V minulom čísle L bby som uvítala článok Petra Smutného z PwC o nutnosti reakcie na finančnú krízu. Pretože skupina AAA AUTO predáva ojazdené vozidlá, silné známky oslabovania trhu pocítila už koncom roka 2007, kedy po 15 rokoch rastu završovala bezprecedentnú expanziu. Pretože sme včas svoje plány nekorigovali ( kto čakal takú hĺbku hospodárskeho oslabenia?), dostali sme sa do neočakávanej straty, hoci sme za celý rok v 5 krajinách strednej Európy predali rekordných 80 000 vozidiel. Pretože sme súčasne v septembri 2007 vstúpili na burzy v Prahe a v Budapešti, boli negatívne reakcie trhu a investorov pochopiteľné. Keď hovorí v minulom čísle L bby Petr Smutný o cestách k znižovaniu nákladov, u nás sme po hĺbkovej analýze už vlani vo februári zahájili tvrdý ozdravný program. Do konca roku 2008 sme firmu zoštíhlili o dve tretiny na cca 1300 ľudí. Odišli sme z Poľska, kde bol trh zdeformovaný dovozom nekvalitných ojazdených áut, obmedzili sme prítomnosť v Maďarsku, postihnutom finančnou krízou. Znižujeme každú nákladovú položku. Obmedzili sme počet vozidiel na sklade viac ako o polovicu a sústredili sme sa na 15 najpredávanejších modelov. Autá viac vykupujeme a dodávame na individuálnu objednávku zákazníkov tiež u nich doma. Viac ako polovicu obchodov realizujeme prostredníctvom internetu a nášho call centra.
Opatrenia za fungovali: za 3. štvrťrok 2008 sme dosiahli opäť hrubý prevádzkový zisk. Aj keď kumulovane za rok 2008 zostaneme ešte v strate, veríme, že sa dokážeme tento rok vrátiť k zisku. Keď sú v minulom L bby v uvedenom rozhovoru zmienky o motivácii zamestnancov, tak musím súhlasiť. Zmien by sme nedosiahli bez obrovského nasadenia a pozitívnej motivácie zamestnancov, kedy sme prešli na model tzv. multiskillingu, kde zamestnanec vykonáva viac funkcií. Dnes napr. 14 zamestnancov v autocentre v Pardubiciach predáva mesačne 150 vozidiel, pred reštrukturalizáciou viac než trojnásobok ľudí predával 180. Zároveň však dokážeme ľudí dobre zaplatiť. Automobilový trh sa prudko premenil, ceny nových a následne ojazdených áut dramaticky klesli. Priala by som si, aby vo všetkých oblastiach ekonomiky panovala taká tvrdá konkurencia ako v obchode s automobilmi. Potom by zákazníkom ostávala vo vreckách ďaleko viac peňazí, za ktoré by dostávali kvalitnejšie produkty a služby, a nemuseli by ich chodiť nakupovať na západ od nás. Ak bude mať nastupujúce hospodárske oslabenie takýto dopad, tak to vítam.
O autorovi | Karolína Topolová, viceprezidentka AAA AUTO