Vratislav Kulhánek : "Nasadili sme diétu a novú značku."

Vratislav Kulhánek : "Nasadili sme diétu a novú značku."

 
* Ste považovaný za ikonu českého automobilového priemyslu. Boli ste predsedom predstavenstva Škody Auto a teraz stojíte v čele predstavenstva autobazáru AAA AUTO. Prečo ste presedlala z nových áut na ojazdené, čo Vás k tomu viedlo?
 
Zveličene povedané začínal som vo firme na výrobu autodielov, potom som prešiel do spoločnosti produkujúcej autá, teraz som vo firme zameranej na ojazdené autá a zrejme vo finále to bude podnik na recykláciu :-) Ale teraz vážne. Keď ma práce v Škodovke už toľko nevyťažovala a majiteľ AAA AUTO mi túto pozíciu ponúkol, bral som to ako výzvu. AAA AUTO je zaujímavá firma, ktoré prudko rastie. A také firmy sa logicky dostávajú do určitých ťažkostí, pretože nemajú skúsenosti v tom, ako sa riadia veľké celky, a to je príležitosť, ako uplatniť svoje vedomosti.
 
* Zmienil ste sa o ťažkostiach. A tie AAA AUTO teraz rieši. Akciám skupiny sa nedarí, firma prijala reštrukturalizačný plán. Nemáte ale pritom práve malé tržby. V roku 2006 to bolo bezmála desať miliárd korún. Spoločnosť podľa svojich správ predáva viac áut, teda 80 tisíc za rok 2007. Ste však napriek tomu v červených číslach. Ako veľmi sú červené?
 
Vlaňajšie čísla sú veľmi červené. Okrem objektívnych vplyvov na trhu to bola veľmi jemne povedané prepálená expanzia firmy, ktorá sa značne rozkročila. Efekty sa ale obvykle nedostavujú okamžite, a to ani v prípadoch, kedy majú dané kroky potenciál generovať zisk. Jednoducho povedané, napriek tomu, že tržby sú značné, expanzia si vyžiadala taký nárast nákladov, že sa firma dostala do červených čísiel. Veď počet zamestnancov stúpol pred reštrukturalizáciou v priebehu polroka z 2800 na takmer 3000, predovšetkým vzhľadom k otváraniu pobočiek v zahraničí.
 
*Skupina AAA Auto prerástla sama seba. Je to tak?
 
Áno.
 
*Ako veľmi sú teda Vaše čísla červené?
 
Za vlaňajší rok to bolo 4,8 miliónu eur, teda v prepočte asi 120 milióna českých korún.
 
* A ako sa to vyvíja tento rok?
 
Robíme všetko preto, aby sa to obrátilo pozitívne.
 
*Čo je súčasťou reštrukturalizačného plánu?
 
Vytvárame riadiace štruktúry. Firma sa rozdelila do divízií a k nim sa určili príslušné poschodia s jasnou zodpovednosťou. Ideme podrobne až do autocentier.
 
*To v tak veľkej spoločnosti, ako je AAA AUTO, neexistovala riadiaca štruktúra so zreteľným delením moci a zodpovednosti?
 
Existovala, ale bola postavená v zásade na riadení vlastníkom. Takých prípadov sú v Európe tisíce, kedy firma dosiahne takej veľkosti, že už nie je možné, aby ju fakticky riadil jeden človek.
 
* Vy ste v pozícii krízového manažéra, ktorý to má v „áčkach“ vyčistiť a dať do laty?
 
Nenazýval by som to pozíciou krízového manažéra, pretože to vyvoláva pocit, ako by spoločnosť bola v kríze a to nie je. Skrátka mám skúsenosti s riadením veľkých podnikov a tie tu aplikujem. Začali sme dôsledne merať rentabilitu jednotlivých stredísk a činností. Veľmi razantne sme znížili počet zamestnancov; rádovo o stovky ľudí. Ako nevýnosný sa v „áčkach“ ukázal predaj nových áut, takže túto dcérsku firmu púšťame. Na predaji nových áut sa nezarába, u nich sa zisk vytvára až na následnom servise. Firma na nové autá mala mať pre AAA AUTO prestížny charakter, ale vybočovala z našej základnej činnosti. Predávame tiež nevyužité nehnuteľnosti. Vytvorili sme rovnako oddelenie vnútorného auditu a oddelenie detektívov.
 
*Niečo ako lovci lebiek?
 
Sú vyťažení, to áno. Máme dobré smernice a teraz je potrebné sa pozerať, ako sa dodržujú, čo je úloha vnútorného auditu. A detektívi sledujú, či sa nejaký zamestnanec nedopúšťa neprípustného správania vo vzťahu k zákazníkom. Funguje to veľmi dobre.
 
*Skrátka, čo sa týka ekonomiky firmy: zoštíhľujete, zoštíhľujete a zoštíhľujete...
 
Presne. Urobili sme detailnú analýzu všetkých nákladových položiek a stanovili nové parametre. Napríklad sme ako skupina v piatich krajinách mali cez 900 firemných áut a teraz sa dostávame na 500. Znižujeme skladové zásoby. Na konci roka sme sa chválili, že máme asi 9,5 tisíca áut na sklade, čo je samozrejme nezmysel. Tie autá sú poistené, musíme sa o ne starať, takže nie je možné mať v predajniach taký ohromný sklad. Veľmi dôsledne sledujeme, ako dlho trvá, kým sa auto predá. V priemere je to 32dní. V prípade, že auto na predajni leží 50 alebo 100 dní, ideme po tom, kto, prečo a za akých podmienok ho vykúpil. Pri našom nákupe sme posilnili službu mobilného výkupu, teda špecialista zájde k motoristovi, ktorý chce auto predať, urobí priamo na mieste previerku, napríklad hrúbky laku, či nie je auta prestriekané, havarované a dohodne sa s klientom na cene. Kvalifikovane posúdime, či nemá auto stočené kilometre.
 
* Z červených čísiel nepomôžu iba redukcie, Čím chcete zvýšiť tržby?
 
Cieľom je zvýšiť návštevnosť webu a našich predajní. Skôr sa tam ľudia chodili trebárs iba pozrieť. Dnes nie, a myslím, že je to spôsobené aj tým, že hneď pri vstupe sa Vás niekto hneď až príliš iniciatívne ujme. Uvažujem o tom, že by sme trochu zmenili stratégiu a potenciálnych zákazníkov oslovovali skôr až potom, čo sa rozhliadnu, alebo sú na odchode. Máme pripravené rôzne marketingové akcie.
 
*Koho vnímate ako svoju najväčšiu konkurenciu?
 
Individuálnych dovozcov jazdených áut, alebo tých, ktorý dotiahnu z vonku desať áut. Novou silnou konkurenciou v strednej triede sú nové autá. Čo sa týka autobazárov, tak aj keď máme od nich značný odstup, tak je počuť napríklad o ESA a Štěpánek Auto.
 
* Aká je vlastne skupina AAA AUTO rozsiahla?
 
Máme celkom 19 pobočiek v Česku, z toho štyri výkupné. Potom máme autocentrá na Slovensku, v Rumunsku, Maďarsku a Poľsku, celkom 47 pobočiek. Poľsko je zatiaľ z hľadiska výkonov najslabšie, pretože narážame na situáciu, ktorú najlepšie vystihuje ironický reklamný slogan „Navštívte Poľsko, Vaše auto je tam už dávno“. V Poľsku je trh ojazdených áut naozaj divoký a chaotický. Pred vstupom do EÚ u nich platil pomerne striktný zákaz dovozu a po vstupe sa to naraz uvoľnilo.
 
* Domnievate sa, že sa vstupom do schengenského priestoru sa sprísni režim registrácie ojazdeného auta na nového majiteľa, či už ide o auto dovezené zo zahraničia, alebo kúpené v Česku?
 
Som nato naozaj zvedavý, ako registračný systém v rámci Schengenu bude v praxi spĺňať svoj účel, lebo každá krajina má režim výrazne odlišný, a to vrátane toho, aké identifikačné znaky auta sa v tom ktorom štáte evidujú. Na aute nie je iba VIN, ale sú tam až dve desiatky identifikátorov, z toho ich býva niekoľko tajných, o ktorých vie len automobilka. A tie sa určite kontrolovať nebudú. Sledovať sa plošne môžu VIN, číslo motora, karosérie a farba auta. Vstup do Schengenu zrejme trošku skomplikuje nelegálnu manipuláciu s autami. Bolo by to len dobre, pretože nečisté praktiky poškodzujú aj nás, lebo také autá musíme na výkupe včas detegovať, nakoľko dávame záruku na pôvod auta.
 
*Na jednu stranu sa zbavujete dcérskej firmy predávajúcej nové autá, ale na stranu druhú rozbiehate novú značku na autá zánovné, prémiovú značku. Prečo, a čo je podľa Vás zánovné?
 
Tak predovšetkým sa stávam tvárou tejto značky v Česku, takže budem obzvlášť dbať nato, aby bola skutočne „Premium“. Pôjde o autá do 40 tisíc km a maximálne dva roky od uvedenia do prevádzky; od prvého majiteľa. Zároveň zvýšime nad rámce zákona záruku.
 
*A čo servis zánovných áut?
 
Áno, bude k tomu servis, a to lacnejší ako štandardné značkové servisy.
 
*“Áčka“ ale dnes nemajú servis…
 
Máme, ale skôr pre potreby predpredajného servisu. Nie je to príliš stavané nato, aby sa zákazník vracal. Môže prísť, urobia to, ale nie je vytvorený akosi programovane preto, aby si kupujúci u nás servisovali autá. A to sa chystáme zmeniť. Pôjde o vlastné pracovisko, aby sme zaručili kvalitu.
 
*Mal by sa Váš servis stať postupne významnou položkou tvoriacou zisk?
 
Áno, veď predajcovia nových áut zarábajú práve na servise a na doplnkoch, ako sú lekárničky atď.
 
* Kde všade budete otvárať predajne na zánovné autá?
 
Okrem toho, že k tomu vytvoríme samotný web, otvoríme tieto prémiové autocentrá v Prahe a v Brne. V Prahe to bude dokonca novo vybudovaná predajňa vyhradená iba pre zánovné automobily.
 
* Čo Vás k tomu viedlo?
 
Motoristi sú pripravení kupovať drahšie ojazdené autá a táto oblasť na trhu je málo systematicky pokrytá. Málokto to robí a trúfam si povedať, že v takom rozsahu ako to pripravujeme my, budeme prvý. Zánovné autá majú podľa nás dosť veľký trhový potenciál v rade dvoch tisíc áut ročne. Nie je totiž jednoduché autá s takými prísnymi kritériami nakúpiť.
 
*A čo ceny zánovných áut oproti novým?
 
Luxusné autá majú väčší pokles ceny, a to až o 40%. Pri Octavii ani Focuse to toľko nebude, ale pri golfe možno áno.
 
*A teraz z opačného smeru. Vykúpite aj veľmi staré auto, napríklad „stodvaciatku“, alebo trabanta?
 
Na tie najlacnejšie autá máme dcérsku spoločnosť Auto Diskont. „Stodvaciatku“ už nevykúpime, ale trabanta by som práve teraz vykúpil. Ten má dnes cenu.
 
*Čo vlastne ponúkate pri tradičných ojazdených autách nad rámec zákona?
 
Napríklad doživotnú záruku na pôvod auta. Ak sa príde nato, že auto od nás je kradnuté, tak zákazník dostane iné auto, alebo peniaze späť. Na skryté vady dávame poistenie Carlife, ktoré platí tri mesiace, alebo štyri tisíc kilometrov.
 
*Skrytá, nezjavná vada, to je ale veľmi široký pojem, ktorý sa ťažko špecifikuje...
 
To áno. Každopádne miera reklamácii nie je nijako dramatická. Dnes je tiež zákazník oveľa viac poučený ako napríklad pred piatimi rokmi, ľudia si často berú so sebou automechanikov.
 
*Overujete si pravosť servisných knižiek?
 
Áno, previerkou u predajcu nového auta.
 
*Ale predávate aj autá bez servisných knižiek?
 
Áno, ale zvýhodňujeme majiteľov, ktorý servisku majú, a ide o auta kúpené v ČR.
 
*Kúpili by ste si pre vlastnú potrebu auta bez servisnej knižky?
 
Predtým, ako som nastúpil do „áčiek“, tak bez problému. Ani som si neuvedomoval, aký môže mať význam.
 
*A dnes?
 
Ak by som teraz kupoval ojazdené auto, tak budem servisnú knižku vyžadovať..
 
*Aké máte autá? Niekde ste prehlásil, že Vám v žilách miesto krvi koluje benzín...
 
Donedávna mi kolovala i nafta, a to skrze VW Tuareg, ktorý predávam....S rodinou jazdíme na výlety Škodou Felicia z roku 1957, červenou v bielej koži. A ešte u mňa parkuje Škoda Rapid vychádzajúca zo „stodvadsaťpätky“. Chcem sa jej zbaviť. Pracovne využívam Audi.
 
*Ten Tuareg predávate cez „áčka“?
 
Do „áčiek“ by to nebolo vhodné. To nemôže žiadny vedúci, pretože firemné publiku by potom vždy začalo hovoriť, že má nejaké extra podmienky.
 
*Čo radšej volíte: benzín, nebo naftu?
 
Benzín je benzín, kvôli chodu motora. Ale na druhú stranu, keď natankujem nafťáka, dôjdem oveľa ďalej. Je ale hlučnejší.
 
*Manuálna prevodovka, nebo automat?
 
Vždycky som hovoril, že poriadny chlap musí mať auto s manuálom, ale teraz jazdím s automatom a musím povedať, že je to dosť pohoda, hlavne v meste.
 
* Koľko najazdíte ročne kilometrov?
 
Tak tých 50 až 80 tisíc km.
 
* S vodičom, alebo sám?
 
Radšej sám.



Vážime si vášho
súkromie

Aby pre vás bolo prezeranie našich stránok čo najpohodlnejšie, využívame súbory cookies. Cookies nám slúžia na zlepšovanie našich služieb a zároveň vám vďaka nim dokážeme lepšie ponúknuť obsah, ktorý pre vás môže byť zaujímavý a užitočný.

Spravovať cookies

Zásady ochrany osobných údajov

Tento web používa súbory cookie na zlepšenie vášho zážitku pri prehliadaní webom. Z týchto súborov cookie sú súbory cookie, ktoré sú kategorizované podľa potreby, uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné pre fungovanie základných funkcií webu.

Používame tiež súbory cookie tretích strán, ktoré nám pomáhajú analyzovať a porozumieť tomu, ako tento web používate, na ukladanie užívateľských preferencií a poskytovanie obsahu a reklám, ktoré sú pre vás relevantné. Tieto súbory cookie budú vo vašom prehliadači uložené iba s vaším súhlasom. Máte tiež možnosť odhlásiť sa z týchto súborov cookie. Ale odhlásenie niektorých z týchto súborov cookie môže mať vplyv na váš zážitok z prezerania. Ďalšie informácie nájdete v našich Zásadách používania súborov cookie.


Nutné Vždy aktívny

Nevyhnutné súbory cookie sú kľúčové pre základné funkcie webu a web bez nich nebude fungovať zamýšľaným spôsobom. Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné údaje.


Funkčné

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.


Analytické

Analytické súbory cookie sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webom. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitého opustenia, zdroji návštevnosti atď.


Marketingové

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručovanie návštevníkov prispôsobenými reklamami na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu účinnosti reklamnej kampane.



Zrušiť

Momentálne je online 0 odborníkov. Volajte denne 8:00 - 21:00 Zavolajte mi
Google hodnotenie   4,5
Najlepšie hodnotený
predajca ojazdených vozidiel
na Slovensku.

S priemerným hodnotením
zákazníkov všetkých našich
pobočiek 4,5 hviezdičky.