*E15: Veľa rokov bola spoločnosť AAA AUTO v zisku, teraz sa po prvý krát ocitla v strate. Ako nato reagujú zamestnanci?
Je samozrejmé, že sa to podpísala aj na atmosfére vo firme. Každý bol zvyknutý na výborné výsledky, na prekročenie cieľov, na veľké ohodnotenie, i bonusové. A naraz prišiel šok. A práve v roku, keď sme išli na burzu. Ovplyvnilo to veľa ľudí. Napriek tomu sa snažíme jednať tak ako vždy, pristupovať k všetkému pozitívne. Na tom je ostatne naša firma založená. Je nasiaknutá pozitívnym prístupom. Túto vlastnosť so sebou priniesol majiteľ a zakladateľ firmy, ktorý je Austrálčan. Je to p prístupe. Snažíme sa poučiť z toho, kde sme urobili chyby. Nesnažíme sa nikoho obviňovať, ale skôr hľadáme ako pokračovať do budúcna.
* E15: Mohla by ste formulovať vašu firemnú kultúru?
Takže ten pozitívny prístup, samozrejme. A potom tiež to, že sme náročný na výkon. Tým je naša firemná kultúra veľmi význačná. Ale samozrejme potom tiež to, že ľudí za výkon výborne ohodnotíme.
* E15: Ako dlho u Vás ľudia zhruba vydržia?
Ak sa budeme baviť o sezónnych prácach, tak trebárs len jednu sezónu, napríklad pri príprave vozidiel. Ale to nie je pravidlom. Ja som tu už desať rokov. A okolo mňa je veľa kolegov, ktorý sú na tom podobne.
* E15: A priemer vo firme teda je?
Tak tri až štyri roky.
* E15: Aký je vek vašich zamestnancov?
Dvadsať deväť rokov.
* E15: To je zámer, že sú mladší? Alebo čím je to teda dané?
Je to dané tempom, ktorým naša spoločnosť po celú dobu svojej existencie funguje. Každého nového zamestnanca pred jeho nástupom veľmi otvorene informuje, že nasadenie je u nás veľké, tempo je rýchle. Dynamika je výrazným rysom každodenných činností. Spoznáva to každý, kto tu pracuje, a je jedno na akej pozícii. Samozrejme nie všetkým to trebárs vyhovuje. Možno majú radi svoj kľud.
* E15: Skúste mi preložiť túto vetu:„Dynamika je výrazným rysom každodenných činností“.
Napríklad neexituje, aby ste videl niekoho len tak „lelkovat“. Alebo žeby niekto trávil päťdesiat percent svojej pracovnej doby na internete. Keď sa zúčastňujem konferencií a bavím sa s kolegami z iných spoločností, tak oni sa práve s tým stretávajú. Alebo zisťujú, že napr. nemerajú výkon svojich zamestnancov. Na to sme mi veľmi zameraný.
* E15: Ľudia sú teda u vás pod neustálym tlakom?
Určite áno! Ale oni nie sú pod nejakým umelým tlakom. Oni sú pod tlakom výsledkov. Každý z nás je neustále nútený dosahovať dobré výsledky. Sme dravá firma a to k tomu patrí.
* E15: Väčšina ľudí u vás vydrží relatívne krátku dobu. Niekto by mohol s nadnesením povedať, že vašim zámerom je zamestnancov „vycucnout a odkopnout“. Alebo sa mýlim?
Tak to iste nie je. Keď do človeka investujeme, tak on vám to po čase vráti. Žiadnej firme sa nevyplatí, aby niekoho „vycucla a odkopla“. Keby to totiž bolo pravidlo, tak by sa to rýchle roznieslo. Rozhodne by sme nemali stále toľko záujemcov o prácu u nás. Iba vlani sme dostali tridsať tisíc „cívičok“. A na druhú stranu, čo by to prinieslo firme? Náš začiatočný vklad do každého zamestnanca je zhruba tridsať tisíc korún. Zoberieme ho, vyškolíme ho. V rámci adaptačného procesu je to stále investícia. Až do chvíle, kým sa nezačne podieľať na zárobku firmy.
* E15: Ako dlho u vás adaptačný proces trvá?
V priemere tri mesiace. Samozrejme sú pozície, ktoré sú náročnejšie, tam je ten tréning intenzívnejší. Napr. keď ľudia predávajú finančné produkty. Ako nábor, tak prepúšťanie berieme nesmierne vážne. Ak dôjde k ukončeniu nejakého pracovného pomeru, tak to vždy predstavuje zlyhanie na oboch stranách. Nikdy to nie je problém len zamestnanca, alebo zamestnávateľa. Vždy je to o tom, že sa nestretli očakávania. My sme napr. nedali dostatok podpory dotyčnému zamestnancovi, alebo on naopak firme. Rozhodne to ale nie je tak, ako ste naznačil v predchádzajúcej otázke.
* E15: V súčasnosti ste ale skôr nútený redukovať počet zamestnancov…
Ani tak neredukujeme počet zamestnancov ako biznis model. Skôr sme boli nastavený tak, že každú jednu činnosť vykonával jeden človek. Každý vedel iba niečo. Ono je potom jednoduché, keď o toho človeka prídete, ho zase nahradiť. Hľadáte iba jednu výraznú kvalitu. Teraz je to ale inak. Museli sme sa prispôsobiť situácii na trhu. V oblasti predaja ojazdených vozidiel došlo vlani k 20% poklesu. Už sme si nemohli ďalej dovoliť človeka iba ne jednu činnosť. Tí ľudia musia byť tzv. multiskilovaný, musia vedieť viac činností, musia sa vedieť zastúpiť. A pomôcť si. Tento biznis model už nepotrebuje toľko ľudí.
* E15: V spoločnosti ste desať rokov. Výnimočne dlho. Dokážete si predstaviť, kde budete za ďalších desať rokov?
To si dokážem predstaviť absolútne živo. Vždy som plánovala veľkú rodinu. Vlani som sa vydala a s manželom stále tieto plány máme. Za desať rokov už budem mať aspoň štvrté dieťa a budem asi doma, s rodinou.
* E15: Nezamýšľate sa teda hneď po pôrode vrátiť do firmy?
Som tu desať rokov, firmu má prirastenú k sebe. Je to môj život a baví ma to tu. Ale mám názor, že keď už niečo robíte, tak to robte poriadne. Až budem mať rodinu, tak sa chcem venovať iba im. A keď budú deti väčšie, tak sa trebárs môžem vrátiť a pracovať na skrátený úväzok. Musím ešte na záver povedať, že v tomto sme veľmi flexibilný. Dávame možnosť skrátených úväzkov, polovičným úväzkov. Nechceme prísť o dobrých ľudí.
***
Osobné záľuby:
Auto: Mercedes-Benz ML
Mobil: Nokia 8600 Luna
Kniha: O myšiach a ľuďoch od Johna Steinbecka
Film: Hotel Rwanda
Móda: Uprednostňuje egantnú módu - Morgan a Jus de‘Orange