Ekonomická situácia v štátoch Vyšehradskej štvorky, kde pôsobíme, sa každý rok zlepšuje a tento trend sa premieta aj do trhu s ojazdenými autami. Rastúce platy a znižujúca sa nezamestnanosť, to sú parametre, ktoré prenikajú do každej oblasti života. Ľudia vo všeobecnosti viac míňajú a doprajú si lepšie bývanie, dovolenky aj samozrejme aj autá.
Očakávate ďalší rast či naopak spomalenie?
Očakávame ďalší rast. Po minuloročnom úspechu 83-tisíc predaných áut, máme tento rok ambíciu pokúsiť sa dosiahnuť magickú hranicu 100-tisíc predaných kusov. Od začiatku tohto roku sme predali 32-tisíc vozidiel. Všeobecne môžeme povedať, že na každom trhu, kde pôsobíme, zaznamenávame kontinuálny rast predaja.
Skupina AURES Holding pôsobí na Slovensku, v Českej republike, v Poľsku i Maďarsku. Kde obchod s jazdenými vozidlami momentálne funguje najlepšie a prečo?
Dlhodobo sa nám najlepšie darí v Českej republike. Je to náš domáci trh, kde máme už 27 ročnú tradíciu, počas ktorej sme na predaji a výkupe uspokojili už 2,2 milióna zákazníkov. Veľmi dobre nám ale fungujú obchody aj v susednom Poľsku. Tam sú vzhľadom k veľkosti tisíc automobilov. Myslím, že je to reálne, pretože tam tento rok predávame o 75 % áut viac než vlani. Na Slovensku máme 14 pobočiek a v priebehu 15 rokov sme tu obslúžili už 400-tisíc zákazníkov. Je to náš druhý najúspešnejší trh. Vďaka nadštandardným službám sme si vybudovali dobré meno a stali sa tak prvou voľbou, kam Slovák zamieri, ak sa rozhodne pre kúpu jazdeného auta. Náš najnovší trh krajiny a počtu obyvateľov obrovské možnosti. Tohtoročným cieľom pre Poľsko je predať 16-predstavuje Maďarsko, kde máme 4 pobočky. Kapacitne nám tam nestačila pre Budapešť len jedna pobočka, takže sme otvorili aj druhú na opačnom konci mesta. Každý zo štátov V4 má svoje špecifiká, ale všeobecne môžeme povedať, že všade zaznamenávame predajný rast.
Dieselgate, prísnejšie emisné normy a nástup elektromobility. Ako tieto faktory ovplyvnili spotrebiteľské chute na trhu s jazdenými vozidlami?
Najmä u zánovných áut vzrástol predaj benzínových motorov. Zároveň sa ľudia začínajú čoraz viac zaujímať o alternatívne pohony, ktoré sú síce o niečo drahšie, ale zato predstavujú tzv. „pohon budúcnosti.“ Napríklad Škoda plánuje v priebehu najbližších rokov uviesť na trh hneď niekoľko elektrifikovaných nových modelov. Výhody elektromotoru sú napríklad v servisných nárokoch, na rozdiel od spaľovacieho agregátu nevyžaduje pravidelné výmeny oleja. A tiež nepoužíva rôzne filtre, ktoré sa inak musia pravidelne meniť.
Poklesol záujem o diesle?
V hlavnom segmente jazdených áut vo veku 5-8 rokov to ide pomaly, no u zánovných vozidiel registrujeme, že kupujúci prejavujú väčší záujem o benzínové motory, zatiaľ čo naftové sú na ústupe. Tento trend zrejme momentálne platí v celej EÚ, nielen u nás. Dôvodov je viacero, od zavádzania nízko emisných zón v mnohých mestách, po stále komplikovanejšiu a teda nákladnejšiu dieselovú technológiu.
Cítite väčší prílev dieslov (možno starších) z krajín ako Nemecko, kde začali platiť zákazy dieslov do niektorých miest?
O tomto príleve sa viac hovorí, než ako je to naozaj v skutočnosti.
Začínajú sa zákazníci zaujímať o to, akú emisnú normu vozidlo má?
V prípade ojazdených áut väčšina ľudí rieši predovšetkým cenu, úžitkovú hodnotu, technický stav, kilometre a výbavu.
Rastie záujem ľudí o elektromobily či hybridné autá? Dokáže trh uspokojiť narastajúci záujem zákazníkov o takéto vozidlá?
Alternatívne pohony, či už elektromobily alebo hybridy si získavajú čoraz viac priaznivcov. Trend sledujeme aj u nás a do budúcna očakávame, že záujem o alternatívne motory budú z roka na rok väčší. Našu ponuku tomu prispôsobujeme, takže si u nás bez problémov dokáže vybrať aj kupujúci so záujmom o hybrid. Do budúcnosti by sme sa chceli stať na trhu elektromobilov lídrami.
Medzi Slovákmi, ale aj v celom stredoeurópskom regióne, stúpa dopyt po nových vozidlách z kategórie SUV. Ako je to v prípade jazdených?
Tento stav sledujeme aj v prípade ojazdených áut. SUV predstavuje rodinné auto, ktoré svojmu majiteľovi poskytuje dostatok priestoru, komfortnú jazdu vďaka zvýšenej pozícii za volantom a pohodlné nastupovanie. Autá tejto kategórie poskytujú väčší pocit bezpečia a veľkou výhodou je samozrejme aj väčší batožinový priestor. Už samotný pohľad na vyšší typ vozidla na väčších kolesách vzbudzuje u ľudí veľmi dobrý dojem.
Zmenili sa aj preferencie v oblasti stavu vozidla? Je záujem o novšie vozidlá aj za cenu vyššej ceny?
Môžeme povedať, že vďaka priaznivej ekonomickej situácii vzrástol záujem o novšie vozidlá. Ľudia väčšinou nemajú problém investovať do auta viac peňazí a dopriať si mladší ročník. Vedia, že staršie auto predstavuje predsa len väčšie riziko a častejšie tam hrozia opravy alebo výmeny určitých komponentov, ktoré sa vekom opotrebúvajú. Preto sú ľudia taktiež viac ochotní kupovať jazdené autá na úver, vďaka čomu si môžu dopriať mladšie a menej jazdené automobily. Priemerný vek kupovaného auta je v našich končinách niekde okolo päť až šesť rokov.
O ktorých výrobcov automobilov je aktuálne na trhu najväčší záujem?
Na slovenskom trhu je dlhodobo najväčší záujem o autá značky Škoda, po nej nasleduje Volkswagen a v prvej päťke sa objavujú aj značky ako Ford či Kia.
Dlhodobým problémom jazdených áut je aj stáčanie kilometrov. Aká je prevencia aby si zákazník nekúpil takéto auto? Pomohol ODO-pass? Prípadne, kde vidíte rezervy?
Skupina AURES Holdings dlhodobo bojuje proti stáčaniu kilometrov, ako aj proti iným rizikám, ktoré môžu kúpu jazdeného auta sprevádzať. Privítali sme zmeny zákona, ktoré v krajinách, kde pôsobíme, sprísnili podmienky a nastavili väčšie finančné postihy. Na Slovensku hrozí sa stočenie odometra pokuta vo výška od 3 000 do 100 000 eur, v Českej republike to môže byť pokuta až pol milióna korún a v Poľsku to bude dokonca až päťročné väzenie. Stáčanie odometra bohužiaľ stále patrí medzi najčastejšie riziká.
Je trh s jazdenými automobilmi z vášho pohľadu pre zákazníka "bezpečnejší"? Resp. či sa menej klame o stave vozidla. Nie len kilometre, ale aj či bolo búrané, poškodené, malo vady atď... V prípade ak je táto oblasť transparentnejšia - čo tomu pomohlo?
Za posledné roky sme určite urobili veľký krok vpred a trh s jazdenkami je ďaleko bezpečnejší. Sprísnili sa zákony, ľudia sú opatrnejší a profesionálni predajcovia ponúkajú bezpečnú cestu ako si kúpiť preverenú jazdenku. My ako najväčší predajca ojazdených automobilov investujeme do kontrol každoročne milióny eur. Ide o kontroly databázové, fyzické, testovacie jazdy, prehliadky na heveroch, na diagnostike, ako aj preverovanie majiteľov a ich oprávnenosti automobil predať. Zákazníci si rovnako uvedomili, aký rizikový je nákup jazdených áut z dovozu alebo na inzerát od fyzických osôb niekde na ulici. V takých prípadoch nie je možné automobil detailne preveriť a zaručiť tak bezpečnosť nákupu.
Stále väčší podiel vašich predajov tvoria zánovné autá. Prečo sa ľuďom oplatí ísť do takéhoto auta? To si rovno môžu kúpiť nové, nie?
Nákup nového auta je podľa odborníkov jednou z najmenej výhodných investícii. Akonáhle nový automobil opustí autosalón, začne veľmi rýchlo strácať hodnotu. To samozrejme nehrá do kariet kupujúcim, takže zánovné autá predstavujú ďaleko výhodnejšiu možnosť. Najväčšia strata hodnoty postihuje luxusné vozidlá od prémiových výrobcov. Počas dvoch až troch rokov sú tieto autá schopné stratiť 40 až 50 % svojej pôvodnej hodnoty. Je teda logické, že zánovné autá sa nielen u nás tešia veľkej obľube.
Čo by ste odporučili bežnému Slovákovi, ktorý sa chystá kúpiť si ojazdené auto. Na čo si má dávať pozor, na čo sa má zamerať pri kontrole auta či skúšobnej jazde?
Pri kúpe ojazdeného auta je určite vhodné preveriť viacero parametrov a rozhodne auto kupovať radšej v overenom autocentre, než od súkromnej osoby niekde na ulici. U nás si kupujúci môže so sebou vziať automechanika a nechať si auto skontrolovať. Ako sme už spomínali, veľkým problémom býva stočený odometer, pričom to častejšie hrozí u áut dovezených zo zahraničia. Tak isto si treba dávať pozor na servisnú knižku, ktorá môže byť sfalšovaná. Zároveň odporúčam na stránke notar.sk preveriť, či predávané auto nie je v exekúcii, pretože v tomto prípade nie je možné vykonať zmenu v evidencii vozidiel a exekútor ho môže zabaviť.
Pri skúšobnej jazde si určite sadnite za volant, nielen na miesto spolujazdca, pričom trasa by mala byť dlhá niekoľko kilometrov. Venujte pozornosť všetkým nezvyklým zvukom, prípadne každému zvláštnemu správaniu sa vozidla. Treba si uvedomiť, že na kupujúceho číha množstvo rizík, ktoré mu môžu pokaziť radosť. Podchytiť všetky možné problémy je pre laika veľmi komplikované. My ako profesionálny predajca investujeme do kontroly áut množstvo času aj financií a na slovenskom trhu poskytujeme najširšiu ponuku ojazdených automobilov. Pri výkupe prevádzame dôkladnú previerku každého vozidla a poskytujeme 100 % záruku na jeho pôvod.
Ako je na tom v oblasti prevencie náš trh?
Slovensko je v prípade boja s týmto problémom vpredu, bohužiaľ, prísne pravidlá platia len pre právnické osoby. Od súkromnej osoby si záujemcovia môžu nevedomky kúpiť takzvanú stočenku. Títo predajcovia totiž nemusia kupujúceho upozorniť na predaj stočeného auta ani vydať ODO-pass.
Ešte horšie je to pri nákupe jazdeného auta zo zahraničia, prepojené databázy má totiž len Slovensko, Belgicko a Holandsko. Právnické osoby, na rozdiel od fyzických, musia pri predaji vozidla zverejňovať VIN čísla a doložiť stavy najazdených kilometrov. U nás stav odometra dôkladne preverujeme. Okrem ODO-passu podľa dostupných záznamov tretích strán zhodnotíme, či pri aute nie je podozrenie na na neoprávnenú manipuláciu. Máme aj vlastnú databázu, v ktorej je približne 1,2 milióna vozidiel predaných od roku 1992, a tiež aj niekoľko miliónov záznamov o autách, ktoré navštívili náš výkup bez uzatvorenia obchodu. Kontinuálne tiež analyzujeme inzertnú ponuku jazdených áut v strednej a západnej Európe. Sledujeme, ako sa mení ich nájazd po dovoze k nám a tieto informácie archivujeme. V každom prípade, dokiaľ nebudú všetky zahraničné databázy prepojené, bude veľmi ťažké efektívne bojovať proti stáčaniu odometrov.