Pri kupovaní starších áut sa ľudia už nezameriavajú len na cenu a spotrebu. Vo väčšom sa začínajú predávať rodinné vozidlá a zákazníci sú ochotní priplatiť si aj za bezpečnosť. Karolína Topolová, viceprezidentka autobazára AAA auto, v tomto roku počíta s predajom tristo vozidiel za týždeň.
* Ako sa vyvíja predaj ojazdených automobilov?
Situácia sa zlepšuje na českom i slovenskom trhu. Z trendov v minulosti pritom práve december a január vždy boli mesiace s utlmeným predajom. Teraz sme práve v týchto mesiacoch zaznamenali 60–percentný nárast predajnosti, čo je veľmi atypické. Za posledných dvadsať rokov sme v zimnom období ešte nikdy nezaznamenali taký záujem o kúpu ojazdených vozov.
* Čo vás kríza naučila?
Museli sme zmeniť náš obchodný model a zamerať sa na vyššiu efektivitu pri menších nákladoch. Odzrkadlilo sa to aj na znižovaní počtu zamestnancov. Kým pred krízou sme mali na každú činnosť jedného zamestnanca, tak dnes jeden človek dokáže robiť viac činností. Jeden zamestnanec dokáže vybaviť nákup, predaj i evidenciu vozidiel. Posledné roky sme naozaj veľa času trávili tým, aby sme všetky tieto schopnosti našich ľudí naučili. Tiež sme sa zamerali na kúpu a následný predaj naozaj žiadaných automobilov. Zaujímavosťou je, že pred krízou sme s nižšou sieťou predajní predávali väčší objem vozidiel. Kým dnes týždenne predáme 250 vozidiel, tak v dobrých časoch to bolo až 350 áut. Momentálne cítime, že v priebehu tohto roka by sme sa v predaji mohli dostať na 300 vozidiel za týždeň.
* Koľko ľudí ste prepustili?
Pred krízou sme na Slovensku mali takmer 700 zamestnancov a dnes u nás pracuje len približne 270 ľudí. Dnes síce opäť prijímame ľudí, ale úroveň spred krízy dosiahneme len veľmi ťažko.
* Koľko si u vás zamestnanec v priemere zarobí?
Konsolidované výsledky za minulý rok ešte nemáme, ale predpokladám že priemerný hrubý plat sa môže pohybovať na úrovni 1 200 eur za mesiac. Samozrejme, máme manažérske pozície, kde človek zarobí päťtisíc eur mesačne, ale pracujú u nás aj ľudia s 800–eurovými platmi.
* Ako sa v posledných rokoch menili preferencie ľudí pri kúpe áut?
V časoch krízy mali zákazníci záujem o vozidlá s nižšou spotrebou. Pri podnikaní sa zas zameriavali na vozy s nižším povinným ručením. Celkovo sa teda dôraz kládol najmä na efektivitu. Dnes už vidíme, že prichádza čoraz viac ľudí, ktorí si kupujú auto len preto, aby ich potešilo. Rodiny tak dnes kupujú autá, s ktorými sa dá jazdiť na dovolenku, a podnikatelia väčšie úžitkové vozy. Vodiči už nerozmýšľajú toľko nad spotrebou a väčší dôraz prikladajú bezpečnosti vozidla. Najviac sa dnes kupujú Škoda Octavia, Ford Focus a Volkswagen Golf.
* Aký význam prikladajú vodiči veku vozidla?
Za ideálne sú považované dva roky staré automobily. Veľa samozrejme závisí aj od toho, aký bol predchádzajúci majiteľ. Ak bolo auto garážované a v servise, tak aj staršie vozidlo môže byť kvalitnejšie ako to mladšie. Vo všeobecnosti sú však preferencie ľudí kupovať do päť rokov staré automobily.
* Aké vozidlá v nijakom prípade nekúpite?
Ide o automobily s väčším obsahom motoru, po ktorých na trhu nie je práve dopyt. Tiež sa vyhýbame vozidlám so začínajúcou koróziou. Keďže všetky automobily kupujeme do osobného vlastníctva, dávame veľký dôraz na kvalitu. Určite by sme nikdy nekúpili vozidlo, ktoré sa po pár mesiacoch rozsype.
* V minulosti aj autobazáre ponúkali svoju verziu šrotovného. Plánujete niečo podobné aj teraz?
Dnes vidíme napríklad zvýšenie dopytu po vozidlách jazdiacich na LPG. Okrem toho, že tieto autá nakupujeme, snažíme sa spolupracovať aj s LPG stanicami o možnostiach namontovania takého pohonu pri kúpe vozidla. Zároveň takto chceme zákazníkom ponúknuť lepšiu cenu, ako by si sami riešili prerobenie pohonu auta na zemný plyn. Čo sa týka šrotovného, zľavy sme si mohli dovoliť najmä preto, že v časoch krízy sme aj my lacnejšie nakupovali ojazdené vozidlá.