Každé auto nám zarobí okolo tristo eur

Každé auto má svojho kupca, tvrdí Karolína Topolová. Napriek tomu by vraj dnes odkúpili trabanta len na protiúčet.

V septembri ste otvorili prvú pobočku v Rusku, hoci expandovať ste chceli dávno. V čom bol problém?

Omeškania spôsobila kríza. V čase, keď sme expanziu plánovali, trh nebol zasiahnutý recesiou. Plán sme oprášili až nedávno, keď sme pocítili oživovanie a zároveň videli čísla predajov v Rusku. Minulý rok sa tam predali štyri milióny ojazdených vozidiel, tento rok sa ich má predať až päť miliónov. Ten potenciál je znova lákavý.

Čo je nevyhnutné na presadenie sa na ruskom trhu?

Rusko je ťažký trh a Rusi nemajú radi cudzie spoločnosti. Ale sú obchodníci a máloktorá spoločnosť tam vykupuje autá za hotovosť. Navyše konkurencia je v Rusku roztrieštená. Buď sa tam predávajú ojazdené autá v predajniach s novými vozidlami, alebo tam pôsobia menší priekupníci, rôzne burzy a podobne. Teda náš koncept predaja tam na trhu chýba.

Prečo ste potom presunuli päť percent na ruského autopredajcu Rolf Group?

Rolf Group je spoločnosť, ktorá má v Rusku tradíciu. V podstate je to veľmi významný predajca nových vozidiel a pre nás sa nakoniec ukázalo lepšie vstúpiť na trh so silným domácim partnerom. Dohoda je v tom, že my budeme obchodovať s ich ojazdenými vozidlami. To je veľká výhoda. Zároveň sme pod záštitou skutočne veľkej ruskej spoločnosti. Sme skrátka cudzia firma, ísť tam so strategickým partnerom sa nám po zrelej úvahe zdalo správne.

To však nie je pre vás typické. Išli by ste podobným spôsobom napríklad do Maďarska?

To určite nie. V Maďarsku napríklad máme svoju značku zavedenú. Koniec koncov, pôsobili sme tam niekoľko rokov. Prvý rok sme mali dokonca i zisk. Ruský trh je iný z hľadiska retailu.

Aké iné trhy vás lákajú?

Kríza nás veľa naučila. Sme teraz dosť konzervatívni. Už Rusko je pre nás veľké "sústo". Preto sa teraz sústreďujeme týmto smerom a, samozrejme, na vstup do Maďarska. Momentálne analyzujeme ekonomickú situáciu, ktorá tu stále nie je stabilizovaná či vyliečená z krízy.

Prečo nejdete zas do Poľska? Mali ste tam tri pobočky.

Poľsko je úplne iný trh v porovnaní s Českom, so Slovenskom či s Maďarskom. Trh je tam zaplavovaný omladzovanými, kradnutými vozidlami zo západnej Európy. Ak si totiž Poliaci majú vybrať medzi autom so stiahnutými kilometrami, alebo drahším autom s garanciami, kúpia lacnejšie. Im ide predovšetkým o cenu. Legislatívne aspekty sú až na druhom mieste. V Poľsku sme sa, napríklad, stretli s niečím, čo naše prieskumy vôbec nezaznamenali. Keď sme tam však začali pôsobiť, prichádzali za nami zákazníci a chceli takzvané alé faktúry. My sme tomu absolútne nerozumeli, čo to znamená. Nakoniec vyplynulo, že chceli fakturovať nižšiu sumu kvôli zdaneniu. Tu sme nepochodili. Drobní importéri to tam však úplne bežne robia, aby som to skrátila. V Poľsku jednoducho náš obchodný model nemôže fungovať. No bola to zaujímavá skúsenosť.

Na Slovensku pôsobia len dve siete autobazárov. Nemáte pocit, že vás konkurencia "nemotivuje"?

Nerada by som hovorila o konkurencii. No vo všeobecnosti považujeme za našu hlavnú konkurenciu predovšetkým predajcov nových áut. S predajcami ojazdených automobilov sa v podstate veľmi nestotožňujeme. Pre nás je totiž veľmi otázna dominanta malých importérov na našich trhoch. Je pre nás záhadou, ako môžu s províziou predávať autá zo západnej Európy za také ceny, aké ponúkajú. Samozrejme, to neplatí o všetkých autobazároch.

Nedávno ste začali ponúkať poistenie. Plánujete i ďalšie služby, napríklad financovanie kúpy?

Získali sme licenciu poisťovacieho brokera. To považujeme za úspech. No vnímame to ako doplnok k predaju auta. Poisťovanie nie je a nebude jadro nášho obchodu. Ani neuvažujeme, že by sme ďalej rástli iným smerom. Sme spokojní s obchodnými partnermi, ktorí prefinancovanie vozidiel zaisťujú.

V poslednom čase sa čoraz viac množia sťažnosti práve na lízingové spoločnosti. Poukazuje sa na nevýhodné podmienky, nie vždy korektné správanie pri podpisovaní zmluvy. Ako tomu čelíte?

Naši zamestnanci majú školenia, aby vedeli "zasvätiť" zákazníka. Chceme, aby sa nám ľudia vracali. Nám by teda nepomohlo, ak by sme niekoho obalamutili. Zákazníka chceme presvedčiť, nie donútiť. Na druhej strane je prirodzené, že obchodníci inklinujú k tomu, aby predali čo najviac a čo najrýchlejšie. Preto máme i prípady, keď sme zamestnanca pokutovali, prípadne sa s ním i museli rozlúčiť. Spravidla za nekorektný prístup, či dokonca klamanie zákazníkov. No skutočne hovoríme o jednotlivcoch. Nechcem znevažovať Čechov, Slovákov či Poliakov, no je to spôsobené i tým, že nemáme dlho zakorenené trhové prostredie. Skôr centrálne plánovanú ekonomiku, ktorá učila - ber, kým je.

No kritika je namierená viac na lízingovky, na ich činnosť máte asi nižší dosah.

To je pravda. Napríklad teraz sme zaregistrovali spoločnosť, ktorá tvrdí, že predávajú auto za polovičnú cenu. No ak si to nakoniec všetko prerátate, tak to vôbec nie je. Bohužiaľ, ľudia stále podliehajú klamlivým reklamám v štýle kúpte si auto bez zvýšenia. Nič také neexistuje. Nikto vám nepožičia peniaze zadarmo. S takto zmanipulovaným očakávaním potom prídu do autobazára. Predajca im síce povie - máte tu také a také zvýšenie. Oni to už akceptujú. No potom doma zistia, že sú tam ďalšie poplatky a cítia sa oklamaní. Lenže často ide o veci, na ktoré boli upozornení. O poistenie, povinné ručenie a podobne.

Automobilky momentálne chrlia predovšetkým malé a lacné modely. Neútočia vám tak na tržby?

V posledných rokoch sme paradoxne zaznamenali veľký príklon zákazníkov, ktorí uvažujú o novom aute a kúpia si ojazdené do veku dvoch rokov. Pri novom aute totiž klesne cena, často i o tretinu, počas pár prvých mesiacov. Do prvého roku je najväčšia strata z ceny nového vozidla. Pomáha nám, že vďaka nenasýtenosti čínskeho trhu automobilky majú problém dodať vozidlo v rozumnom čase. Zákazníci tak čakajú i pár mesiacov.

Napriek tomu zaznamenávate dosah na tržby z dôvodu lacnejších nových áut?

Áno, je vyvíjaný tlak i na ceny ojazdených. Preto sú momentálne na svojom historickom minime a ďalší tlak možno očakávať.

Existuje interné pravidlo, o koľko môže váš predajca zľaviť?

Orientujeme sa predovšetkým na množstvo predaja, ako i na vysoké provízie. No každý zákazník chce zľavu. Sme v tomto flexibilní, je to však v každom prípade iné. Väčšiu zľavu určite dohodnete pri aute, o ktoré nie je veľmi záujem. Naopak pri aute, o ktoré záujem je, predajca vie, že sa predá. Priestor na zľavu je tak minimálny. Preto nie je možné povedať paušálne číslo.

Mení sa správanie spotrebiteľov v súvislosti s očakávanou krízou?

Určite áno. Počas krízy zákazníci preferovali autá s nižšou spotrebou a dieselové autá. Benzínový motor nad dva litre už tiež nie je príliš populárny. Prichádzajú i autá, o ktoré je menší záujem - spravidla vo forme protiúčtu pri kúpe nového auta. Vtedy prispôsobujeme cenu tak, aby sa to auto v určitom rozumnom čase predalo. Znížime províziu na minimum, prípadne dané autá predáme so stratou.

Aká je minimálna provízia?

Sú stanovené určité stupne. No v priemere ide o dvesto, tristo eur.

Vy ste v kríze prešli reštrukturalizáciou. Sú skúsenosti využiteľné i v prípade jej návratu?

Takúto krízu nikto nikdy nezažil. Mala zaujímavý vývoj v tom, že ju spočiatku zákazníci nevnímali. Než sa začal atak médií. Potom došlo k zacykleniu. Ľudia sa boja, prestávajú kupovať, ekonomika padá. Zákazníci zareagovali opatrnosťou. Z mesiaca na mesiac sme klesli o pätinu. Normálne výkyvy sú do percenta. Museli sme zareagovať veľmi rýchlo. Znížili sme skladové zásoby a sústredili sme sa na najatraktívnejšie modely - menšie vozidlá s nižšou spotrebou. Recept zabral, preto v prípade návratu ho zopakujeme. Budeme kupovať škodovky, pick-upy pre podnikateľov, vyhneme sa luxusným autám. Zrejme najväčší problém však bola znížená dostupnosť úverov. Lízingovky i banky boli opatrnejšie pri zhodnocovaní bonity klientov.

Aký typ auta určite nekúpite a nepredáte?

Nebudem kupovať nejaký šesťliter. V každom prípade nekúpime auto v zlom technickom stave. Čo sa týka typu alebo modelu, neexistuje auto, ktoré by sme nevykúpili. Každé auto má svojho kupca.

Takže či prídem s džípom alebo trabantom, nezáleží na tom?

Ak by ste prišli s trabantom, tak ten by sme vzali asi len na protiúčet. A potom ho zošrotovali.

Ako často obnovujú zákazníci auto?

Živnostníci za tri až päť rokov, kvôli daňovým odpisom. Bežný zákazník sa vracia medzi dvoma až štyrmi rokmi. Celonárodný trend je štyri roky. No po roku 1989 bol priemer výdrže jedného auta v rodine až 16 rokov.

Šrotovné malo aký dosah na vás?

V prípade šrotovného v západnej Európe došlo k poklesu ojazdených vozidiel na trhu a ruka v ruke s tým prišiel nárast ich cien. Znížil sa objem dovážaných vozidiel, a to pomohlo i k oživeniu trhu. Pomohlo to tiež ojazdeným vozidlám.

Kto je Karolína Topolová

Vyštudovala Univerzitu Komenského v Bratislave. Profesijnú kariéru začala ako programová manažérka diamond Clubu v pražskom hoteli Prague Hilton Atrium. Stála pri zrode call centra spoločnosti AAA Auto. Viceprezidentkou AAA Auto je od roku 2007. Od roku 2009 zodpovedá za sieť autobazárov AAA Auto na Slovensku.

"Poľsko je úplne iný trh. Je zaplavovaný omladzovanými, kradnutými vozidlami zo západnej Európy.

Počas krízy zákazníci preferovali autá s nižšou spotrebou a dieselové autá. Benzínový motor nad dva litre nie je populárny, tvrdí Topolová.
 




Vážime si vášho
súkromie

Aby pre vás bolo prezeranie našich stránok čo najpohodlnejšie, využívame súbory cookies. Cookies nám slúžia na zlepšovanie našich služieb a zároveň vám vďaka nim dokážeme lepšie ponúknuť obsah, ktorý pre vás môže byť zaujímavý a užitočný.

Spravovať cookies

Zásady ochrany osobných údajov

Tento web používa súbory cookie na zlepšenie vášho zážitku pri prehliadaní webom. Z týchto súborov cookie sú súbory cookie, ktoré sú kategorizované podľa potreby, uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné pre fungovanie základných funkcií webu.

Používame tiež súbory cookie tretích strán, ktoré nám pomáhajú analyzovať a porozumieť tomu, ako tento web používate, na ukladanie užívateľských preferencií a poskytovanie obsahu a reklám, ktoré sú pre vás relevantné. Tieto súbory cookie budú vo vašom prehliadači uložené iba s vaším súhlasom. Máte tiež možnosť odhlásiť sa z týchto súborov cookie. Ale odhlásenie niektorých z týchto súborov cookie môže mať vplyv na váš zážitok z prezerania. Ďalšie informácie nájdete v našich Zásadách používania súborov cookie.


Nutné Vždy aktívny

Nevyhnutné súbory cookie sú kľúčové pre základné funkcie webu a web bez nich nebude fungovať zamýšľaným spôsobom. Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné údaje.


Funkčné

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.


Analytické

Analytické súbory cookie sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webom. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitého opustenia, zdroji návštevnosti atď.


Marketingové

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručovanie návštevníkov prispôsobenými reklamami na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu účinnosti reklamnej kampane.



Zrušiť

Momentálne je online 47 odborníkov. Volajte denne 8:00 - 21:00 Zavolajte mi
ONLINE PREDAJ
Kúpte svoj nový voz
rýchlo a jednoducho
ONLINE
  • Doprava zdarma
    Voz Vám doručíme až domov
  • 14 dní na vrátenie vozidla
    Pohodlne a bezpečne, jasný pôvod i histórie vozidla
Ponuka vozidiel