiaci je tiež interiér vozidla.
Spotreba




Spotreba paliva je pri Volve S80 skôr vyššia. Modely so vznetovými motormi síce vedia oproti benzínovým dosť ušetriť, ale z dnešného pohľadu sú predsa len trochu smädnejšie. Benzínové prevedenia potom vyžadujú naozaj vyšší prísun paliva, spotreba pod 10 litrov na 100 kilometrov je pri nich takmer nemysliteľná.
Jazdné vlastnosti




Podvozok Volva S80 nie je rozhodne určený pre ktovieaké športovanie, no jazdné vlastnosti sú celkom solídne. Auto veľmi dobre drží zvolenú stopu, a chová sa nezáludne, len nedotáčavosť je výraznejšia. Situáciu vie vylepšiť pohon všetkých kolies AWD, a tiež príplatkový podvozok Four-C, ktorý dáva vodičovi väčšiu kontrolu nad autom.
Bezpečnosť




Volvo tradične kladie na bezpečnosť svojich vozidiel veľký dôraz, a zisk štyroch hviezdičiek v nárazových testoch Euro NCAP bol v roku 2000 veľmi dobrým výsledkom. Z dnešného pohľadu sa S80 môže aj naďalej chváliť veľmi dobrou bezpečnostnou výbavou s celým radom airbagov, alebo pokročilou konštrukciou sedadiel, ktorá pri náraze chráni krčnú chrbticu.
Praktickosť




V interiéri Volva S80 má posádka viac než dostatok miesta, veľmi nadštandardná je predovšetkým šírka v oblasti ramien, takže cestujúci tu majú príjemné rozostupy. No batožinový priestor vozidla si veľa pochvál nevyslouží, jeho objem 422 litrov je podpriemerný.
Komfort




Vysoká úroveň cestovného komfortu je jednou z kladných stránok S80. Podvozok sa napriek nerovnosti nesie plavne, pokiaľ má auto príplatkový aktívny podvozok Four-C, tak naviac aj s veľkou istotou a bez dodatočných kolísaní. K úrovni komfortu prispieva aj výborná výbava, a priestorný interiér s veľmi pohodlnými sedadlami.
Prevádzkové náklady




Volvo S80 prvej generácie nebude prevádzkovo úplne lacné auto. Môže za to celkovo vyššia spotreba motorov, ako pochopiteľne vyššie náklady na náhradné diely aj samotný servis vozidla. Pritom medzi takto starými ojazdenými autami patrí S80 k spoľahlivejším a trvanlivejším autám, proti priaznivým nákladom však hrajú často vysoké kilometrové nájazdy automobilov.