Spoločnosť AAA AUTO Group N.V. (materská firma skupiny AAA AUTO, ktoré obchoduje s ojazdenými autami) získala z vlaňajšej emisie akcií 32 miliónov EUR. Tieto prostriedky hodlá využiť k expanzii na nové teritóriá. V investičnom výhľade má firma aj niektoré krajiny na Balkáne, väčší potenciál však vidí v bývalom ZSSR.
Generálny riaditeľ Anthony James Denny povedal, že počíta so zahájením predaja nových áut v Rusku v lete tohto roku. Hoci v Česku spoločnosť predáva tiež autá, ktoré dováža z iných štátov, v Rusku to bude inak. V Ruskej federácii totiž obchodný import ojazdených áut nie je legálny. Ojazdené auto si môže priviezť jednotlivec pre vlastnú potrebu, ale obchodné spoločnosti nemôžu ojazdené autá dovážať.
"Budeme preto v Rusku obchodovať s autami z lokálneho trhu. Pôjde o autá od lízingových spoločností, bánk a súkromníkov“, uviedol Denny. „V Rusku však zatiaľ bežný trh s ojazdenými autami takmer neexistuje, pretože prevod ojazdeného auta na nového majiteľa je zaťažený prevodným poplatkom vo výške 23%. Predpokladá sa, že tento rok bude uvedený poplatok zrušený,“ poznamenal Denny. Zmenu si podľa neho presadí tlak predajcov nových áut.
Do Ruska prichádzajú ďalšie a ďalšie automobilky. Všetky chcú predávať. Keďže je ale paralyzovaný trh s ojazdenými autami, obmedzuje to výrazne aj predaj nových.
"Niekto je pomerne bohatý a má tri roky staré auto.“ vysvetľuje Denny. „Keby ho mohol predať, kúpil by si nový model. Keď staršie auto predať prakticky nemôže, jazdí ďalej a na nové auto si nechá zájsť chuť.“
Keby sa však zrušili prevodné poplatky, mohli by sa do Ruska začať hrnúť ojazdené autá z iných štátov. Pretože zákon, ktorý zakazuje obchodný dovoz ojazdených áut, potom pôjde ľahšie obísť – žiadne auto oficiálne cez hranice neprevezie spoločnosť, ale raz to na seba zoberie Voloďa, druhý krát Sergej, zatiaľ čo obchodní ostane v pozadí.
Denny pripúšťa, že toto nebezpečenstvo existuje, ostatne zákon je takto obchádzaný už teraz.
Vraj sa to však deje iba v zanedbateľnom množstve. „Áčka“ stavajú na predpoklade, že obchodníci s novými autami vyvinú značný tlak, aby sa zákaz obchodného dovozu neobchádzal, pretože by mohli prísť o klientov. Rusko sa pritom v dohľadnej dobe stane druhým najväčším automobilových trh v Európe, hneď po Nemecku. Hlas tamojších predajcov bude preto dosť silný.
"Úrady sa budú tiež snažiť nekalému dovozu zabrániť“, myslí si Denny. Znamenal by totiž veľkú záťaž pre životné prostredie. Prvý autobazár AAA AUTO navyše vznikne v Moskve, čiže v bohatej oblasti a zároveň veľmi ďaleko od hraníc. Riaditeľ predpokladá, že moskovský autobazár bude najskôr predávať 200 áut mesačne, neskôr 300.
Autobazár vyrastie na severozápade Moskvy, čiže na ceste do Petrohradu. Tam totiž chce firma o rok neskôr otvoriť druhý autobazár a potrebuje, aby sa autá v prípade potreby dali ľahko prepraviť z jedného miesta na druhé.
Operácie v Rusku bude riadiť Martin Emes, Walesan, ktorý pre AAA AUTO už pár rokov pracuje v Prahe a obchodovaniu s ojazdenými autami sa už venuje štvrť storočia. Ďalšími členmi vrcholového vedenia ruskej pobočky budú najskôr štyria Češi. Firma sa tak chce vyhnúť opakovaným trampotám, ktoré s miestnym manažmentom zažila v Rumunsku – tam mala podozrenie, že jeden z riaditeľov si súbežne buduje vlastný biznis na úkor spoločnosti.
Po vybudovaní pobočiek v Moskve a Petrohrade by do úvahy pripadali ešte napr. Nižnij Novgorod. Za Ural však firma ísť nechce.
"Je to ďaleko, infraštruktúra na Sibíri nie je dostatočná a nečakáme, že by tam bol silný záujem,“ prehlásil Denny. Vo východných oblastiach Ruska je podľa neho dopyt po ojazdených autách až zo 70% naplnený autami za Japonska, teda automobilmi s riadením na pravej strane.
Zahraničná expanzia AAA AUTO je unikátna. Auto Esa, druhý najväčší predajca ojazdených áut v Česku, v cudzine nepôsobí.
Firma AAA AUTO bola založená pred pätnástimi rokmi. V súčasnej dobe má sieť 45 pobočiek v piatich krajinách: Česko, Slovensko, Rumunsko, Maďarsko a Poľsko. Počet zamestnancov je asi 3750. Skupina sa už nezaoberá iba obchodom s ojazdenými autami. Kúpila firmu HK Partners a stala sa tak najväčším predajcom nových áut Opel v Česku.
"Príde v perspektíve dvoch až štyroch rokov čínsky produkt, ktorý bude mať správnu kombináciu ceny a technickej úrovne, potom si myslíme, že pre čínskych partnerov bude naša zavedená sieť pobočiek – budeme ich v tej dobe mať okolo 90, a to v piatich až siedmych krajinách – veľmi zaujímavá,“ približuje ďalšiu perspektívu Denny.
Tento rok by však mal priniesť úspechy hlavne v predaji ojazdených áut. Daňové zmeny by podľa riaditeľa AAA AUTO mohli spôsobiť, že do autobazárov nakoniec zamieri väčšie množstvo z tých ľudí, ktorí váhajú či si kúpia nové, alebo ojazdené auto.