Trh sa zmenšil...

Svetová hospodárska kríza postihla nielen segment nových áut, ale aj trh s ojazdenými vozidlami. Zmeny pocítili tiež v spoločnosti AAA AUTO, ktorá ma pobočky aj v ďalších európskych krajinách.

*Rok 2008 bol plný zmien. Ako sa to prejavilo na zmýšľaní motoristov, o ktoré vozidlá vzrástol záujem a čo sa predáva najhoršie?

Mnoho vodičov sa zameralo ďaleko viac na cenu vozidla, začali preferovať lacnejšie modely a úspornejšie motory. S májovým rastom cien palív a hlavne nafty sa začali viac presadzovať benzínové motory, predovšetkým malo objemové. V Česku teda nastala situácia, ktorú sme do tej doby nemali. Záujem upadol predovšetkým u veľkoobjemových agregátov. Zákazníci už toľko nevyhľadávali luxusné vozidlá, štvorkolky, alebo športové autá, u ktorých sa predpokladá vyššia spotreba.

*Klesol dopyt po vozidlách v súvislosti s hospodárskou krízou?

Áno, spozorovali sme určitú opatrnosť, už keď sa začínalo hovoriť o svetovej ekonomickej kríze. Zákazníci odkladali nákupy, alebo sa viacej zameriavali na lacné vozidlá. Ale už v máji pri zdražovaní pohonných hmôt sa znižoval záujem o automobily. Po rokovaniach s inštitúciami poskytujúcimi finančné služby sme dospeli k záveru, že len behom tohto mesiaca klesol trh približne o 15%.

*Ako ste na nový vývoj reagovali?

Museli sme sa prispôsobiť. Preto spoločnosť postupne znížila počet skladových vozidiel a pristúpila k prepúšťaniu zamestnancov. Zamerali sme sa na pätnásť najpredávanejších modelov. Na znižujúci sa dopyt, bolo skrátka nutné reagovať.
V dôsledku tejto konzervatívnej obchodnej stratégie sme pravdepodobne v období od mája do septembra vlaňajšieho roku prišli o určitý obchodný podiel na trhu. Naši konkurenti ešte predávali luxusnejšie vozidlá, zatiaľ čo mi sme išli nekompromisne do obchodu s vozidlami patriacimi do TOP 15. Vďaka tomu sme sa ocitli už v treťom štvrťroku veľmi blízko pozitívnemu hospodárskemu výsledku.

*Prejavila sa nová situácia na cenách ojazdených áut?

V druhej polovici roku udrela svetová hospodárska kríza aj na český trh. Klesal záujem o autá čo sa prejavilo aj poklesom ich ceny približne o 10%. To viedlo k ďalšiemu razantnému zníženiu zamestnancov a skladových vozidiel.

*Myslíte si, že už ceny dosiahli dna, alebo je možné očakávať ďalší pokles?

Ceny áut sa dostali na historické minimum. Dovozcovia ojazdených áut zo zahraničia budú čiastky ťažko tlačiť dole, keď stúplo euro na 27korún. Preto si myslím, že k ďalšiemu prepadu nedôjde.

*Ako ste riešili situácie, kedy koruna prudko posilňovala a ceny nových áut výrazne padali? Stávalo sa, že autobazár vykúpil vozidlo, ktoré malo napr. po pár mesiacoch cenu nižšiu trebárs o 20 percent?

V prípade zníženia cien nových vozidiel sa samozrejme následne prispôsobujú aj ceny ojazdených automobilov. Našou výhodou je relatívne rýchla „obrátkovosť“ vozidiel v ponuke (v priemere cca 35dní od výkupu do predaja), čo nám umožňuje veľmi pružne reagovať na zmeny trhu ako pri nákupe, tak pri ich predaji zákazníkom.

*Myslíte, že teraz príde k zmene – totiž, že kvôli oslabovaniu koruny budú autá zdražovať? Nechystáte sa teraz vykupovať a neskôr za veľmi výhodné ceny predávať? Myslíte si, že príde rast cien nových i ojazdených automobilov, ktorý by teraz mal podľa ekonomickej logiky nasledovať?

Nemyslím, že by súčasná situácia umožňovala v najbližšej dobe nejaký výrazný posun cien automobilov smerom hore.

*Ako sa teda bude podľa Vás trh s ojazdenými vozidlami vyvíjať ďalej?

Koncom apríla, alebo začiatkom mája očakávame sezónny nárast predajov, rovnako ako tomu bolo každý rok. Nepôjde ale o žiadne závratné čísla. Stále predávame slušné objemy áut aj finančných služieb. Na nejakú ďalšiu výraznú zmenu si však budeme musieť počkať približne do leta 2010, kedy predpokladám oživenie trhu.

*Čo záujem o finančné služby? Prejavili sa nejako prísnejšie kritériá bánk a leasingových spoločností, či obavy zákazníkov, nechcieť sa viazať k splátkam?

K dramatickým zmenám nedošlo, ale určitá opatrnosť tu je. My k finančným službám ponúkame poistenie pre prípad nezamestnanosti, o ktoré má záujem takmer každý. Je ale pravda, že niektoré finančné inštitúcie o niečo sprísnili podmienky. Chcú viacej informácií, alebo väčší vklad približne o 5 až 10 percent.

*Akcie AAA AUTO majú za sebou veľký prepad, na ktorom sa v druhej polovici roku podpísala aj svetová hospodárska kríza. Ako situáciu hodnotíte?

O ceny akcií sa prirodzene zaujímam. Nakoniec som majoritným akcionárom, okrem toho veľa mojich známych akcie nakúpilo. Na poklese ich hodnoty sa veľmi podpísala naštartovaná expanzia, ktorú sa nám nepodarilo vhodne načasovať. Prišla do nej hospodárska kríza, čo ceny akcií tiež ovplyvnilo. To sa ale týka všetkých spoločností podnikajúcich v automobilovom priemysle. Napriek tomu musím priznať, že som taký dramatický vývoj nečakal. Podľa môjho úsudku sa tak zhodnotenie akcií oddialilo približne o dva roky.

*Aké sú cesty k zlepšeniu situácie? 

Verím, že sa v priebehu roka vrátime k ziskovosti. Stále ešte máme pred sebou mierne zníženie počtu zamestnancov a ďalšiu optimalizácie prevádzkových nákladov tak, aby to zodpovedalo súčasným podmienkam na trhu. Tiež budeme predávať nevyužívané nehnuteľnosti, napr. v Poľsku. Keď sa pozriete do histórie áčiek, zistíte, že sme boli v každom roku až do vlaňajška ziskový. Spoločnosť celú dobu vytvárala silné finančné zázemie a to jej teraz pomôže prečkať túto nepriaznivú situáciu. Trh ale nie je taký veľký a my sa mu musíme prispôsobiť. Prevádzkové náklady sa musia vrátiť na hodnotu, ktorú sme mali v roku 2001. Potom budeme zase schopný generovať slušný profit.

*Hovoril ste, že znižujete počet skladových vozidiel. Prezradíte nám nejaké čísla?

V jednu chvíľu sme mali okolo miliardy korún práve v skladových vozidlách, toto číslo sa nám podarilo zmenšiť na polovicu. Tým došlo k uvoľneniu nemalých finančných prostriedkov. Zmenou prešla aj oblasť výkupu. Automobily mladšie ako dva roky vykupujeme len veľmi málo, tu je totiž pokles ceny pri výkyvoch trhu vždy najcitlivejší.

*Poľsko ste už spomenul, AAA AUTO na tamtom trhu ale dlho nepobudlo. Prečo sa spoločnosti nepodarilo presadiť?

Pri príchode na poľský trh sme sa viezli na vlne úspechu a po otvorení prvej pobočky tomu nebolo inak. Preto sme otvorili ďalšie dve a behom troch mesiacov sme sa stali najväčšími predajcami na tamojšom trhu. Všetky pobočky vykazovali dobré zisky. Sektor finančných služieb ale nebol tak vyvinutý ako je tomu v Česku. K tomu sa pridali ďalšie problémy. Najväčším bolo určite posilnenie poľskej meny, čo viedlo k nárastu importov zhruba o 40 až 50%. Neboli sme schopný cenovo konkurovať lacným dovozom, pretože nepretáčame tachometre a nekupujeme havarované vozidlá, aby sme ich následne opravili a predali ďalej. To dramaticky zasiahlo naše predaje. Vzhľadom k tomu, že nie je možné predpokladať zmenu ani behom dvoch rokov, rozhodli sme sa stiahnuť z tejto lokality. Navyše poľské leasingové spoločnosti nedokázali prísť s takým produktom, ktorý by oslovil motoristov a nám umožnil ďalej na trhu pôsobiť.

*Ešte pred rokom ste hovorili o ruskom trhu, aká je situácia tam? Chystáte otvorenie nejakej pobočky?

Možno budúce leto, nechcem ísť do ďalšej tápajúcej ekonomiky. V tejto chvíli tam nie sú žiadne finančné služby pre segment ojazdených vozidiel. Rubeľ oslabuje a keby sem tam vložili nejaký kapitál, mohlo by sa stať, že naraz prídeme trebárs o 20%.

*Asi najexotickejšou krajinou Vášho pôsobenia je Rumunsko. Mnoho ľudí si myslí, že sa staré vozidlá v horšom stave exportujú ďalej na východ. Čo je na tom pravdy, na čom vlastne jazdí typický rumunský vodič?

Nie je to tak, rumunské zákony sú v tomto smere oveľa prísnejšie ako české. Dovezené vozidlá musia prejsť dovoznou technickou kontrolou. Samozrejme na ich cestách jazdí veľa vrakov, ale ide o automobily prevádzkované v krajine radu rokov. Prvá registrácia ojazdených áut je veľmi prísna.
Čo sa týka druhej časti otázky – trhu vládne Dacia Logan. Rovnako ako tu sa teší značnému záujmu Fabia. Rumunský vodiči preferujú dobrý stav auta, najobľúbenejšou je modrá farba. Na rozdiel od Česka tu nájdete viacej sedanom ako kombíkov.

*V minulosti sa veľa hovorilo o importe nových čínskych vozidiel. Bola to jedna zo zvažovaných aktivít spoločnosti Auto Diskont, ktorú ste následne kúpili. Tieto plány úplne padli?

Viem, že o tom uvažoval bývalý majiteľ Martin Emes, ale potom čo sme Auto Diskont kúpili sa situácia zmenila. V tejto chvíli to neplánujeme.

*Vráťme sa k aktuálnym témam. Ako chcete v tejto zložitej situácii prilákať zákazníkov do svojich autocentier?

Môžete robiť čo chcete, ale jedinou cestou je ponúkať dobré autá za rozumné peniaze. Hlavne teraz v dobe internet, keď si väčšina zákazníkov zistí ceny veľmi jednoducho.

*Čo hovoríte na nové ekologické poplatky? Vykupujete ešte vozidlá zaťažené čiastkou 10 000 Kč?

Chápem prečo boli zavedené. Asi to ale pôsobí trochu tvrdé pre určitú skupinu ľudí. Nešťastné je predovšetkým načasovanie, keď novela zákona o odpadoch vstupuje do platnosti v dobe ekonomickej krízy. Pre veľa ľudí teraz nie je jednoduché investovať do iného, mladšieho auta. To ale nič nemení na skutočnosti, že staré vozidlá ako 120-ky, alebo favority predstavujú veľkú ekologickú záťaž a navyše neposkytujú posádke žiadnu bezpečnosť. Automobily podliehajúce ekologickým poplatkom stále vykupujeme. Máme špeciálne akcie pre zákazníkov, ktorý k nám s takým vozidlom prídu. Môžu ho použiť ako akontáciu a zvyšok ceny uhradiť formou priaznivých splátok, ktorých súčasťou je aj poistenie proti strate zamestnania. Vykúpené vozidlo necháme ekologicky zlikvidovať, alebo ho predáme za minimálnu čiastku niekomu, kto ho ešte využije.

*Aké autá dnes ľudia chcú?

Zameriavajú sa hlavne na lacnejšie vozidlá. Dôležitú úlohu hrá stav a jasný pôvod auta. Práve preto sa zákazníci toľko nezaujímajú o automobily dovezené zo zahraničia. Môžem povedať, že sa v priebehu novembra a decembra stav na trhu stabilizoval. Zatiaľ čo skôr sa viac predávali autá s cenou medzi 150 a 200 000Kč, teraz je najväčší záujem o autá za 125 až 150 000 Kč.

*Môžete odporučiť ojazdené auto, ktoré v nasledujúcich mesiacoch stratí na cene čo najmenej a tiež ho bude možné neskôr rozumne predať?

Je iba jedna voľba – Fabia z roku 2003 s maximálne 80 000 najazdenými kilometrami za 100 až 150 000Kč. Nemá veľkú spotrebu a dobre sa predáva. Kúpil som ju svojej dcére.




Vážime si vášho
súkromie

Aby pre vás bolo prezeranie našich stránok čo najpohodlnejšie, využívame súbory cookies. Cookies nám slúžia na zlepšovanie našich služieb a zároveň vám vďaka nim dokážeme lepšie ponúknuť obsah, ktorý pre vás môže byť zaujímavý a užitočný.

Spravovať cookies

Zásady ochrany osobných údajov

Tento web používa súbory cookie na zlepšenie vášho zážitku pri prehliadaní webom. Z týchto súborov cookie sú súbory cookie, ktoré sú kategorizované podľa potreby, uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné pre fungovanie základných funkcií webu.

Používame tiež súbory cookie tretích strán, ktoré nám pomáhajú analyzovať a porozumieť tomu, ako tento web používate, na ukladanie užívateľských preferencií a poskytovanie obsahu a reklám, ktoré sú pre vás relevantné. Tieto súbory cookie budú vo vašom prehliadači uložené iba s vaším súhlasom. Máte tiež možnosť odhlásiť sa z týchto súborov cookie. Ale odhlásenie niektorých z týchto súborov cookie môže mať vplyv na váš zážitok z prezerania. Ďalšie informácie nájdete v našich Zásadách používania súborov cookie.


Nutné Vždy aktívny

Nevyhnutné súbory cookie sú kľúčové pre základné funkcie webu a web bez nich nebude fungovať zamýšľaným spôsobom. Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné údaje.


Funkčné

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.


Analytické

Analytické súbory cookie sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webom. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitého opustenia, zdroji návštevnosti atď.


Marketingové

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručovanie návštevníkov prispôsobenými reklamami na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu účinnosti reklamnej kampane.



Zrušiť

Momentálne je online 0 odborníkov. Volajte denne 8:00 - 21:00 Zavolajte mi
Google hodnotenie   4,5
Najlepšie hodnotený
predajca ojazdených vozidiel
na Slovensku.

S priemerným hodnotením
zákazníkov všetkých našich
pobočiek 4,5 hviezdičky.