Zakladateľ, šéf a hlavný spolumajiteľ spoločnosti AAA AUTO má rád použité autá. Tie bežné vykupujú a predávajú jeho autobazáre, tento biznis mu vyniesol milióny. Zvláštne, cenné a luxusné staré automobily sú jeho zberateľskou vášňou. Najväčšiu jednorazovú čiastku utratil Anthony James Denny za Jaguár z polovice šesťdesiatich rokov.
Autorovi tohto článku z ničoho nič ponúkol, že mu na Vianoce venuje digitálny diktafón, aby pri rozhovore nemusel obracať kazetu.
Narodil sa v Austrálii, ale jeho otec bol Čech. Napriek tomu, že veľa rokov žije hlavne v Česku (teraz v rodinnom dome v Prahe 8) a vzal si Česku, rozhovory poskytuje anglicky.
V Austrálii má päťhektárový ranč, asi kilometer od oceánu. Do mesta z neho lieta hydroplánom. Kráľ českého trhu s ojazdenými autami nie je vzdelaním technik ani ekonóm. Vyštudoval botaniku. „Autá sú však moje hobby a veľká vášeň snáď odjakživa,“ hovorí vegetarián Denny. Do sveta biznisu prenikal už v dobe štúdia. Potom sa začal obchodu venovať naplno. Na prelome osemdesiatich a deväťdesiatich rokov si na dva roky odskočil do Spojených štátov, potom zamieril do Čiech. Najprv chcel krajinu svojim predkov iba vidieť, ale v zápätí ucítil, že podnikaním sa tu naskytá nebývalá šanca. Za oceánom by navždy zostal jedným z mnohých obchodníkov, tu mohol hrať prím.
Zatiaľ čo z Kalifornie vyvážal americké prepychové autá do sveta, v Česku založil spoločnosť Auto USA, ktorá mala použité „ameriky“ ponúkať českým zákazníkom. Americké autá však zaujali iba obmedzený okruh fanúšikov, a tak Denny založil klasický autobazár. Začínal skromne, podobných podnikov vznikali v 90-tich rokoch desiatky. „Český trh bol nenásytný,“ pripomína tajomník Zväzu dovozcov automobilov Pavel Tunkl. Bazárom nahrával obrovský hlad po autách, zmeny v životnom štýle a liberalizácia dovozu. Niektoré mali „imágo“ život, niektoré sa však uchytili a viedlo sa im celkom dobre. Denny však cítil, že má na viac, nakoľko je na rozdiel od radu konkurentov naozajstným businessmanom.
K zásadnému zlomu došlo po troch rokoch. Spoločnosť sa premenovala, tri áčka ju vyniesli do čela telefónnych zoznamov. „Nad konkurenciu sa vyšvihli tiež preto, že majiteľ pojal podnikanie profesionálne, akoby riadil továreň,“ domnieva sa Tunkl.
V bazároch AAA nečakal na zákazníkov neoholený chlapík so škvrnami na montérkach, ale vyškolený a upravený predavač, z ktorého solídnosť, výkonnosť a úspech priamo vyžarovali. Klient mal mať podobný dojem, ako by kupoval nové auto. Tento prístup sa bezpochyby osvedčil. Firma bola veľmi dynamická. Podľa niektorých zákazníkov sa však občas pohybovala takmer na hranici dobrých mravov.
Ojazdené auto nebýva práve pokladom, inak by sa ho pôvodný majiteľ nezbavoval. Áčka sa však tvárili, ako keby ľudom ponúkali poklady na štyroch kolesách. Kúpne zmluvy stáli za dôkladné preštudovanie, lenže zákazníci boli slnení nablýskanými blatníkmi, veľkými nápismi a profesionálnym vystupovaním technikov. Nemohli sa dočkať kedy šliapnu na plyn, takže dokumenty väčšinou neštudovali do posledného písmenka. Keď sa niečo pokazili, strnuli údivom, čo vlastne podpísali.
Nespokojní klienti protestovali.
V médiách sa objavovali reportáže so silno záporným vyznievaním. Firma však spory ustála a začala venovať väčšiu pozornosť autám aj nenapadnuteľnosti zmlúv. Denny navyše pochopil, že v Česku veľa čítajú aj ľudia, ktorí nemajú na nové auto. Vybudoval preto silné oddelenie pre vzťah s verejnosťou. Aj v tom bol priekopníkom, s novinármi v tom čase občas komunikoval iba jeden konkurent.
Rýchlo nasledovali ďalšie, čím spoločnosť získavala výhodu, pretože ponuka aj dopyt sa miestami líšili. V chudobnejších regiónoch sa úspešne predávali staré auto, o ktoré už Pražania stratili záujem, a naopak, drahšie zánovné auto, ktoré by na vidieku príliš dlho čakalo na nového majiteľa, sa mohlo rýchle predať v metropole.
„Práve vďaka pôsobeniu na mnohých miestach slávila spoločnosť taký úspech, pretože predtým tu chýbal niekto, čie meno by bolo akousi celoštátnou garanciou,“ domnieva sa Pavle Tunkl. V roku 2004 došlo k prvému vstupu do zahraničia, firma otvorila bazár v Košiciach. Dnes má AAA AUTO sieť 25 pobočiek v Česku a na Slovensku. Počet zamestnancov činí asi 1200. V roku 2008 skupina predala 60 500 automobilov.
Áčka začínali ako jeden z mnohých autobazárov, v súčasnej dobe ale na trhu vedú. Podľa Kamila Zieglera, niekdajšieho finančného riaditeľa, spoločnosť ťažila z jednej českej tradície. Pred rokom 1990 tu existoval podnik Klenoty, ktorý autá vykupoval a následne predával. Tak to robil aj Denny, zatiaľ čo mnohé iné bazáre nemali dostatok kapitálu, a tak sa venovali komisnému predaju. Pri ňom sa autobazár nestáva majiteľom ponúkaného auta, iba ho vystaví a nakoniec inkasuje prémiu za sprostredkovanie. Ibaže ten, kto auto predáva, chce mat peniaze vo vrecu čo najskôr. Ísť do Áčiek bolo teda pre predávajúceho výhodné.
Skupina rovnako vsadila na masívny marketing. V reklamách vystupovali známy ľudia, ktorí tvrdili, že jazdia autom z AAA a sú s ním spokojní. Boli to v dobe, kedy Češi ešte nemali proti pôsobeniu tohto druhu inzercie slabú imunitu, takže kampaň zabrala.
Za výnimočné postavenie Áčok však môžu tiež ostatní hráči.
Ojazdené autá obyčajne predávajú dealeri nových, ktorí berú jazdenky na protiúčet, a šikovný Pepa, ktorý oplotil kus pozemku a zriadil autobazár lokálneho významu.
Za ideálne miesto pre nákup spoľahlivého použitého automobilu sa považujú značkové predajne. Ak auto pôvodne predali, pravidelne kontrolovali a opravovali, poznajú jeho históriu aj majiteľa, mali by mať obrovskú výhodu. Lenže u nás pracovníci značkových predajní a servisov urobili neodpustiteľnú chybu. Namiesto toho, aby svojich b zákazníkov rozmaznávali a trpezlivo čakali, kým v nových podmienkach zbohatnú prácou, začali sa k majiteľom starších áut správať prezieravo a s pohŕdaním. Okrem toho značkové servisy prestrelili ceny. Zákazník zrazu zistil, že susedov Véna, ktorý si otvoril súkromnú autodielňu v garáži zvládne opravu rýchlejšie a za polovičné peniaze. Tak sa zrodila nedôvera k značkovým servisom a predajniam. Keď potom ľudia chceli svoje staršie auto predať, zamierili inde.
Pepov lokálny autobazár si však takisto skazil povesť. V snahe rozšíriť ponuku a rýchlo zbohatnúť dovážal Pepo ojazdené autá z cudziny, lenže niekedy išlo o autá veľmi problematické, havarované, omladené, s pretočeným tachometrom a pochybnými dokladmi. Normálny človek sa spáli iba raz. U Pepu zrazu aj poctivé autá stáli veľmi dlho. Zákazníci začali hľadať niečo lepšie, nejakú firmu, ktorá by poskytovala aspoň minimálnu záruku.
Našli Áčka. Nedalo im to ani veľa práce, pretože spoločnosť sa dokázala neuveriteľne presadiť do médií. Kto si čítal v motoristickej tlači o ojazdených autách, spravidla zistil, že informácie poskytuje odborník z AAA AUTO. Jedinou firmou, ktorá dlhodobo dokázala s Dennym aspoň čiastočne držať krok, boli Auto ESA, ktoré však pôsobia iba v Prahe.
Austrálčan sa zviditeľnil tiež najímaním známych tvári. Získal napríklad hviezdy z mladoboleslavskej Škody Auto, bývalého predsedu predstavenstva Vratislava Kulhánka a niekdajšieho tlačového hovorcu Milana Smutného. To sú osoby s obrovským množstvom kontaktov, vďaka ktorým sa o Áčkach znovu písalo.
Denny ba sa určite urazil, keby ho niekto označil za autoritatívneho šéfa, v každom prípade, však rád rozhodoval sám. Ako firma rástla, bolo nutné vybudovať odpovedajúcu štruktúru.
Niektorí potom zase rýchlo odchádzali, pretože majiteľ na jednu stranu chcel mať fungujúci moderný systém riadenia, ale na druhú stranu bol zvyknutý na svoju absolutistickú moc. Hlavne kreslo finančného riaditeľa je v Áčkach vratké. Kamil Ziegler sa na ňom udržal iba pár mesiacov, David Thorley zhruba rok.
Vlaňajšie hospodárenie firmy nedopadlo dobre. Spoločnosť predtým expandovala až príliš, podľa Vratislava Kulhánka bol jej rast „prepálený“. K tomu prepukla kríza.
Firma uviedla svoje akcie na trh, ale ich hodnota v zápätí letela prudko dole. Musela prepúšťať, orezala výdaje na propagáciu, ponúkla na predaj niektoré nehnuteľnosti, stiahla sa z Poľska, Rumunska a Maďarska. K avizovanému vstupu na ruský trh nedošlo.
Jedna vec sa však ani v dobe starostí nezmenila. Áčka naďalej zásobujú redakciu všemožnými informáciami.
A tak sa ľudia môžu napríklad dozvedieť, že spoločnosť predá dve tretiny áut cez víkend a že cez všední dni prichádza najväčší nápor zákazníkov poobede po piatej. Firma zaviedla tzv. šrotovné, čo je zvýhodnený protiúčet. Najžiadanejšou farbou ojazdených áut je tento rok čierna, ktorá hlavne pri väčších a novších modeloch odsunula na druhé miesto striebornú metalízu. Dalo by sa teda tvrdiť, že nefajčiara Dennyho teraz živí hlavne čierne autá.
Výsledky firmy sa tento rok zlepšujú. V prvom polroku sa prehupla do zisku vo výške 693 tisíc EUR, za deväť mesiacov činí kumulovaný hospodársky výsledok 1,6 milióna EUR.
Anthony James Denny
Dátum narodenia: 17. 4. 1962
Bydlisko: Praha 8
Postavenie: riaditeľ a asi 74% vlastník spoločnosti AAA AUTO
Tržby: za tohto ročný 1. až 3. štvrťrok 120 miliónov EUR